Hallå!
Har nu äntligen införskaffat mig en kåta. Tack för hjälpen att hitta rätt modell fö rmig! Förhoppningsvbis blir det provtur i helgen...
Med tanke på att jag komemr att ha en helt ny och fräsch kåta vill jag gärna behålla den så ett tag.
Jag såg på Raskesven´s bilder att han berkade steka någonting inne i kåtan.
Hur fungerar det att laga mat inne i kåtan? Blir det inte os (ett mindre problem) och att det lagras en massa fett på insidan av duken (större problem)?
Jag är som tältanvändare van vid att vara ytterst restriktiv med matlagning inne i tältet, och om man i nödfall tvingas göra det är det inne i absiden med öppen "dörr".
Erfarenheter och synpunkter?
MVH
Baslägerliv
På bilden är det kantareller som gäller. Sista en sen höst i Tiveden, frusna men fina var de.
Det är inget problem alls att laga mat i kåtan. Det är ju ett plus med kåtan, man kan lätt laga sin mat i den. Det "värsta" jag brukar steka med tanke på doft, os och hur os kan sätta sig, är fläsktärningar. Fläsktärningar och potatismos sitter fint särskilt ute. Kvällen man stekt kan det såklart dofta lite om oset. Men det är en västanfläkt mot den rökdoft som ändå kommer att sätta sig i kåtan när du eldat ett gäng gånger. Och det luktar enbart hemtrevligt och gott. Det blir garanterat ingen uppbyggnad av fett på insidan av duken.
Det är en liten in/omvänjningfas med tältkåta relativt tält. Med tält kan man bo närmast antiseptiskt jämfört med kåta. Vid läge; elda,torka dina kläder med värmen från elden, laga din mat över elden. Rått och kallt ute så är det en sann njutning.
Undvik gärna samma misstag som jag gjorde första vandringen med kåtan, 1997 i trakterna av Orsa Finnmark. Vi hade vadat ett vattendrag och gått in i kilen mellan det och ett annat vattendrag som kartan sade "nog" var vadbart. Det var det inte. Det var sent, blött, sumpigt, myggigt. Vi var trötta och orkade inte gå tillbaks hela vägen då utan slog oss ner där. Torkade upp allt, lagade mat osv med den brännbara ved vi snabbt fick tag i, alldeles för töremättad. På morgonen var det som svart tjära som runnit ut över duken vid ventilmössan. Hemma fick jag skrubba kåtan med rotborste och såpa för att bli av med det. Gissa hur badkaret såg ut efter det
Och omimpregnera efter första vandringen. Impregneringen håller annars 3-4 år, vid intensiv användning.
Tält och en tältkåta i bomull/poly använder jag på helt olika sätt. Bästa du kan göra är nog att snabbt elda i kåtan, så "är det gjort";-)
Kåtans patina kommer från elden, röken, solen, regnet, snön, impregneringar, fågelskit och allt man kan tänka sig i skog och fjäll som kommer i beröring med den.
Raskesven