Jag har en kåta i bom/poly, Moskoselkåtan Jakt 5, föregångare till Tentipi Safir.Hur långt går ni med kåtan innan ni slår läger? Använder ni det mest som basläger eller även vid vandringar?
Har sedan 1997 använt den för både längre vandringar och lägerliv, i både fjäll och skog. Så gott som samtliga fjällområden. Vandrar lika långa sträckor som med tält, från några km upp till 2 mil. Vanligaste sträckan 1-1,5 mil. Har förstärkt mittstången genom att använda mittstången som är till sjuans modell, nedkapad till 230 cm och sytt på extra stormlinefästen 30 cm ovanför de ursprungliga. Vet av erfarenhet att kåtan idag klarar stormvindar, rätt uppsatt. Med gamla mittstången och inga extra stormlinefästen, havererade mittstången i vindarna.
Har inte vägt den blöt, men duken har sugit åt sig allt mindre vatten i takt med omimpregneringar som jag gör vart femte år, bortsett från att jag impregnerade om den redan första året.
Vi är som regel två personer som vandrar och delar på vikten. Idag har jag världens starkaste bärbara kåta
Raskesven