Tältkåta

Hur långt går ni med kåtan innan ni slår läger? Använder ni det mest som basläger eller även vid vandringar?
Jag har en kåta i bom/poly, Moskoselkåtan Jakt 5, föregångare till Tentipi Safir.

Har sedan 1997 använt den för både längre vandringar och lägerliv, i både fjäll och skog. Så gott som samtliga fjällområden. Vandrar lika långa sträckor som med tält, från några km upp till 2 mil. Vanligaste sträckan 1-1,5 mil. Har förstärkt mittstången genom att använda mittstången som är till sjuans modell, nedkapad till 230 cm och sytt på extra stormlinefästen 30 cm ovanför de ursprungliga. Vet av erfarenhet att kåtan idag klarar stormvindar, rätt uppsatt. Med gamla mittstången och inga extra stormlinefästen, havererade mittstången i vindarna.

Har inte vägt den blöt, men duken har sugit åt sig allt mindre vatten i takt med omimpregneringar som jag gör vart femte år, bortsett från att jag impregnerade om den redan första året.

Vi är som regel två personer som vandrar och delar på vikten. Idag har jag världens starkaste bärbara kåta:)

Raskesven

Tänkte dela med mig av en bild på min nya kamin.

Kaminen (exkl. ben) bygger 25x25x40cm och är tillverkad av 4mm plåt. Har inte vägt den ännu, men den väger kring 10kg (kanske litet mindre).
Tillverkad av en privatperson i Norrbotten, och jag köpte den via mellanhand för 800kr. Helt OK pris tycker jag.

Jag funderade först på en Ugglan eller Laxen, men jag tyckte Ugglan var för liten och Laxen för tung.

Nu är det bara att vänta in vintern =)

Bilagor

• 2012-06-02 14.06.05_kamin_liten.jpg
    2012-06-02 14.06.05_kamin_liten.jpg
    83.4 KB · Visningar: 4,265
Trevligt. Plötsligt kändes vintern för långt borta ;)

Bra med den jämnare värmen från kamin under vintern.
Luftintaget? Ett tips är att tillföra något som reglerar luftintaget. Går nog enkelt med en skruv i mittenhålet och någon reglerbar platta. Så här ser det ut på min FourDog:
9411e4ab623de0467474416355ee5f0d.jpg

En enklare variant är som Kifarus:
stove_main.jpg

Raskesven

Ahh, det fattade inte jag. Ser inte ut som det finns något reglage alls på inluften.

Raskesven

Det gör det inte heller =)

Däremot - Om du kollar på "låsmekanismen" till luckan så ser du att det sticker ut en plåtbit från kaminen. Luckan/handtaget hänger med sin hela tyngd på denna plåtbit, så man kan lämna luckan något öppen utan att den rör på sig.

Jag vet inte om det är meningen att denna konstruktion ska ersätta luftreglaget, men jag tror det borde fungera. I annat fall får jag justera konstruktionen litet =)

Hej!

Jag tror Raskesven menar att du bör ha någon möjlighet att reglera hela luftintaget, dvs inte bara öka det genom att öppna luckan utan att även "försluta" den genom att täcka igen ventilationshålen. Någonting som jag håller med honom om, inte minst för att kunna kväva eller åtminstone minska elden om något går fel.

Du kan nog lösa det lätt genom att bara skruva fast en rörlig platta framför ventilationshålen!

I övrigt, grattis till en mysig knarrande kamin! Vintern blir enklare att hantera nu! ;)

Det gör det inte heller =)

Däremot - Om du kollar på "låsmekanismen" till luckan så ser du att det sticker ut en plåtbit från kaminen. Luckan/handtaget hänger med sin hela tyngd på denna plåtbit, så man kan lämna luckan något öppen utan att den rör på sig.

Jag vet inte om det är meningen att denna konstruktion ska ersätta luftreglaget, men jag tror det borde fungera. I annat fall får jag justera konstruktionen litet =)

Hej!

Jag tror Raskesven menar att du bör ha någon möjlighet att reglera hela luftintaget, dvs inte bara öka det genom att öppna luckan utan att även "försluta" den genom att täcka igen ventilationshålen. Någonting som jag håller med honom om, inte minst för att kunna kväva eller åtminstone minska elden om något går fel.

Du kan nog lösa det lätt genom att bara skruva fast en rörlig platta framför ventilationshålen!

I övrigt, grattis till en mysig knarrande kamin! Vintern blir enklare att hantera nu! ;)

Jaha, ni tänkte så =)

Jag har aldrig varit med om att man behövt stänga till så pass mycket, men å andra sidan är min kaminerfarenhet inte speciellt omfattande =)

Jag skruvar dit en lämplig plåtbit =)

/Tomas

Det är dags att slå till på en kåta, tittar på Zirkon och Safir. Vad jag förstår är det bara någon skillnad i ventilation mellan dem? Är det verkligen värt ~3000 SEK extra för Safiren eller kommer jag klara mig lika bra med Zirkon?

Kommer mestadels låglandscampa i skogsbeklädda områden, höst och vinter till tidig vår.

Edit: Jag kollar på 5 b/p-varianterna och kommer titta på att komplettera med en riktig kamin, men inleda med en liten eldlåda bara. Kåtan kommer bebos av 2-3 vuxna män för det mesta när vi är ute.

Senast ändrad:
3000kr för två extra ventiler känns ganska mycket, men jag personligen tycker det är värt det. Dessutom får du en bättre duk (om det nu gör någon skillnad i praktiken).

På zirkon har man iofs två inluftar med dörren inräknad, men jag personligen tycker att det gör enorm skillnad att ha inluften exakt på dragsidan jämfört med att ha den "nästan där". Detta speciellt om man har en liten brasa med sur ved, vilken ryker extra mycket.

Samma sak när det är helt vindstilla och tung fuktig luft som trycker ner röken. Då underlättar det enormt om man kan öppna runt om.

Mitt val av safir 7 underlättades iofs av att det inte fanns någon zirkon 7 på deras outlet, vilket jag i efterhand är glad över :)

Tänker du elda mycket eller bara ibland? Är det kamin som kommer användas jämt och ständigt räcker nog en zirkon.

Outnorth hade riktigt bra rea på tentipi i veckan för övrigt ;-)

Har tittat på kåta länge och det är just pga Outnorth jag tänkte slå till nu! :)

Och jag kommer elda som fan, förmodligen blir det uppgradering till en kamin för vintern - men under höst/vår hoppas jag komma undan med eldlåda eller liknande.

Vad svårt allt blev nu, önskar de bara hade en modell. :)

Tänk också på att detta är en produkt som du kanske kommer ha i tjugo år. Kanske ännu längre.

Värt att ta i beaktande tycker jag :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg