Tältkåta

Åter hemma efter en veckas scoutläger. Slutade med att jag blev själv i min 9 b/p (jag var funktionär) och de andra sov inne!!!! Illa, men jag förstår dem. JÄKLA KNOTT!!!!!!

Funkar innetält eller är det bara en kokong runt enskild boende som funkar. Hade ett bra och dyrt mygg nät som hängde över mig men det funkade bara på mygg...

Jag gillar ju alla andra årstider bättre men då och då tältar man ju på sommaren också.

Hur gör Ni? /B]

Jag använder inte innertält. Men upptill på kåtan har jag limmat kardborre, och har ett finmaskigt nät med makan till kardborre, som jag knäpper dit vid behov:
d02408dd59a2dfb411e6c604ae664dc4.jpg

Sak samma vid dörren:
8443c922fa024becbbeb13a7f6a70e16.jpg

Nertill tätas stormmattorna mot marken med sten eller vad som finns. Mest mygg som kryper i den vägen om de får chansen. Men mot knott krävs små maskor i dörr och upptill.

Tar snart min kåta och nät och drar norrut:)

Raskesven

Ahhh, det funkar ju. Har tänkt tanken tidigare och läst något inlägg från Dig men efter en vecka med triljoner knott så stannade skallen. :)
Vanligt textillim eller? Tycker det är svårt att få tätt utmed marken. Kanske spänner för hårt då jag tycker att bottenytan alltid är för stor jämfört med golvets area.

Är ändå nyfiken på innertält. Är ju bara i ev behov av det på sommaren (konstig logik). Är det verkligen värt pengarna? Är det mest i vägen?

Enda gången jag prövat är på scoutkårens lättvikts5a i spöregn och det kändes helt ok, men trångt...

Tack för tipset Dan! :) Lycka till i fjällen!

Tycker det är svårt att få tätt utmed marken. Kanske spänner för hårt då jag tycker att bottenytan alltid är för stor jämfört med golvets area

Jag har inget golv men upplever samma sak. Det blir för stort i botten, och då blir det svårt att stänga dörren längst ner.

Höjer man stången med knappa 10cm (en vedklabb under) upplever jag det som bättre.
Sitter man bara spikarna längre in hamnar ventilationen så nära marken tycker jag.

Det blir väl till att slå upp i trädgården och testa sig fram. Väl ute vill man ju komma igång snarast så då testas det lite.

Ställde upp min 9a bredvid en kompis 9a och det skilde nog 10 - 15 cm i höjd. Vi tippade på att min var utspänd för mycket och hans kändes mycket rymligare pga höjden.

Jaja, man blir aldrig fullärd. ;)

Premiären avklarad (jag snikade ut på en Zafir och tror det kommer funka bra, i värsta fall får man väl lära sig sy lite); till vintern blir det nästan säkert en kamin också. Men jäklar vad fantastiskt det var att sitta i t-shirt klockan elva på kvällen för första gången den här sommaren. :D Nu ser jag fram emot höst och vinter ännu mer.

Vi var f.ö. tre stycken med stora liggunderlag och hade mer än gott om utrymme att sova - en av de lägre campingstolarna vi hade gick dessutom väldigt bra att sitta i (de högre och billigare mack-/Biltema-stolarna var lite för höga dock).

Hårt biten redan efter en natt! :)

E: Vi spände f.ö. ut kjolen (som man gjorde under lumpentiden), men när jag packade ner den så insåg jag att delar av kjolen nog är tänkt att spänna innåt? Eller har jag fel?

Bilagor

• 12---4.jpg
    12---4.jpg
    52.9 KB · Visningar: 1,319
  • 12---1.jpg
    12---1.jpg
    146.3 KB · Visningar: 1,373
  • IMAG0318-1.jpg
    IMAG0318-1.jpg
    56.4 KB · Visningar: 1,365
På min Varrie 5 så lägger jag stormmattan inåt och knäpper ihop den vid hörnen, då blir det mycket tätare när golvet läggs på, det går även att fästa ner kappan med pinnar så den inte glipar ut mot mygg och natur...
Funderar också på en kamin till hösten och vintern och var i kontakt med Surplusby och de får hem denna igen under Augusti, sa dom. Inte så jätte tung eller dyr så det kanske kan va nåt...
http://www.surplusbuy.se/products/254-kamin-taltkamin-silver.aspx

Premiären avklarad (jag snikade ut på en Zafir och tror det kommer funka bra, i värsta fall får man väl lära sig sy lite); till vintern blir det nästan säkert en kamin också. Men jäklar vad fantastiskt det var att sitta i t-shirt klockan elva på kvällen för första gången den här sommaren. :D Nu ser jag fram emot höst och vinter ännu mer.

Vi var f.ö. tre stycken med stora liggunderlag och hade mer än gott om utrymme att sova - en av de lägre campingstolarna vi hade gick dessutom väldigt bra att sitta i (de högre och billigare mack-/Biltema-stolarna var lite för höga dock).

Hårt biten redan efter en natt! :)

E: Vi spände f.ö. ut kjolen (som man gjorde under lumpentiden), men när jag packade ner den så insåg jag att delar av kjolen nog är tänkt att spänna innåt? Eller har jag fel?

Välkommen till klubben. Jag har med spänning bevakat forumet för att se om du slog till =)

Angående kjolen så är det valbart.
Har man golv är det enkelt att ha kjolen inåt och täta mot golvet.
Har man den utåt kan man skotta sand e.d.

Blåser det hårt är det bäst att ha den utåt, och sedan täta ordentligt mot marken.

.Funderar också på en kamin till hösten och vintern och var i kontakt med Surplusby och de får hem denna igen under Augusti, sa dom. Inte så jätte tung eller dyr så det kanske kan va nåt...
http://www.surplusbuy.se/products/254-kamin-taltkamin-silver.aspx

Hej Dennis,
När man kör med kamin i en kåta, fixar man då en genomföring à la militärtält eller låter man skorstenen sluta en bit under toppen?
P.S. Granite Gear väskorna du har funkar fint för mina lappisar oxå. D.S.
/Roy

Kaminröret eller skorsten har på min kåta ett eget hål att gå genom på topphatten så att ventilationen kan vara stängd. Om jag förstod Surplusbuy rätt så följer det inte med någon värmeskjöld eller skydd till kaminen, så att inte tältduken skadas. Men hur man fixar ett sånt finns väl beskrivet i denna tråd.
Det är bara att leta sig igenom alla sidorna, som börjar bli massor:)

Kul att dina hundar gillade väskorna, de vill jag se bilder på oxå

Ahhh, det funkar ju. Har tänkt tanken tidigare och läst något inlägg från Dig men efter en vecka med triljoner knott så stannade skallen. :)
Vanligt textillim eller? Tycker det är svårt att få tätt utmed marken. Kanske spänner för hårt då jag tycker att bottenytan alltid är för stor jämfört med golvets area.

Är ändå nyfiken på innertält. Är ju bara i ev behov av det på sommaren (konstig logik). Är det verkligen värt pengarna? Är det mest i vägen?

Enda gången jag prövat är på scoutkårens lättvikts5a i spöregn och det kändes helt ok, men trångt...

Tack för tipset Dan! :) Lycka till i fjällen!
Jag limmade på bom/poly-duken med Liquisole. Fäste bra. Fick sy längs ner på stormmattan, där fäste inget lim.

Golvets area. Radien (mellan mittpunkt och markpinne) är en funktion av höjden. Optimala avståndet mellan markpinnar en funktion av radien. Min femma är 230 cm hög. Har experimenterat med radie från 185 till 205 cm. Funnit att 196 cm blir bäst för min kåta. De 196 cm ger avståndet mellan markpinnarna, L, med hjälp av sinussatsen:
196 * (sin 45)/(sin 67,5) = 150

Jag har testat många metoder för att snabbt få kåtan symmetrisk, golvytan lagom osv. Har en bit fallskärmslina som inte töjer sig speciellt (8 spectratrådar). Mittpinne trycks ner där mittstången ska vara. Ögla sätts runt mittpinnen. Radien markerad med knut. Första markpinnen trycks ner. Efter knuten på linan är avståndet 150 cm till en till ögla. Den öglan sätts runt första markpinnen. Sedan fås optimala avstånder för radie och mellan markpinnar simultant för markpinne två. Öglan flyttas från markpinne ett till två, osv varvet runt. Öglan runt mittpinnen kvar hela tiden. Kåtan blir symmetrisk, golvytan lagom stor, lagom med stormmattorna, inget problem med tight dörr osv. Allt går snabbt.

Bara att experimentera med lite olika radier som ger avståndet melllan markpinnar och gaffla in det hela tills nöjd med uppsättningen. Se till att mätlinan inte är så elastisk. 1 cm fel systematiskt runtom ger stort fel när sista pinnen trycks ner.

Det sitter öglor längst ut på mina stormmattor, i hörnen. De öglorna trär jag runt markpinnarna innan markremmen som spänner träs runt markpinnen. Då spänns stormmattorna platt mot backen och tätningen blir bättre. Struntar oftast i det på var sida om dörren, så jag kan täta inåt just där. Sällsynt att jag tätar inåt numera, men jag har gamla modellen. Vet inte hur bra tätning inåt är med nya golvet och åtstramningen. Skönt bli av med kondensen som kan bli på gröna stormmattsduken.

Raskesven

Du är en klippa Dan. Ska genast kolla en "trekant" att öva på i veckan. Ska använda kåtan ons till mån.
Återkommer med hur det gick. :)

Tack!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg