Tältkåta

Är det någon vänlig själ som kan tänka sig hjälpa en behövande kåtaägare?
Jag är bortrest men skulle behöva veta hur stor rökrörsgenomföringen i topphatten är på en zirkon eller safir av skapligt ny modell. Ska konstruera ett värmeskydd men glömde kolla maximal diameter som går in.

/Tomas

Är det någon vänlig själ som kan tänka sig hjälpa en behövande kåtaägare?
Jag är bortrest men skulle behöva veta hur stor rökrörsgenomföringen i topphatten är på en zirkon eller safir av skapligt ny modell. Ska konstruera ett värmeskydd men glömde kolla maximal diameter som går in.

/Tomas

Just över 17cm. Mätt på en ett par år gammal Safir 7 B/P mha tumstock och en kastrull med ytterdiameter 17 cm:)
Har uppe kåtan på gården för att fixa myggnät vid stora ventilhatten.

Tack för hjälpen.

Mitt rökrör var dock avsmalnande och enbart 85mm vid genomföringen, så jag har skaffat ett 120mm värmeskydd. God marginal :)

Bilder kommer när bygget är klart!

Då var det i princip klart.

Värmeskyddet består av ett 80cm långt spirorör med dimensionen 120mm. Mitt rökrör är koniskt och är som mest 85mm under värmeskyddet, så det blir en lagom luftspalt.
Som distanser sitter 3st M5-bult med bricka och låsmutter från varje håll både uppe och nere på skyddet. Totalt 6st bult alltså. Med mutter från både utsida och insida kan man reglera distanserna enkelt.
Då jag inte hade kåtan med mig valde jag att göra skyddet långt. Att döma från bilder och filmer från Tentipi är deras egna värmeskydd ungefär så långt, så jag chansade på det.

Jag har även satt en "huv" ovanpå värmeskyddet. Det är tänkt att denna ska fylla två funktioner. Huvudfunktionen är att bromsa läckaget av varmluft som annars smiter ut genom luftspalten. Den andra funktionen är att förhindra snö/regn från att ta sig in. Om det egentligen behövs återstår att se, men man får ju funktionen på köpet =)
Det var tänkt att klippa ut en snygg plåtbit som skulle sänkas in i värmeskyddet, men jag hittade ett substitut som erbjöd minimal arbetsinsats. Det är ett luftfilter med vatten/oljeavskiljare som ska hålla bromsluften ren på traktorer mm (ser ut som ett stort oljefilter till bilen). Kapa av och gör ett hål (med marginal så att litet luft kan ta sig ut) så är det klart. Går säkert att få tag i gratis på lämplig verkstad som reparerar anläggningsmaskiner.

Kvar att göra är att linda ett varv värmetålig textil (svetsfilt/brandfilt) runt skyddet. Det behövs troligtvis inte, men jag kör på det ändå då:
det utgör ett skydd så man slipper bränna sig när man hänger upp kläder på tork.
det skyddar tältduken från eventuell missfärgning från spiroröret.
det minimerar vassa kanter på spiröröret.
det ger extra värmeskydd om min "huv" håller kvar mer varmluft än vad som är tänkt.
Kommer en bild på det också när det är klart.

Nu ska jag bara montera kaminen i kåtan och justera in höjden på värmekyddet =)

EDIT:
Den nuvarande längden och positionen på värmeskyddet gör att det börjar ca 5 cm ovanför kåtans topp, och slutar någonstans 40 cm nedanför topphattens nedre kant. Det är det som ska bli spännande att se =)

Bilagor

• 2012-08-11 12.21.20_liten.jpg
    2012-08-11 12.21.20_liten.jpg
    77.7 KB · Visningar: 2,298
  • 2012-08-11 20.49.42_liten.jpg
    2012-08-11 20.49.42_liten.jpg
    86.8 KB · Visningar: 1,872
@ skogsbaronen: Testa värmeskyddet utanför kåtan först...
Jag färdigställde mitt skydd i helgen, 4 cirklar diameter 150mm av stängseltråd (från Biltema) kläddes med hönsnät och 4 lager svetsfilt (från Jula), allt syddes med järntråd.

På bilden nedan testas skyddet på kaminröret just ovanför kaminen. Skyddet blev här så varmt att en bomullstrasa som lindades runt skyddet börja kola och ryka...

Kta-3.jpg

Skorstensbitarna som ligger på kaminen ligger där för att bränna bort det fett som allt var insmort med. Urrk!

Test med skyddet på rätt höjd, här blir skyddet såpass varmt att det inte går att hålla i men kåtan tar inte synbart skada av värmen... Här syns även kardborrebanden jag limmat på duken för myggnätet...
Kta-6.jpg

Kta-7.jpg

Observera att jag gjorde skuvöglorna, 3 st uppe, 3 st nere, som håller skyddet från röret för korta. De är nu ersatta med längre öglor.

Senast ändrad:
Jag har även fått färdigt myggnätet till stora ventilhatten, limmade 8 st bitar karborrband (luddiga delen) med Liquisole längst upp på kåtaduken. Sydde sedan en cylinder av myggnät. I ena änden på cylindern sydde jag fast kardborrband och i andra änden en kanal för ett snöre för att kunna dra åt runt mittstången...

Kta-2.jpg

Kta.jpg

En sista bild på kåtan med kaminen...
Kta-5.jpg

Jag kan förstå att det började ryka om du satte det längst ner. Glödgat kaminrör ligger väl kring 900grader. Tur att inte svetsfilten brann upp, den håller bara för 550grader =)

Kaminen är sprillans och måste eldas ur utanför hur som helst, men jag tackar för tipset.

Jag undrar varför det blir så varmt högst upp? Kan det ha något att göra med att du bara har en svetsfilt direkt på ett nät. Nätet släpper ju då igenom all strålningsvärme direkt på filten.
Det är dock bra att du gjort så, för då får vi en jämförelse mot min konstruktion där ingen strålningsvärme träffar filten direkt =)
Man skulle ha haft en IR-termometer och mätt upp temperaturen på din, min och tentipis värmeskydd, samt på rökröret precis under värmeskyddet.

Det är så roligt att utbyta tips och idéer här på forumet =)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg