Tältkåta

Ventilation

Nu är toppventilationen på plats. Det blev faktiskt riktigt bra, mössan kan regleras med fyra linor inifrån och det stänger tätt när man släpper på linorna.
Nästa åtgärd blir att sy fast kardborreband runt hålet i toppen så att man kan hänga dit ett myggnät runtom som har en kanal med en snodd, så att det kan stramas åt runt mittstången.

Är det någon som har ett bra tips på lämpliga dragkedjor. Behöver tre stycken för att tillverka inluftsventiler (L ca. 1m) samt en st till myggnätsdörr (L ca 1.8m). Nån som har tips var man köper myggnät "no see um" fast kanske lite glesare i Sverige ???

Det börjar bli lite brått med syjobben, drar norrut på torsdag morgon, får se om man hinner få till det, annars får det bli att ta med ett myggtält att hänga upp inuti kåtan.

Re: Ventilation

Myggnätet på fotot nedan köpte jag på Garderoben ( http://www.garderoben.se de ligger nu i hörnan Saltmätargatan/Tegnérgatan i Stockholm).

cpic42249484cd561.jpg

Utsikten inifrån kåtan är fortfarande bra, men utifrån syns inte mycket in i kåtan. Nätet stoppar allt, utom några få av de allra, allra minsta knotten. De kan relativt sällsynt åla sig igenom, men det handlar om ströknott. Lyxsprayas myggnätet med myggspray innan det sätts upp får man en frizon när man ska ut och in, utan att då släppa in en hord mygg.

Dragkedjan skaffade jag på segelmakeriet på Skeppsholmen. Stormmattan till myggnätsdörren gjorde jag av en gammal Fjällräven poncho. Dörren sätts upp med kardborre.

Raskesven

Re: Re: Ventilation

Raskesven; sa:
Myggnätet på fotot nedan köpte jag på Garderoben ( http://www.garderoben.se de ligger nu i hörnan Saltmätargatan/Tegnérgatan i Stockholm).

cpic42249484cd561.jpg

Utsikten inifrån kåtan är fortfarande bra, men utifrån syns inte mycket in i kåtan. Nätet stoppar allt, utom några få av de allra, allra minsta knotten. De kan relativt sällsynt åla sig igenom, men det handlar om ströknott. Lyxsprayas myggnätet med myggspray innan det sätts upp får man en frizon när man ska ut och in, utan att då släppa in en hord mygg.

Dragkedjan skaffade jag på segelmakeriet på Skeppsholmen. Stormmattan till myggnätsdörren gjorde jag av en gammal Fjällräven poncho. Dörren sätts upp med kardborre.

Raskesven

Utsikten ser ju helt perfekt ut...
Svart myggnät rockar, sikten blir fin inifrån...

Har beställt nät till toppen och dörren från Pointnorth, hade en del "no see um" kvar som räcker till tre markventiler.
Var f.ö runt och kollade priser på blixtlås,det var riktigt dyrt i butik.(ex. 65kr/m).
Beställde 6mm YKK på metervara från Shelby.fi för 1€/m och löpare för €0.5/st
det är ju otroligt mkt billigare.

Jag sydde på kardborreband längs öppningen i toppen, det ser ut att bli bra när nätet kommer på plats.

Nästa steg är att börja skära i väven och göra markventiler, har tänkt mig 3 stycken stora, med dragkedjor och myggnät samt regnskydd av ripstop.

Myggnätsdörren syr jag sist, Raskesvens dörr med kardborreband verkar smart, kan vara fint att kunna ta bort den under den myggfria delen av året.

Bild?

Hej
Har du några bilder på din lösning? Jag skall ge mig på min ombyggnad. Varför drog du spännlinorna på utsidan? Eller förstod jag fel. Fick du inte med en mygghatt med kåtan? Jag funderar på hur den kan fästas på insidan. Den gick finnt att använda i helgen förutom alla dessa linor.
mvh
ht

Hej,

Ska försöka fixa nån bild.

Anledningen till att jag fäster linorna på utsidan av toppventilen längst upp är att ventilen då kan öppnas mer. Stångfästet har ju en ganska stor diameter på Bison och det gör att D-ringarna kommer ca 10cm ned från toppen, tyget hänger dessutom ner mer om man inte har linor som hjälper till att samla ihop det. När jag provade att fästa linorna i toppen, runt toppventilen och genom D-ringarna och sedan ner inne i kåtan så funkade allt mkt bättre. Inser dock att ett par bilder skulle underlätta förklaringen.

Jag syr ett myggnät som kommer att sitta fast med kardborre i tältdukens övre kant runt om. När man eldar får den hänga rakt ner i kåtan (som en cylinder),
Bison är så pass hög att det inte stör alls tror jag. Efter eldningens slut stramar man bara åt en lina så att den smiter åt runt mittstången, på så sätt kan man låta ventilen vara öppen. Linorna som manövrerar ventilen kommer att löpa i korta slangitar vid passagen av kardborrehistorien för att fungera bra.

Re: Bild?

bredviken; sa:
Hej
Har du några bilder på din lösning? Jag skall ge mig på min ombyggnad. Varför drog du spännlinorna på utsidan? Eller förstod jag fel. Fick du inte med en mygghatt med kåtan? Jag funderar på hur den kan fästas på insidan. Den gick finnt att använda i helgen förutom alla dessa linor.
mvh
ht

Bilder finns nu i mitt album på hur jag gjort.

Re: Re: Bild?

mattiasj; sa:
Bilder finns nu i mitt album på hur jag gjort.
Det var ju en lysande idé att köpa en relativt billig kåta och köra igång en mängd förbättringar.

Jag hörde mig för med Moskosel om att få nya typen av inluft ditsydd när nya varianten kom, men det hade blivit för dyrt. Nu har jag dock haft kåtan i 9 år, så det kan vara dags att göra något åt inluften. Känns inte riktigt lika hårt att plocka fram saxen som när kåtan var ny. Eller kanske jag väntar tills den fyller 10 år:)

Var det i morgon du skulle dra norrut? Får man fråga vart?

Raskesven

Re: Re: Re: Bild?

Raskesven; sa:
...Var det i morgon du skulle dra norrut? Får man fråga vart?
Raskesven

Det blir faktiskt en mycket enkel tripp utan kåta och även inomhusboende tillslut. Överkalix med barnen i några dagar därefter hem och jobba lite till, samt färdigställa kåtan. Tänker mig norrut först i augusti-september (det blir en bilsemester under juli med familjen först.) Det passar nog bra att få ett break och fundera lite nu medan jag väntar på pinaler från shelby och pointnorth. Hoppas i augusti sept hinna vandra/fiska i Härjedalen, kanske runt Rogen, Bredåsjön eller nån av de mindre sjöarna. Det finns ju ett och annat att välja på i området. Har inte varit ända längst västerut i Rogen. Har varit som längst i höjd med Rödsjön tror jag den heter, sedan korsat Rogen till en vik tvärs över. (Våndsjöns utlopp ?) Minns inte detaljerna i den änden får ta fram kartorna. Har sett en del bilder och området mellan Femunden och Rogen ser ganska intressant ut.

En reflektion, jag noterar att på bilder så verkar det vara som att hålet i kåtans topp verkar vara riktigt stort på Moskosels kåtor.
På Bison är det 47-48cm i diameter om jag minns rätt. Det jag funderar över är om man kanske skulle behöva öka hålets storlek på Bison också genom att klippa ner den lite i höjdled, men det kanske sommarens tester får utvisa, den högre höjden på Bison kanske gör så att det blir Ok drag ändå. Nån som vet ?

Bilder

Tack.
Bilderna ser bra ut. Kan du ta en där man ser topphatten från sidan( ser att du har stege).
Har du sytt egna stormlinefästen eller är det original? Mina är klart kraftigare men jag har ju bomull/polyester varianten.

Min stormmatta har gått sönder efter förra helgens användning. Dålig kvalitet eller fel söm. Den har gått av ca 40 cm på två ställen efter sömmen.

Rasksven kan du ta en deljbild av din kaffeknekt(chuck). Jag måste fixa en sådan.
mvh
ht

Re: Bilder

bredviken; sa:
Tack.
Bilderna ser bra ut. Kan du ta en där man ser topphatten från sidan( ser att du har stege).
Har du sytt egna stormlinefästen eller är det original? Mina är klart kraftigare men jag har ju bomull/polyester varianten.

Min stormmatta har gått sönder efter förra helgens användning. Dålig kvalitet eller fel söm. Den har gått av ca 40 cm på två ställen efter sömmen.

Rasksven kan du ta en deljbild av din kaffeknekt(chuck). Jag måste fixa en sådan.
mvh
ht

Hej, jag hittade en bild som visar ventilen från sidan, dock ej då kåtan är uppspänd har lagt in den.
Stormlinefästena är original.
Jag har en dålig söm vid stormmattan på ett ställe.
Sömnadsarbetet bör man kika över, undrar hur stark väven är ??? Troligen ska man inte ligga på kalfjället med budgetkåtor.

Hej gott folk!

Nu finns det lite bilder i mitt album på en av mina största glädjekällor detta året! Jag kan knappt bärga mig tills på torsdag då det är dags att sticka ut i Tiveden och fiska och använda detta nobla tabernakel :)

Hälsningar Punkarn

P.s. Raskesven: en kaffeknekt ska jag beställa, det var en av de saker jag tyckte saknades vid första helgen med kåtan!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg