Tältkåta

Re: Bilder

bredviken; sa:
.....
Rasksven kan du ta en deljbild av din kaffeknekt(chuck). Jag måste fixa en sådan.
mvh
ht
Jag har ingen digitalkamera så det dröjer innan jag kan visa en detaljbild.

Men kolla chucken på sid 13. Tänk dig en stor mutter med fyra sidor. Ovanpå muttern finns fyra skåror, en i varje hörn. En bit in i skårorna finns ett hål. Metallaprötet har en 90 graders krok. Kroken sätts i hålet och sprötet passar i skåran. Mitt i en sida av muttern finns ett genomgående gängat hål, där en skruv går igenom så man kan låsa muttern vid mittstången.

Raskesven

mattiasj; sa:
En reflektion, jag noterar att på bilder så verkar det vara som att hålet i kåtans topp verkar vara riktigt stort på Moskosels kåtor.
På Bison är det 47-48cm i diameter om jag minns rätt. Det jag funderar över är om man kanske skulle behöva öka hålets storlek på Bison också genom att klippa ner den lite i höjdled, men det kanske sommarens tester får utvisa, den högre höjden på Bison kanske gör så att det blir Ok drag ändå. Nån som vet ?
Tänker du på drag vid eldning då, eller allmän ventilation? På Moskosels är väl hålet c.a. 65 cm i diameter. Vet inte om det blir något problem med mindre hål. För det mesta öppnas ju bara en sida vid eldning, och ibland bara en glipa, och det är inget problem.

Raskesven

Rörklämma

Ok
Jag hittade en lösning med en rörklämma med m8-mutter. Den behöver anpassas med vingskruvar för lätt montering. I m8 muttern passar en vanlig gängstång.
Våran sura järnhandel i Söderköping ville inte hjälpa till och ta fram en vingskruvar. Dåligt! Jag sätter in en bild när jag hittat rätt saker och provat så att den håller.
mvh
ht

Raskesven; sa:
mattiasj; sa:
En reflektion, jag noterar att på bilder så verkar det vara som att hålet i kåtans topp verkar vara riktigt stort på Moskosels kåtor.
På Bison är det 47-48cm i diameter om jag minns rätt. Det jag funderar över är om man kanske skulle behöva öka hålets storlek på Bison också genom att klippa ner den lite i höjdled, men det kanske sommarens tester får utvisa, den högre höjden på Bison kanske gör så att det blir Ok drag ändå. Nån som vet ?
Tänker du på drag vid eldning då, eller allmän ventilation? På Moskosels är väl hålet c.a. 65 cm i diameter. Vet inte om det blir något problem med mindre hål. För det mesta öppnas ju bara en sida vid eldning, och ibland bara en glipa, och det är inget problem.

Raskesven

Hej,

Det låter logiskt.

Har nu fått ventilmaterial från shelby och pointnorth som ska monteras, ska spänna upp kåtan och rita ventiler med spritpenna innan saxen tas fram...
Blixtlåset ser fint ut, är det nån som har erfarenhet av hur man monterar löpare på kedjan ?

Här är er ära (första rapport)

Vi är mer än nöjda! Mer ute än till gräsmattan har provturerna visserligen inte sträckt sig ännu, men barnen och mamma har sovit i kåta i en hel vecka... Sjuåringen har helt seriöst funderat över om man inte kunde "bo här och bara ha huset till kök och tvätt och kanske när vintern är som kallast". Kåtan "känns" väldigt rätt för vår del, även om "tundra 8" har ett litet löjligt fönster vid sidan om dörren som vi gärna varit utan. Räknar med att det snart ska spricka så jag får sy igen det... En enkel bakform med sand och ljusstumpar räcker till för att äta kondens. Topphatten behövdes inte ens vid åskskurarna. En fråga bara: Finns det något bra att smörja den delbara stången med (stålstång)? Vi fick ta till verktyg för att få isär den... Cykelfett kunde kanse fungera? Ära och tack till alla "sedan tidigare kåtafrälsta"!

Vad bra att ni blev nöjda och glada. Grabben har helt klart en sund inställning;-)

Jag har vintertid testat både fett som är till för fiskerullar och siliconfett. Båda fungerar, den sist nämnda bäst, så att mittstången går lätt at dra isär. Cykelfett fungerar nog det också.

Raskesven

Re: Uppsättning

Raskesven; sa:
... Nu har jag en vaxduk, 30 X 30 cm, med hål i mitten och alla vinklar utsatta, markerade med linjer, för hur markpinnarna ska sitta i förhållande till mittpunkten. Tryck ner en markpinne där du vill att mittpunkten ska vara, med markpinnen genom vaxdukens hål. Gör som ovan med mätsnöret, men mät upp via de markerade linjerna på vaxduken istället för att höfta med klockslagen. Då behövs inget spring hit och dit, och kåtan blir symmetrisk. Går snabbt också....
Raskesven

T I P S :
Det tar lite tid att rita upp en snygg figur att ha som mall, speciellt om det som på Tinde är 11 hörn på kåtan. Kom på att det går lekande lätt att rita en snygg figur m.h.a Excel. Skapa en tabell med samma antal värden som hörn, i mitt fall 11 värden. Använd sedan funktionen för att göra grafer, välj där piechart (tårta) modellen och skapa grafen, klart.
Skala sedan och printa på lämpligt stort papper och mallen är klar. (Den kan nu föras över till lämpligt tyg med hjälp av små hål i mallen samt spritpenna.)

Slog igår upp kåtan med Raskevens metod och det är ruskigt snabbt, tar bara några minuter. Tentipi hävdar tre minuter på sid hemsida för deras produkter, för mig tar det kanske närmare fem om man startar med allt nerpackat i påsarna men fort och exakt blir det med metoden.

Re: Re: Uppsättning

mattiasj; sa:
Raskesven; sa:
... Nu har jag en vaxduk, 30 X 30 cm, med hål i mitten och alla vinklar utsatta, markerade med linjer, för hur markpinnarna ska sitta i förhållande till mittpunkten. Tryck ner en markpinne där du vill att mittpunkten ska vara, med markpinnen genom vaxdukens hål. Gör som ovan med mätsnöret, men mät upp via de markerade linjerna på vaxduken istället för att höfta med klockslagen. Då behövs inget spring hit och dit, och kåtan blir symmetrisk. Går snabbt också....
Raskesven

T I P S :
Det tar lite tid att rita upp en snygg figur att ha som mall, speciellt om det som på Tinde är 11 hörn på kåtan. Kom på att det går lekande lätt att rita en snygg figur m.h.a Excel. Skapa en tabell med samma antal värden som hörn, i mitt fall 11 värden. Använd sedan funktionen för att göra grafer, välj där piechart (tårta) modellen och skapa grafen, klart.
Skala sedan och printa på lämpligt stort papper och mallen är klar. (Den kan nu föras över till lämpligt tyg med hjälp av små hål i mallen samt spritpenna.)

Slog igår upp kåtan med Raskevens metod och det är ruskigt snabbt, tar bara några minuter. Tentipi hävdar tre minuter på sid hemsida för deras produkter, för mig tar det kanske närmare fem om man startar med allt nerpackat i påsarna men fort och exakt blir det med metoden.
Bra tips. Jag testade nyss och förde över figuren på mitt sittunderlag som ju alltid är med i benfickan. Ska testa det eftersom en liten nackdel med vaxduken är att den inte vill ligga platt på backen utan sten om det blåser för mycket (finetuning:) ).

Raskesven

Trehäxan - Första intryck efter användning

Tja, änteligen har man hunnit testa "Trehäxan", blev under midsommarhelgen i Göteborgs norra skärgård när vi paddlade. Innan dess har jag bara provat att slå upp den någon gång in vintras. Den ilsket guloranga färgen gör att det blir ljust och trevligt på insidan. Skulle inte vilja byta till den gröna varianten nu, även om jag gillar att vara diskret annars.

2 Personer hade gott om plats i den, med sovsäckar & ryggsäckar och köket framme nära mittstången mot dörren. Vi satt även 4 personer i den när jag briljerade med pannkaksstekning, nemas problemas. Och faktiskt sov vi 4 personer i den 1 natt, men då hade de 2 yttersta personerna en del kontakt mot silnylon-duken.

Kombinationen Golite Hex 3+ 2 st A16 Bug Bivy fungerar mycket bra och gör en rustad för många slags väder och miljöer. (Ca 1200+400 gram, med tältpinnar i titanium och den medföljande mittstången) Innertältet man kan skaffa till hex 3 ville jag inte ha då det är för tungt och troligen minskar innerytrymmet ganska mycket.

http://www.thru-hiker.com/reviews.asp?subcat=12&cid=32
http://www.getout.se/v2/index.asp?item=5472

Ventilationen är inga problem med de 2 myggnätstätade öppningarna i toppen, plus genomdrag runt basen i varierande mängd beroende på hur nära backen man sätter upp det. För det mesta hade vi dörren helt öppen mot läsidan, trevligast så. I denna lilla kåta bör man förstås inte köra med en öppen eld, men att elda 1-2 marchaller inne i den gick fint och gav trevligt ljus, en gnutta värme kanske, och möjligen avskräckte det några myggor. (Det finns "myggstifts-marshaller" på Clas Ohlson förresten, kanske jag ska testa om de inte luktar illa)

Höjden i trehäxan räcker för att man tex lite kutryggig kan dra på sig byxor och skor. Praktiskt att man kan packa klart allting utom trehäxan innan man går vidare om det regnar.

Nästa test blir nu i Helgen då jag tar en kortis till Helagsfjället. Kanske kan lägga upp några bilder efter det.

Helt nöjd så här långt.

/Jarl

Trehäxan - Andra intryck efter användning

Några ruttna mobilbilder på trehäxan i Helags i helgen. Betyget har fallit en pinne till 4/5 då det slet sig i en måttlig vind med öppen dörr.. Skedde efter första bilden, ok visst var det en ganska fuskig uppsättning men ett vanligt tält som Nallo tex hade inte hoppat iväg så lätt. Bild två efter att det är ordentligt förankrat med sten och med mittstången sänkt.. Bild 3 innefrån.

34437%3A4323232%7Ffp63%3Dot%3E234%3B%3D459%3D584%3DXROQDF%3E2323945%3C%3A%3B6%3B7ot1lsi

34437%3A4323232%7Ffp58%3Dot%3E234%3B%3D459%3D584%3DXROQDF%3E2323945%3C%3A%3B6%3B8ot1lsi

34437%3A4323232%7Ffp47%3Dot%3E234%3B%3D459%3D584%3DXROQDF%3E2323945%3C%3A%3B6%3B9ot1lsi

Hur som haver, det är trevligt att steka fläskpannkaka i trehäxan på kvällen med en marshall som ger lite trivselljus. Och att kunna klampa in med skorna på utan att sabba ett tältgolv. Uppsättningen blir inte särskillt snabb om man räknar in stenbärande för fjällbruk. Men ihoppackande går då ändå kvickt.

/Jarl

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg