Med detaljer menar jag sömnad, dragkedjor, sömnad och infästning av stormlinor och markpinnar, stångkanaler, uppsättning och hanterbarhet mm. Detaljer som kan avgöra hur ett tält klarar sämre väder i exponerat läge, dvs ex i fjällen.
Jag svarade nej på din fråga då den var ställd som om vilket av dessa tält jag skulle ”ta med på en rejäl tur i fjällen”. Med detta förstod jag en tur där det kan vara flera dagsetapper till närmaste stuga eller väg där man kan söka skydd om tältet ger upp i dåligt väder. Dessutom skulle jag inte ta med mig något tält osett ut på en sådan vandring, utan föredrar utrusning jag har testat och har erfarenhet av. Ligglängd 210cm är för kort för mig på den tälttypen (är 193cm lång och sover på uppblåsbart liggunderlag), samt att jag definitivt föredrar ett tält där inner-och yttertält är kopplade i exponerad miljö.
Skulle din fråga gälla användning i skogsterräng, vanlig camping i södra Sverige eller skärgården sommartid där ”civilisationen” är närmare och vädret inte oftast uppvisar samma oberäknelighet som på kalfjället hade jag mycket väl kunnat testa ett av dessa tält (förutsatt ligglängden är minst 220cm). jag säger inte att tälten du länkar till på e-bay är sopor, men samtidigt inget jag skulle vilja lita på som sista säkerhetsdetalj på en rejäl tur i fjällen. Ett tält avsett för användning ovanför trädgränsen är en relativt avancerad produkt och jag tror man skall vara realist och inse att man inte kan få alla dessa egenskaper för ett pris kring 1000kr. Med detta sagt behöver man inte heller kliva upp till 5000++kr för att få ett bra tält.
Då du bestämt dig för ett kupol tält har du begränsat ditt urval, och då kupol tält dessutom är mindre vikteffektiva än tunneltält innebär även det en begränsning i ditt urval. Är det fortfarande ett kupoltält du är intresserad av och kan tänka dig att sätta upp inner- och yttertält separat finns det många modeller från ex MSR, Marmot, Vaude mfl att titta på i prislägen 3000-5000kr.
Kan du däremot även tänka dig ett tunneltält är ex Bergans Trollhetta 2 ett bra val för ca 2500kr (då får du även silikoniserad väv i yttertältet vilket ger lägre vikt och längre livslängd än PU-belagd).