Tält för 1 person vandring.

Nu råkar jag veta att det är rätt dramatisk skillnad på smux och min kroppslängd, vilket såklart påverkar våra respektive preferenser ;). Men även förutom den faktorn är det där med storleken en väldigt personlig fråga, och folk prioriterar väldigt olika.
Jag som vandrar ensam vill faktiskt ha ett så litet tält som möjligt.

Visst ger större tält mer komfort om man vill/behöver vara i dem längre än rena övernattningen, men de har också nackdelar. Tyngden och priset såklart, men också att de - allt annat lika - har större angreppsyta för vinden och större ej understödda tygsjok. De kan också vara svårare att få upp ensam i hårt väder, och svårare att hitta en jämn markplätt för.'

Men även denna fråga avgör du bäst genom att ta hem och provrigga det tilltänkta tältet :)
Tack där lärde jag mig något nytt om ytbehandling. Blir nog att lägga en beställning på urberg tältet och prova att sätta upp det hemma.
Jag tycker att Tarptent har många fina modeller. Jag köpte ett "Moment" för ett par år sedan och det har passat mina behov perfekt: enkelt att sätta upp, lätt (<1 kg) och relativt rymligt. Ett bra val för en "occasional hiker", och rätt billigt också! https://www.tarptent.com
Fint tält men verkar krångligt med returer då det beställs från Usa.
Jag hade Bergans vid förra årets tur ett av de billigaste rymliga kvallitetstälten ca 2500 kr
Blir jag inte nöjd med Uraberg tältet blir det nog att byta mot Bergans.
 
Jag hade Bergans vid förra årets tur ett av de billigaste rymliga kvallitetstälten ca 2500 kr
Vilket av deras tält var det? Var det någon äldre modell?
På deras egen sida hittar jag inget i den prisklassen utom Trillemarka 2p, som väger över 2,5 kg, har "toppmatad" dörr och där beskrivningen inte anger vad det har för sorts beläggning.
Näst billigast är Trollhetta 1p för nästan 4000 kr, och inte ens den har silikonbeläggning på bägge sidor väven.
 
Urberg är nog inte prisvärda om man jfr med Bergans
Hade Sydvang tyger var bra men hubbar till koppla stänger gick sönder vid första blåsten sprack ej men fick ökad diameter på hålen och skulle ej hålla en fjällvandring och köpa nya hubbar av bra kvallitet gick ej lösa
 
Hej, Har nu fått hem tältet och öppnat upp det inomhus.
Är nöjd med tältet, men ställer mig lite frågande att det ingick ett seam sealer kit i tältets reparationssats.
Misstänker att jag kommer behöva silikon täta samtliga sömmar själv innan använding? (Ställt frågan till outnorth.)

På mitt Sydvang 3-p ul så ser man tydligt att det ligger beläggning vid sömmarna på insidan av tältet. Detta verkar dock saknas på Urberg-tältet.
Om jag måste täta själv blir det nog retur, då jag inte orkar silikon täta ett nytt tält.
Utan då går jag nog hellre upp en prisklass :) Eller är det standard att detta behövs göras på det flesta tält?
 
  1. Jag hade fel om ingång på Sydvang Solano. Det är irriterande lite info om det tältet, både hos Outnorth och generellt på nätet, vilket i sig gör mig misstänksam. Men nu har jag hittat gamla bilder, se nedan (som Outnorth av någon anledning tagit bort!) och ingången är faktiskt från långsidan. Dämed verkar den inte skyddas av absiden, som alltså är ett rent förvaringsutrymme i huvudänden (!?).
  2. Tältet har låg höjd och den asymmetriska bågplaceringen lämnar stora ej understödda tygsjok; silnylon töjer sig när den blir våt och risken för "häng" med kontakt mot innertält och (därmed nerblött) sovsäck känns påtaglig.
  3. Det är ytterst ovanligt att silnylontält levereras med fabrikstätade sömmar, inte ens Hilleberg. Antagligen för att det skulle kräva en rejält prishöjande manuell efterbehandling. Däremot kan dyra kvalitetstält ha bättre och mer genomtänkt placerade sömmar, med fler invik och tunnare men tätare stygn, som gör sömtätning mindre nödvändig. Jag har aldrig brytt mig om att täta mitt Helsporttält t ex.
  4. Att ditt Sylvangtält har någon sorts synlig sömbeläggning på insidan gör mig lite brydd. Är du säker på att det är sytt i silnylon?
  5. Det är väldigt enkelt att sömtäta, om man ändå märker att det behövs. Se t ex här. Vanlig byggsilikon och bensin eller lacknafta till förtunning går fint.
    Jag skulle inte själv låta detta avgöra mitt tältval.


1691896911745.png
 
Senast ändrad:
Hilleberg använder fällsöm (4 lager tyg , dubbla sömmar) och kylda nålar för att undvika att de tunna nylontygerna skadas av friktionsvärmen från nålarna. Sådant är givetvis svårare att kontrollera om man lägger ut sömnaden på underleverantörer i lågprisländer. Jag har ett minne av att jag läst att de även använder tråd som sväller lite vid väta för ytterligare tätning.
Jag har aldrig haft problem med läckage i sömmar på något av mina tält i silnylon från Hilleberg, och då har jag varit inregnad i konstant hällregn och blåst i Sarek i över 36 timmar. Jag har även erfarenhet av äldre tält från Bergans och Caravan i silkoniserad yttertältsväv av polyester, även här utan problem med läckage i sömmar.

Tejpade sömmar indikerar PU belagd yttertältsväv, jag tror inte det är möjligt att få tejp att fästa på en dubbelsidigt belagd tältväv?
 
Backpackinglight har deras tält. Om de inte har dem i lager just nu så kan du mejla Ken så löser det sig. Jag har själv funderat på Moment faktiskt, fast just nu är mina prioriteringar lite andra så det får vänta.
Lägger till att det finns flera andra butiker i Europa som har Tarptent inne och som även kan ta in på beställning. Det är ju i princip lika dant som att beställa från svensk butik.

Ifall BPL inte kan ordna det direkt.
 
Hej, Har nu fått hem tältet och öppnat upp det inomhus.
Är nöjd med tältet, men ställer mig lite frågande att det ingick ett seam sealer kit i tältets reparationssats.
Misstänker att jag kommer behöva silikon täta samtliga sömmar själv innan använding? (Ställt frågan till outnorth.)

På mitt Sydvang 3-p ul så ser man tydligt att det ligger beläggning vid sömmarna på insidan av tältet. Detta verkar dock saknas på Urberg-tältet.
Om jag måste täta själv blir det nog retur, då jag inte orkar silikon täta ett nytt tält.
Utan då går jag nog hellre upp en prisklass :) Eller är det standard att detta behövs göras på det flesta tält?
Detta är bara en upprepning om vad andra redan sagt men för att vara tydlig med att det är en vanlig uppfattning: Man ska man sömtäta i princip alla silnylontält. Det är inte svårt. Och om man är lat kan man börja med att testa i regn och skippa det ifall det inte verkar behövas.

Vill du slippa, gå ner i kvalitet och välj PU-belagt tält. Eller köp ett tält för 10-15k i DCF som är mycket ömtåligare.

Själv tycker jag silnylon är en bra sweetspot för pris/kvalitet/vikt/hållbarhet så jag sömtätar vid behov.
 
Hej, Har nu fått hem tältet och öppnat upp det inomhus.
Är nöjd med tältet, men ställer mig lite frågande att det ingick ett seam sealer kit i tältets reparationssats.
Misstänker att jag kommer behöva silikon täta samtliga sömmar själv innan använding? (Ställt frågan till outnorth.)
Hur har det gått?
Har du fått svar från Outnorth?
Har du testat tältet i/ej regn med sömmar limmad/inte limmade?
 
Hej, Har nu fått hem tältet och öppnat upp det inomhus.
Är nöjd med tältet, men ställer mig lite frågande att det ingick ett seam sealer kit i tältets reparationssats.
Misstänker att jag kommer behöva silikon täta samtliga sömmar själv innan använding? (Ställt frågan till outnorth.)

På mitt Sydvang 3-p ul så ser man tydligt att det ligger beläggning vid sömmarna på insidan av tältet. Detta verkar dock saknas på Urberg-tältet.
Om jag måste täta själv blir det nog retur, då jag inte orkar silikon täta ett nytt tält.
Utan då går jag nog hellre upp en prisklass :) Eller är det standard att detta behövs göras på det flesta tält?
Jag har Hillebergtält sedan 90-talet och har aldrig behövt täta något. Inte heller behövde jag täta mitt Helsporttält, så jag misstänker att det handlar om hur tälten tillverkas (kvalitetskontroll- och krav, kylda nålar, fyrdubbla fällsömmar och tråd). Och allt sådant kostar pengar.

Sen har jag också en "mid" från MLD. Den har hög kvalitetskänsla och bra dömmar och material men MLD rekommenderar ändå sömtätning. Jag tror att det beror på att pyramidtält utsätts för hög punktbelastning i toppen och vid förankringspunkterna och då är det rimligt att täta där. Så hur tältet är konstruerat kan säkert också påverka behovet av sömtätning.

//J
 
På mitt enkilos silnylon Terra Nova Laser competition som liknar Urbergtältet samt Hillebergs Akto m fl finns ett yttre tygstycke som bl a skyddar sömmarna i bågkanalen från regn. Jag kan tänka mig att vissa sömmar som utsätts för rörelser när det blåser kan läcka in vatten även vid fällsöm.
Tygstycket hindrar också via tältlinor stor böjning av tältbågen vilket väsentligt stabiliserar tältet vid kraftig vind.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thx Tält för vandring, 1 person, ca 1kg Bo och sova 1
Bjornsberg Tält för lång person och son Bo och sova 6
Vintervilan Tält för en person, året runt i skogsmiljö? Bo och sova 29
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
johnnied Tält för 1 person Göteborg-Malmö i sommar Bo och sova 8
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 0
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3

Liknande trådar