Tack där lärde jag mig något nytt om ytbehandling. Blir nog att lägga en beställning på urberg tältet och prova att sätta upp det hemma.Nu råkar jag veta att det är rätt dramatisk skillnad på smux och min kroppslängd, vilket såklart påverkar våra respektive preferenser . Men även förutom den faktorn är det där med storleken en väldigt personlig fråga, och folk prioriterar väldigt olika.
Jag som vandrar ensam vill faktiskt ha ett så litet tält som möjligt.
Visst ger större tält mer komfort om man vill/behöver vara i dem längre än rena övernattningen, men de har också nackdelar. Tyngden och priset såklart, men också att de - allt annat lika - har större angreppsyta för vinden och större ej understödda tygsjok. De kan också vara svårare att få upp ensam i hårt väder, och svårare att hitta en jämn markplätt för.'
Men även denna fråga avgör du bäst genom att ta hem och provrigga det tilltänkta tältet
Fint tält men verkar krångligt med returer då det beställs från Usa.Jag tycker att Tarptent har många fina modeller. Jag köpte ett "Moment" för ett par år sedan och det har passat mina behov perfekt: enkelt att sätta upp, lätt (<1 kg) och relativt rymligt. Ett bra val för en "occasional hiker", och rätt billigt också! https://www.tarptent.com
Blir jag inte nöjd med Uraberg tältet blir det nog att byta mot Bergans.Jag hade Bergans vid förra årets tur ett av de billigaste rymliga kvallitetstälten ca 2500 kr