Jag håller med - vore spännande om nån här hemma plockade upp tarptält-tråden, och det är ruggigt intressant att läsa praktiska erfanheter under skandinaviska förhållanden som dina av The One!
Men jag tycker kanske du bidrar till lite begreppsförvirring, och är en smula orättvis mot tälttillverkarna - det vi i dagligt tal kallar 'tält' är väl något ganska väsensskilt från ett 'tarptält', och Northstars variant hamnar väl rätt klart i den förstnämnda kategorin? Och det hamnar väl definitivt i den allra lättaste skaran av "tremanna tunneltält med GT-absid" - kanske till och med "Ultralätt" enligt nån slags definition?
Det blir lite som "Visst är min Ford snabb, men inte supersnabb. Vore kul om de började bygga prisvärda F1-bilar oxå!" Visst vore det skoj med en F1a, men jag får ju inte in barnvagnen i skuffen på den. Och vinterkörningsegenskapernas lär inte heller vara de bästa.
Som sagt - jag håller helt med om att det vore kul med flert svenska TT-alternativ, men skjut inte sönder en annan spännande produkt bara för det, utan utvärdera den för vad den är - ett lätt (eller till och med ultralätt?) tält.
Per
Jag tycker ju det är trevligt med en ny tälttillverkare i Sverige, annars hade jag inte skrivit om dem, eftersom vi normalt håller oss till att så gott det går bevaka utvecklingen bland de allra lättaste prylarna. De aktuella tälten är ju precis som du skriver, några av de lättaste konventionella tunneltälten av Nallo-typ. Men Northstar har planer på att ta fram ultralätta varianter av dessa tält också. Dessutom är de inte ointresserade av riktigt lätta tarptält av ryggåstyp. Det var detta jag försökte förmedla i min artikel. Om jag bidragit till begreppsförvirring eller att skjuta sönder några produkter så var det högst oavsiktligt och omedvetet.
Jörgen