Kan Fjällräven vara något att ha nuförtiden?
Tackar för alla synpunkter.
Jag kikade på Hilleberg Nallo 2 också och ja, det verkar mycket intressant. Det känns som att det är Hilleberg Akto, Unna eller Nallo 2 som ligger i täten, så att säga.
För att titta och känna på några Hilleberg-tält så var jag på Naturkompaniet igår. (Tycker inte riktigt om den butiken men till någon butik måste man ju gå.) Fick där se att Fjällräven har en del som det verkar intressanta 2-personsmodeller. Keino, Skule, Akka Shape och framförallt Skule Shape (utformning, vikt, pris). Jag frågade butikspersonalen hur det är med kvaliten på Fjällrävens tält numera. Han menade att på tält så håller Fjällräven hög kvalitet, bara ett litet steg bakom Hilleberg som är ledande. När jag påpekade att på ryggsäckar bl.a. så verkar inte Fjällräven ha samma kvalitet som förr (i min värld är det 25-35 år sedan) så menade han att på ryggsäckar har de valt att lägga sig på en lägre nivå men med tälten har de alltså behållit en hög kvalitetsnivå.
Ska man tro på det? Någon som har erfarenhet av Fjällrävens tält från senare år? Någon av de ovannämnda modellerna, och då särskilt Skule Shape? Jag hittade inga recensioner.
(Ska väl förtydliga att jag tyckte i min ungdom för 20-25 år sedan inte att Fjällräven verkade ha de bästa tälten. T.ex. Caravan (konstruerade av Bo Hilleberg) verkade mer genomtänkta. Själv har jag dock bara erfarenhet av Fjällräven och Helsport (och något lite av Haglöfs) från den tiden, och då upplevde jag Helsport som ungefär lika och Haglöfs som något sämre.)
Å andra sidan ska jag ju inte ägna mig åt några särskilt avancerade aktiviteter så jag behöver ju inte den allra bästa kvaliteten. Däremot vill jag ha så bra och enkel funktionalitet som möjligt.
Igår tittade jag också närmare på Marmot-tältet, satte upp det i butiken (alltså inte Naturkompaniet) m.m. Även om jag fick ett väldigt bra pris på det så känns det inte riktigt rätt. 2,7kg. Relativt krångligt att sätta upp ensam. Stort och rymligt innertält och små absider. Det är lite för stort och tungt för en person. Verkar överhuvudtaget passa bättre i ett varmare och torrare klimat.