Ta med kamera/filmkamera?

En aspekt som jag inte riktigt tycker har framkomit här i tråden är vikten av att alltid ha kameran väldigt lättåtkomlig. Själv har jag en numera ganska gammal klump som är stor som en systemkamera men som ändå inte är det (kan inte byta objektiv men har hyfsad optik (till skillnad mot en billig kompaktkamera som jag också äger, med många fler megapixlar men som ändå ger skräpbilder)).

Den största finessen med den här kameran är att den har tålt rätt mycket stryk och att den därför så gott som alltid kan hänga runt halsen. Då har jag den redo direkt när ljuset är precis rätt eller om en ilsken lämmel tittar fram. Om jag riskerar skav i nacken av remmen kan jag hänga upp den i ett spänne i topplocket. Om väderleken är fuktig kan jag ha kameran innanför regnjackan.

Visst ska inte kameran ligga längst ned i säcken. Men runt halsen skulle jag aldrig ha den, usch. Har också slutat ha den på stativet och ha stativet över axeln, usch där med. Kameran ligger lättåtkomlig i ryggsäcken. Ser jag något ställer jag ned ryggsäcken och tar ur kameran med lämpligt objektiv. Nacken ska man vara rädd om.

Kan inte påstå att jag har missat några bilder pga detta och har jag det så går hälsan i min nacke före. Men självklart är detta olika från person till person och hur man fotograferar och vilken kamera man har.

Kikaren däremot. Den hänger alltid i diagonal över kroppen för den ska banne mig fram fort men den är så liten och nätt också så den märks knappt.

Mvh / Johannes

Tycker inte att nacken far illa av kameran men ganska ofta har jag ju också hängt upp kameraremmen i ett spänne i topplocket på ryggsäcken, då belastar den ju inte heller nacken. Däremot blir det lite extra krångligt när ryggsäcken ska på och av...

Det är klart bättre att hänga en kameraväska av typen toploader (jag använder Lowepro) i bärremmarna på säcken än att ha kameran runt halsen eller i ryggan. Karbinhakar är bra att ha. Detta är dock inte speciellt nödvändigt om man har en kompaktkamera.

Är 20mpix så man kan köra ut detta 70x50cm i print utan problem......dock är bilderna på flickr inte högupplösta

Hur mycket väger en "stor jäkla kamera" ?
Brukar ha haft med mig min systemkamera med ett 17-70mm objektiv. Ett par filter, extra batteri och ett litet hyfsat stabilt ministativ. Kameran brukar jag hänga i en kameraväska (Lowe Pro toploader) som jag fäster fast med ett par små karbinhakar i ryggsäckens D-ringar som sitter på bärremmarna så jag alltid kommer åt den utan att behöva ta av mig ryggsäcken.
Till min senaste tur till Lunndörren valde jag att ta med mig min lilla kompaktkamera (Panasonic Lumix LX5) istället. Visst var det lättare och smidigare att bära med, men jag använde knappast den mer under turen än om jag hade haft systemkameran.

Nästa tur blir det troligen min systemkamera som får hänga med igen. Mest för att den med Magic Lantern programvaran installerad i kameran är mer flexibel i alla inställningar och bättre kvalité på både stillbild och bild.

Jag hänger kameran på magen, upphängd på ramryggans "torn". Sedan hålls den på plats av bröstremmen. Lätt åtkomlig och i värsta fall trycker man bara av en snabbskott med tummen där den hänger...

avslutad210712

Gäst
När det gäller att bära kameran blir jag lika förvånad över att folk först köper en dyr fin ryggsäck med bra bärsystem och sen hänger man kameran i en rem runt nacken.

Hallå hur svårt är det att ordna en väska som man med två remmar fäster i ryggsäckens axelremmar mha öppningsbara krokar. Helt plötsligt bär Ni kamerans vikt med ryggsäckens bärsystem. Har gjort så i nästan tio års tid med en Lowepro toploaderzoom väska och kameran är alltid lätt till hands. Vill man dessutom ha extra objektiv utanför ryggsäcken så går det att ordna med hjälp av vattensäkra objektivväskor. Inte heller är det speciellt besvärligt att kroka lös ena remmen vid raster. Dessutom använder jag väskan för GPS, batterier, kompass och lite annat smått och gott som är bra att ha lätt tillgängligt.

För övrigt bär jag tung utrustning eftersom jag gått över till fullformat oh har med mig stativ och extra objektiv.

Eftersom deet verkar som flera missade essensen i mitt inlägg så tar jag den igen (lite mer ihopslaget):

Om man känner sig begränsad av en kompakt är det klart att en systemkamera är vettigt. Men de flesta som köper en systemkamera idag gör det för att "den tar bättre bilder", men de kör den fortfarande på full Auto precis som de gör med sin kompakt.

Det blir lite som att köpa en Ferrari för att köra till ICA och handla.

Hej !!
...
Jag plockar normalt med mig kameran, en (ny) Nikon D7100 samt 2 xtra
batterier. Kameran är såpass finurlig att den har två slots för
minneskort, jag har satt upp kameran så att kort 2 är en backup av
kort1.
Jag byter minneskorten varje morgon, varesig det behövs eller ej.
På så sätt tappar jag max en vandringsdag ifall olyckan skulle vara
framme. Minneskorten förvarar jag i två stötsäkra fodral från GePe av
mycket slagtålig plast.
...
Objektiv varierar lite, normalt använder jag en 17-50 zoom från Tamron
samt en macro 90mm, oxkså den från Tamron. Vissa vandringar så plockar
jag även med mig ett Nikkor 70-300mm. Jag har vissa ideer om att byta ut mitt 17-50 objektiv iom att det börjar kännas lite "glappt"...det har vart med på många resor/vandringar...är dock lite osäker på vad jag vill ha istället ?!?
...
Självklart plockar jag också med mig ett stativ, ett g:alt Velbon som
är hyffsat lätt. Kanske däremot inte den mest moderna skapelsen som finns i nuläget...det funkar fint för mig dock för man vill ju alltid komma hem med några bilder med "alien-slime"
Har även börjat filma en del med kameran

...
En ny pryl som jag skaffat på sistone och tror mycket på är en fjärrkontroll till kameran...den har 3-5 m räckvidd och jag tror att jag kan få viss nytta av den, Speciellt med tanke på att jag mestadels går solo eller med hund. Hur smart en labbe må vara så är han ingen bättre fotograf...så jag tror att en fjäko kommer bra till pass tillsammans med stativet i många lägen
...
Har kört med ovanstående konfiguration under lång tid, har precis bytt
mitt kamerahus, hade tidigare en Nikon D90 som pensionerades efter
ganska precis 70000 bilder, innan den hade jag en Nikon D70 som gjorde
runt 25000 bilder innan den pensionerades. Tilläggas bör att båda dessa kameror har tagits om hand av 2 av mina döttrar...båda två fungerar hur bra som helst...
...
MVH // Pzon ..

Jag gör ungefär som Tobbe.
Edit: och exakt som millgard ser jag nu :)

Jag har en systemkamera med ett litet fast objektiv hängandes över hornen på ramryggsäcken, så kameran hänger (högt) på bröstet men inte belastar nacken direkt.

Regnar det drar jag regnjackan över den. Smidigt och bra samtidigt.

Mina skäl till att välja systemkameran över kompaktkameran är ergonomin, snabbheten, bildkvalitén och valmöjligheterna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ralle666 Kamera Upphittad (Trasig, blöt, rostig) Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg