Ta med kamera/filmkamera?

Jo, gör precis det. Skit i autoläget. Värdelöst enligt mig. Hur vet kameran vad du vill visa i bilden ? Bländaren är enligt mig det viktigaste verktyget på kameran så kör åtminstone på bländarprioritet så väljer kameran slutartid efter vad du väljer för bländare. Vill du styra exponeringen snabbt och enkelt är det bara att snabbt vrida om till x antal steg under eller överexponering. Behöver inte bli mer avancerat för att bli betydligt mycket bättre men kan behövas 10 minuters läsning om vad som händer om man använder stor respektive liten bländare. Övningen ger färdighet.

Mvh / Johannes

Jag har övat i snart trettio år med systemkameror, var det något särskilt du tänkte på? ;)

Jag är helt allvarlig, en modern kamera har så pass mycket analyskraft att de klarar av att exponera bilden korrekt nästan oavsett situation. Med lite handhavande typ exponeringslås och autofokusdito man man även i autoläget komponera och fokusera på det man vill. Man kan oftast skjuta bländare-tid i vilken riktning man önskar med bibehållen korrekt exponering och även använda auto-ISO inom rätt vida värden utan brus eller kontrastpåverkan.

På den gamla onda helmanuella tiden satte jag tiden på 1/500, bländaren på 8 och så var man redo för snabba vinterbilder så länge som filmen var tolerant nog. Diafilm krävde noggrannare ljusmätning och där var Nikons centrummätning betydligt bättre än den första sextiotalsminoltans väldigt rudimentära ljusmätare.

Men säger man idag att det är "fel" eller "sämre" att köra i just autoläge får man nog vara beredd på att sakligt motivera varför, med idag hållbara argument. Det ger nämligen ofta precis samma möjligheter som bländar- eller tidsförval med avseende på skärpedjup och rörelse.

Kompositionen får man ju själv stå för likt förbannat.

Hehe nej det var inte riktat till dig utan generellt till allmänheten att man ska skita i autoläget om det finns möjlighet (inte alla kameror som har annat än autoläge)..

Min motivering till varför man inte ska använda autoläget är just för att mig veterligen vet inte kameran vilken bländare du vill använda och just skärpedjupet är ofta en stor del av bilden, skärpedjupet styr ju mycket när det gäller vad i bilden du vill visa.

När jag gick från auto (uppväxt i den digitala kamerans värld) mot mer manuellt arbete så var det just så jag började. Att välja bländare själv. Enkelt och snabbt gick det och jag såg direkt de olika effekterna det gav när jag valde större eller mindre bländare. Tiden sköter kameran och gör den inte det ändamålsenligt får man justera med exponeringskompensationen.

Visst det finns ju ofta olika "program" för sport, landskap etc på en hel del kameror men det har, när jag provat det, inte fungerat alls. Det var iofs några år sen och nu kanske det finns än mer avancerade funktioner jag vet inte, så jag hävdar fortfarande att det är lättare att manuellt välja bländare och låta kamera sköta resten än att chansa på att kamerans autoläge ska ha gissat vad du vill visa i en bild.

Mvh / Johannes

Med lite handhavande typ exponeringslås och autofokusdito man man även i autoläget komponera och fokusera på det man vill. Man kan oftast skjuta bländare-tid i vilken riktning man önskar med bibehållen korrekt exponering och även använda auto-ISO inom rätt vida värden utan brus eller kontrastpåverkan.

Vi pratar nog om olika Auto-lägen:)

Det läge du beskriver heter faktiskt M (som i Manual) på min kompaktkamera och heter väl P (Program) på min D70. I autoläget på kompakten kan jag inte ens själv styra om jag vill ha blixt eller inte, finns inget exponeringslås, tror inte ens det finns autofokuslås i Auto-läget.

Men visst funkar den automatiken till kanske 90% av alla bilder som tas. Men det är de där sista 10 procenten där folk pratar om att "min nya kamera tar bättre bilder än den gamla" bara för att de inte förstod hur de skulle ställa in den gamla så den gjorde rätt.

Det klassiska exemplet är ju att kameran vet inte om du fotar en svart katt i en kolkällare eller en snögubbe i snöstorm. Det är väldigt få kameror som har en exponeringsautomatik som tar hänsyn till omgivande ljus (det har dock funnits några vet jag), nästan alla mäter genom objektivet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ralle666 Kamera Upphittad (Trasig, blöt, rostig) Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg