Ta med kamera/filmkamera?

Hej hej ni allvetande!
Jag och sambon har fått för oss att fjällvandra för första gången i sommar och har nu en ganska stor fundering - vi vill ha bilder och film med oss hem.
Hur har ni andra gjort på era vandringar, har ni tagit med er kamera/filmkamera och har ni haft någon nytta av det eller har kameran/orna mest varit i vägen? Vad har ni sett som för- respektive nackdelar?
Jag funderar på att släpa med mig en stor jäkla kamera som väger därefter och vettetusan om fördelarna väger upp nackdelarna...

Jag gillar att ha med mig systemkameran, men för att det ska vara värt så ska syftet vara
klart innan att jag vill fota och inte "bara för att" Det väger ju en hel del..

Hej!

Första gången jag vandrade kånkade jag på systemkamera med extra objektiv samt videokamera. Mycket tungt och opraktiskt, eftersom jag hade grejerna under topplocket och jag fick stanna och ta av mig ryggsäcken varje gång jag ville plåta eller filma.

Redan till nästa tur hade jag bytt till en liten digitalkamera som jag har i en vattentät påse i jackfickan. Ingen vikt, inget strul. Se bara till att ha en kamera med lång batteritid.

Mvh F

Jag skulle aldrig använda en dedikerad videokamera, alla stillbildskameror är ju ganska vassa
på att filma en snutt om det skulle behövas. Batteritid blir också mer problematiskt om man har
sig tänkt att filma mycket.

Vilken typ av kamera/objektiv man tänkt sig styrs ju mycket av vad man tänkt sig ta kort på
och vad man tänkt göra med bilderna efter

Tidigare när jag och min fru fjällvandrat har vi bara fotat med mobilerna. Alltid till hands och helt ok för att printa några kopior och sätta in i album eller bläddra genom på datorn.
Men i sommar tar jag nog med mig en ny kamera som min fru just köpt. Nikon AW1 heter den och är en vattentät, stöttålig, robust kompaktkamera med hyfsade inställningsmöjligheter, ok iso-tal och sensor mm men naturligtvis inte som systemkameran.
Ska dock bli intressant att se hur stor skillnaden blir mot mobilbilderna. Skulle själv aldrig orka släpa med mig systemkamera, stativ och olika objektiv. Men det beror ju så klart på vilket fotointresse man har..
Om du gillar att foto, kör säger jag!

Systemkamera eller kompaktkamera...

Godkväll gott folk.

Jag får ofta frågan från mina gäster om de skall tamed sig systemkameran eller en liten kompaktkamera. Utifrån de gäster som jag varit med mig på tur samt utifrån egna erfarenheter har jag sammanställt lite tankar runt detta. Systemkamera eller kompaktkamera på Mattisblogg.

Ta alla tips med en nypa salt. Det är alltid personliga tankar och ingenting behöver varken vara rätt eller fel.

MEN självklart ska ni fotografera och filma men glöm inte att njuta av nuet också!
:)

/ Matti i Jokkmokk

Stativ, jag brukar ha tre. Filter behövs även med digitala kameror om det skall bli bilder. Eftersträvar du landskapsbilder brukar längre objektiv vara en fördel, inomhus och i tältet behöver du en rejäl vidvinkel, små rara örter brukar kräva ett längre makroobjektiv, specialstativ och hållare, bakgrundspapper, blixtar, reflektorer, bälgar eller ringar.
Reservbatterier och minneskort, kommer att gå åt. Mycket är fuktkänsligt och när det är vått är ljuset som mjukast. Tillsammans väger det kilon. Antingen bär man på det och ger sig tid att bruka det eller oxså nöjer man sig med helskarpa dokumentationsbilder från kompaktkameran enbart. Du bär och avgör.
go tur

Ett tips:

Om du funderar på att släpa med dig systemkameran med eventuella tillbehör, var säker på att du använder den. Testa grejerna på en mindre övernattning och se om nåt inte används.

Jag tror att de flesta skulle kunna klara sig utmärkt med en schysst kompaktkamera.

Själv brukar jag ha med mig ca 3-4 kilo kamerautrustning när jag vandrar, såväl i fjäll som lågland, men för mig är det värt det för jag vet att jag kommer använda utrustningen och ha glädje av bilderna senare.

Ytterligare ett tips:
Se inte användarna på detta forum som "allvetande"... Bara en samling mer eller mindre välinformerade människor som för det mesta kan komma med bra tips. :)

Senaste vandringen bar jag med mej min systemkamera med ett 18-200 mm zoomobjektiv inkl 2st extra batterier.
Därtill ett litet trebensstativ, Gorillapad. Totalt vägde det ca 1,8 kg. Den vikten var det värt, absolut.

Många långa höst och vinterkvällar satt jag och njöt av bilderna. Absolut - ta med en kamera. Kompaktkamerorna är jättebra numera, åtminstone om man väljer något av de "stora" märkena Nikon, Canon, Sony m fl. Ta åtminstone med en så'n. Ni kommer att ångra er annars.

Editerat:
Jo, för- och nackdelar.
Fördel, du har vandringen med dej hem, minnena - känslan allt kommer du att ha kvar i skallen när du tittar på dom.
Nackdel, är det regnigt kan det vara jobbigt att hålla kameran torr om du inte lägger den i ryggan. Men du vill ju ha bilder/film då också..

Helt klart värt det enligt mig, jag brukar beställa bland annat beställa 1-2 canvas tavlor från varje tur. Typ 100x150cm. De blir helt fantastiskt bra (förutsatt att fotografiet är bra ;))

Jag utbildar friluftsteknik på en naturfotolinje. Vi gör en massa turer där kameran ofta är följeslagare. Jag brukar ha med min gamla G11 med en telekonverter och ett litet stativ på tex fjällvandringar. Mina elever släpar ofta "riktig" utrustning och oj oj vad de kämpar!

Om det är värt att ta med tung utrustning är ju upp till var och en men personligen skulle jag nog välja basläger och bara ta med den utrustning jag behöver för dagen.
Vill jag fjällvandra och dokumentera med lite trevliga bilder så tycker jag en Canon G-whatever med konverter räcker långt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ralle666 Kamera Upphittad (Trasig, blöt, rostig) Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg