Sveriges lägsta punkt?

Re: Re: Re: Re: Re: Kristianstad

1000 meter?? Är gruvan så djup? Jäklar.. Det hade jag aldrig trott. 1000 meter är långt. Åker man buss dit, eller menar du hiss?

Nja... det är inte riktigt sant eftersom gruvans djup i Kiruna räknas från berget Luossavaaras topp (eller var det Kiirunavaara) och inte från marknivån.

Det går tvåfilig bilväg hela vägen ner.

Dagens huvudnivå ligger på 1045m och man har börjat titta på att gå ännu djupare. Botten ligger alltså en bit under havsnivå, kommer inte ihåg hur mycket.

/Ulf

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kristianstad

Wolf25; sa:
Nja... det är inte riktigt sant eftersom gruvans djup i Kiruna räknas från berget Luossavaaras topp (eller var det Kiirunavaara) och inte från marknivån.
/Ulf

Men ligger inte Malmberget vid Gällivare och inte i Kiruna?

Thure

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kristianstad

thureb; sa:
Wolf25; sa:
/Ulf

Thure

Jo det stämmer.

Kirunavaaragruvan är dock imponerande den med men jag kommer inte ihåg hur djup den är. Jag har dock åkt på en guidad tur. Tydligen finns det 40 mil asfalterad väg i berget!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kristianstad

dave1; sa:
thureb; sa:
Wolf25; sa:
/Ulf

Thure

Jo det stämmer.

Kirunavaaragruvan är dock imponerande den med men jag kommer inte ihåg hur djup den är. Jag har dock åkt på en guidad tur. Tydligen finns det 40 mil asfalterad väg i berget!

Jag besvarar mig själv.

Kirunavaara 1045m
Malmberget 1000m

Marknivå, havsnivå och havsbottennivå

Självfallet mäts gruvdjupet från gruvhålets början och inte från havsytan. Så nog stämmer det att det är 1000 meter under jordytan. Gruvan i Malmberget mäts lika självfallet inte från Kiirunavaaras topp, utan från den marknivå som gruvhålet där ligger på.

De guidade turerna i Malmberget och i Kiruna skiljer sig på flera punkter. En av dem är nivån som man åker ner till: i Malmberget 1000 m och i Kiruna 540 m.
I Kirunagruvan befinner man sig då under havsytans nivå. I Malmberget är man lägre än Bottenvikens bottennivå.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg