Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Hela denna soppan är ju bedrövlig.
Det värsta med den är att den har tagit bort nöjet och charmen med fâtöljäventyrandet.
Fram till nyligen var jag, trots en del erfarenhet frân stora världen, sâ naiv att jag trodde rekordansprâk var stöttade av nâgon form av bevis. Likasâ trodde jag nog att om man sade sig klättra utan hjälp sâ gjorde man det.
Nu visar det sig att i världens högsta berg, och säkert pâ fler ställen knatar kineser och sherpas som skrämda bergsgetter upp och ner och installerar rep, sätter ut syrgasflaskor, steker jakburgare och vad mer.
Var kan man läsa om dessa människors fantastiska prestationer, det mâste väl vara ett jädrans jobb o kratta manegen för "alpinisterna" som kommer efterât?
Eller fuskar kineserna oxâ? Flyger dom upp repen med helikopter?

Och till Pompe, inte nog med att du har i mina ögon försökt fuska till dig ett rekord, du har ställt dina äventyrarkollegor i skuggan av fusket. Nu är det inte lika roligt längre, tyvärr.
 
Jag vill borja med att saga att jag tycker det ar kul att ni bada fatt upp ogonen for Himalaya klattring. Sedan ar det trist att ni inte sattsat pa att lara er grunderna och utvecklat era fardigheter pa ett naturligt satt. Jag skulle vilja ga sa langt som att pasta att ni delvis helt har missuppfattat poangen med att klattra i Himalaya. Att bestiga stora berg ar en lang och komplex process dar toppen ar nagot man passerar om man har tur. Alla berg har en topp. Allt annat ar olika punkter som man passerar pa vag mot toppen. Dessa punkter saknar inte betydelse men de saknar varde for den som ar pa vag mot en topp, varfor det blir vilseledande att borja tala om framgang eller bestigning nar man vander pa en av dessa punkter.


Nar jag sager att ni missuppfattat poangen med Himalaya klattring syftar jag pa att for manga av oss som sysslat med att forsoka klattra i Himalaya lange (jag var i Himalaya 1989 som 18 aring pa min forsta expedition) sa ar vagen till toppen det centrala i expeditionen. Toppen ar en fin bonus men en expedition kan vara val sa lyckad om den tur man gjort var fin, svar, ny, komplex, kravande eller nagot annat som leder till personligt utveckling. Nar jag laser vad du skriver och pa det satt du forsvarar dig sa blir jag besviken och jag misstrostar. Manga av mina vanner som klattrar i Himalaya med eller utan mig ar nagra av de absolut bast i varlden. Ingen av dessa aker for att gora en topp. De aker for att klattra en led pa ett berg och na en topp. Manga misslyckas gang pa gang inte bara med att na toppen utan viktigare de misslyckas med sina mal. For dem blir expeditionen ett satt att lara sig vad som behover for att na malet. Malet ar alltid att kara av att ta sig upp pa berget pa dess villkor, inte ens egna villkor. Manga forsoker inte bara en utan flera ganger innan de lyckas.


Jag har forstaelse for din ambition att lyckas men lat den inte forblinda dig. Glom inte vad som ar viktigt med klattringen. Det ar en resa med vanner dar man ar ett team och i det saknas det plast for ego och ambition. Om du ska lyckas i Himalaya maste du borja finna gladje i bestigningen inte i att na toppen. Jag tycker ocksa du ska frag dig sjalv hur du vill na toppen. Har du ambition att gora det av egen kraft sa maste du se till att folja spelreglerna for en alpin stil bestigning. Allt annat blir att slira pa sanningen.
Nar du forsoker saga att du gor Shish sjalv utan hjalp sa tar du inte bara aran av de Sherpas som hjalpt dig utan du devalverar vardet pa andras prestationer, de som gor turer helt enligt konstens alla regler i alpin stil.


Sedan tycker jag du ska tona ner dig (jag inser sa klart det ironiska i att detta kommer fran mig) nar du yttrar dig pa forum och i media. Du maste satta dig in i Himalaya klattringens historia och uttala dig pa ett satt som inte framstaller dig som en arrogant idiot. For jag ar ganska (inte helt) saker pa att du inte ar det. Det ar viktigt att de Sherpas som gjorde det mojligt for dig att forsoka dig pa Shishapagma far den uppskattning de fortjanar. Sluta darfor att snacka om att ni gjort allt sjalva och inte varit beroende av nagra Sherpas. Ni ska vara glada att de i strid mot sin tro ger sig upp pa dessa berg for att hjalpa er att forverkliga era drommar. Bade du och jag vet att ni fick valbehovlig hjalp av sa val Tashi som andra.


Slutligen ta till dig av kritiken, borsta inte bort den med fjantiga argument som nedan. Valdigt fa har skrivit annonymt.

”Frågan är vad folk hade skrivit om man var tvungen att ange sitt fullständiga och korrekta namn. Vågar man inte stå för vad man skriver om man går under pseudonym?”


Ladda om och forsok pa nytt men kanske pa nagot som du kanner att du kan bemastra i den stil du verkligen vill. Sank ribban och klattra pa den niva dar du har kapacitet att gora en bestigning du ar nojd med.

Man kan ju alltid hoppas på att Annelie och andra tar till sig av detta inlägg: ambition är en sak men passion är något helt annat och där spelar David med andra i en helt annan division.

För mig är denna tråd ett uttryck för två helt olika skolor (eller livssynsätt om ni så vill) och även om det finns människor som försöker hävda gråskalor hit och dit, så finns inte den gråskalan i detta sammanhang.

Jag själv då? Jag är en total nybörjare med klättringen, även om drömmen har funnits sedan jag reste till alperna för första gången (för en skidsemester med skolan) för över tjugo år sedan. Jag minns den uppenbarelse (i brist på bättre ord) jag fick första gången jag såg bergen: jag satt längst fram i bussen och såg ett disigt, kuperat landskap som sedan plötsligt gick över i en, för mig, enorm bergvägg. Jag fick då en ögonblicks uppenbarelse av en enskilds människas litenhet i relation till dessa "jättars" storlek och med vilken respekt man borde möta dem.

Den uppenbarelsen har sedan legat i bakhuvudet under alla år sedan dess, men av olika skäl, så agerade jag inte på den förän jag slutade med mitt tävlande för knappt tre år sedan och jag då började fundera på vad jag ville göra istället. Av en händelse hittade jag hemma hos min mor George Bands bok om Everest -53 och Into Thin Air samt köpte Viesturs No Shortcuts To The Top. Jag läste böckerna i den ordningen och det var Viesturs bok, med det synsätt han försöker förmedla, som "öppnade" en dörr till en värld jag visste att jag ville uppleva. Jag slukade självfallet andra böcker också och begav mig sedan till en inomhusklättervägg för en 1-timmes drop in-klättring. Efter 2,5 timmar hade fått så svullna fingrar att jag inte längre kunde greppa ordentligt...

Vid den här tidpunkten hade något gått "fel", jag hade snöat in på Seven Summits och begav mig till Aconcagua vintern -08, där jag pga sjukdom inte kom högre än Placa Francia, knappt 4200 meter. Jag kom inte ens till Placa de Mulas och även om resan i sin helhet, med upplevelser på andra ställen än bergen, var helt underbar, så var "klättringen" ett totalt misslyckande.

Sommaren -08 åkte jag så till Argentiere för två veckors alpinism med UCPA och hade maximal tur med guiderna, vädret och de turer jag fick förmånen att göra. Även om turerna inte var så avancerade klättertekniskt, så var de bitvis ganska exponerade och gav mig så otroligt mycket mer än den vecka jag var i Anderna. Det var en ny dörr som öppnades för mig och många insikter om vad för slags klättring jag egentligen vill hålla på med, för att inte tala om vilken typ av "klättring" jag INTE vill syssla med (läs "höghöjdstrekking"). Framför allt var det guiden första veckan, en Himalayaveteran 59 år ung, som jag tog starkt intryck av och som hade så mycket att berätta om sina upplevelser där.

Även om jag vet att jag aldrig kommer nå till deras nivå, så är det klättrare som Simone Moro, Denis Urubko, Inaki Ochoa, Anatoli Boukreev, mfl som jag hyser en stor beundran för och var synsätt ligger så mycket närmare det jag tycker är intressant med klättringen och som verkar ha ett stort mått av respekt för vad de vill åstadkomma.

Men samtidigt...each to his (or her) own: vill man köra "the yaktrail" och blir en lyckligare människa av det, visst, kör i vind, så länge man kommer ihåg under vilka förutsättningar man kör det racet samt visar tillbörlig respekt för de människor som gör det möjligt. Slutligen, var ärlig mot andra men också mot dig själv med vad det är du gör och varför.

Mvh Christian

PS. David Fält, tack för ett riktigt bra inlägg i debatten och Janne Corax, tack för ditt gedigna grävande och klargörande.
 
@ Gunnar

Det har med hur lite uppskattning HAP:s (Pakistan) och Sherpas far i forhallande till hur oumbarliga de ar for dessa Himalaya turister ar en av de saker som jag personligen tycker ar det varsta med hela fenomenet. Den risk Sherpas och HAP:s tar pa hog hojd (inte sallan ar de Sherpas som blir Last Man Standing) nar guider och klienter kroknat, star inte pa langa vagar
i rellation till dess kompensation. Det ar verkligen inte ovanligt att de for 500 usd blir ombedda att ga pa 8300 med O2, varmt Tee och Dexamethason. Och trust me det brukar inte va forknippat med bra vader och trevliga omstandigheter.

Min favorit aventyrare Fredrik Strang ar solklar mastare och bortom allt ifragasattande nar det galler att inte ge sina Sherpas det erkannande de sa vall fortjanar utan vilkas hjalp han aldrig statt pa en topp over 8000 meter.

Jag ar faktiskt tveksam till att nagon Svensk nagonsin klattrat ett berg over 8000 meter i alpin stil. Jag kan ha helt fel men sa har pa rak arm kan jag inte komma pa nagon. Detta om jag har ratt ar val det tydligaste beviset pa hur medioker Svensk Himalaya klattring faktiskt ar. Jag vet inte om nagon ens har haft for avsikt att gora det. Kanske att Jensen och Saunders (Nanga), Holmgren, Gafgo, Kropp (BP) eller Mike Wright (BP) hade det som game plan pa deras expeditioner.

Att sedan gora som Pompe att skylla sina egna tillkortakommanden pa sin Sherpa gor det hela otroligt patetiskt. For att svara pa din frag om helikopter sa anvands inte det. Valdigt fa och valdigt lite utrustning flygs till BC pga av kostnaderna. De som forsoker sig pa vinter expeditioner i Himalaya flyger offta pga av det ar for svart att ga till BC pa vintern.

@ Christian

UCPA verkar vara ett valdigt bra satt att borja pa. Och kul att du kanner inspiration. Just go for it och gor det du gillar.
 
[QUOTE

Per Calleberg har fått en längre spalt och berättar lite om tidigare fusk på berg samt ifrågasätter folk som skriver anonyma inlägg i olika forum.

[/QUOTE]

OT: Vad är ett "anonymt inlägg"?

Nästan ingen anger sitt namn i sina foruminlägg utan har ju en pseudonym men för alla som är medlemmar på forumet och skriver i olika trådar så är ju namnen kända och därmed kan inte inläggen anses vara anonyma. Endast ett fåtal är anonyma även för dom som medlemmar.
Denna långa tråd har inte innehållit många anonyma inlägg.
 
[QUOTE

Per Calleberg har fått en längre spalt och berättar lite om tidigare fusk på berg samt ifrågasätter folk som skriver anonyma inlägg i olika forum.

OT: Vad är ett "anonymt inlägg"?

Nästan ingen anger sitt namn i sina foruminlägg utan har ju en pseudonym men för alla som är medlemmar på forumet och skriver i olika trådar så är ju namnen kända och därmed kan inte inläggen anses vara anonyma. Endast ett fåtal är anonyma även för dom som medlemmar.
Denna långa tråd har inte innehållit många anonyma inlägg.

Calleberg skriver "olika forum", det betyder att han anser att det finns en värld utanför utsidan.se. Har också hört att det ska vara så, men har ingen säker källa på det.


valdemar
 
. Jag skulle vilja ga sa langt som att pasta att ni delvis helt har missuppfattat poangen med att klattra i Himalaya. Att bestiga stora berg ar en lang och komplex process dar toppen ar nagot man passerar om man har tur. Alla berg har en topp. Allt annat ar olika punkter som man passerar pa vag mot toppen. Dessa punkter saknar inte betydelse men de saknar varde for den som ar pa vag mot en topp, varfor det blir vilseledande att borja tala om framgang eller bestigning nar man vander pa en av dessa punkter.


Nar jag sager att ni missuppfattat poangen med Himalaya klattring syftar jag pa att for manga av oss som sysslat med att forsoka klattra i Himalaya lange (jag var i Himalaya 1989 som 18 aring pa min forsta expedition) sa ar vagen till toppen det centrala i expeditionen. Toppen ar en fin bonus men en expedition kan vara val sa lyckad om den tur man gjort var fin, svar, ny, komplex, kravande eller nagot annat som leder till personligt utveckling. Nar jag laser vad du skriver och pa det satt du forsvarar dig sa blir jag besviken och jag misstrostar. Manga av mina vanner som klattrar i Himalaya med eller utan mig ar nagra av de absolut bast i varlden. Ingen av dessa aker for att gora en topp. De aker for att klattra en led pa ett berg och na en topp. Manga misslyckas gang pa gang inte bara med att na toppen utan viktigare de misslyckas med sina mal. For dem blir expeditionen ett satt att lara sig vad som behover for att na malet. Malet ar alltid att kara av att ta sig upp pa berget pa dess villkor, inte ens egna villkor. Manga forsoker inte bara en utan flera ganger innan de lyckas.


Det ar en resa med vanner dar man ar ett team och i det saknas det plast for ego och ambition. Om du ska lyckas i Himalaya maste du borja finna gladje i bestigningen inte i att na toppen. Jag tycker ocksa du ska fraga dig sjalv hur du vill na toppen. Har du ambition att gora det av egen kraft sa maste du se till att folja spelreglerna for en alpin stil bestigning. Allt annat blir att slira pa sanningen.

Nar du forsoker saga att du gor Shish sjalv utan hjalp sa tar du inte bara aran av de Sherpas som hjalpt dig utan du devalverar vardet pa andras prestationer, de som gor turer helt enligt konstens alla regler i alpin stil.


Sedan tycker jag du ska tona ner dig (jag inser sa klart det ironiska i att detta kommer fran mig) nar du yttrar dig pa forum och i media. Du maste satta dig in i Himalaya klattringens historia och uttala dig pa ett satt som inte framstaller dig som en arrogant idiot. For jag ar ganska (inte helt) saker pa att du inte ar det.


Trodde aldrig jag skulle säga det här (Sorry David...) -Men fan vad bra sagt - Tack för ett otroligt väl genomtänkta och insiktsfullt inlägg från Din sida!

Har själv gått och funderat på jobbet idag om att försöka skriva ner något liknande, typ en sammanfattning och observation om olika människors (klättrare) värderingar, moral och etik företer sig inom klättringen - nu behöver jag inte skriva på en gång - kan lugnt fundera vidare...


En undran;

Var är representanterna för Förbundets Expeditions Kommité? Vet att det finns folk här på forumet. Detta gäller ju faktiskt Svensk Himalaya Prestige både inom sverige och internationellt - skulle gärna se på Förbundets hemsida eller i Bersport, eller helst i båda, att detta är ett skräckexempel på hur det kan gå när ära och ambition styr rapporterna och inte sanningen och något som Svenska Klätterförbundet fördömer nu och i all framtid.

Vi måste komma ihåg att om det inte vore för Corax så skulle förmodligen dessa lögner i samband med en svensk 8000-meters "expedition" passera helt obemärkt förbi, de små protester och frågor som dök upp i början innan Corax blev ju censurerade och bortplockade eftersom Pompe är "en trevlig person" eller liknande.

Phhhuuuu...
 

Liknande trådar