Nya Outside
Fick tidningen Outside idag. Sammanfattning:
I Ledaren skriver Glenn Mattsing lite allmänt om högsta punkten på ett berg och nämner lite om Shishapangmahistorien.
I en mindre artikel på sidan 18 berättar Glenn om bakgrunden till vad som hänt. Tjejerna har klättrat på Shishapangma och rapporteringen därifrån fick Janne Corax misstänksam vilket ledde till en hel del sökande efter vad som egentligen hänt och den numera klassiska artikeln om expeditionen och dess bloggar.
Per Calleberg har fått en längre spalt och berättar lite om tidigare fusk på berg samt ifrågasätter folk som skriver anonyma inlägg i olika forum.
Så långt inget nytt under bordet.
Reportaget innehåller några bilder varav en visar Johanna Öhrn prata i telefon från nordtoppen. I bakgrunden ser man centraltoppen en bit upp. Bildtexten menar att det är bevis för att tjejerna i alla fall nådde nordtoppen. Bilden finns även på Johannas blogg:
http://johannaschooyu.wordpress.com/ Men i outside är bilden inte avklippt utan man ser en topp uppe till höger.
Av intresse finns också en schematisk karta över berget där de olika platserna är utmärkta. Nordtoppen är markerad med höjden 7985 (+/- 5) meter.
Sedan har Annelie och Corax skrivit en sida var efter ett möte i Växjö den 2 nov...
Annelies inlägg: Ärligt talat har jag, efter att ha läst artikeln några gånger, fortfarande svårt att förstå vad Annelie menar. Hon skriver inte uttryckligen att man inte nådde central summit men det går att förstå genom att hon skriver att de också nådde samma plats som summit climb gjorde vilket framkom när tjejerna fick se summit climbs bilder. Men i samma artikel nämner Annelie klart och tydligt att man varit över 8000 meter. Det står så 3 gånger. Men den schematiska bilden visar att nordtoppen är ca 7985 meter. Rörigt. I övrigt så går artikeln ut på att tjejerna blivit lurade av Tashi Sherpa, kineserna, summit climb och att Hanli missuppfattade ordet "central" i första rapporteringen hem. De trodde att dom var på centraltoppen tills de fick se summit climbs bilder från nordtoppen. Det står också att Corax "inte tror på oss" men det är inte definierat vad som ifrågasätts.
Corax inlägg: Janne citerar Annelie direkt och menar att mötet inleddes av Annelie med "Jag har kommit på att jag inte var på Central Summit". I övrigt så verkar det som om Corax har lackat ur en hel del på alla bortförklaringar. Han menar att tjejerna nu skyller på Tashi Sherpa, Kineserna, höjdmätaren samt ger en känga till Hanli, Nick Rice (står inte i vilket sammanhang) och telefonlinjerna. Corax fortsätter att det saknas både film och bilder åt det enda relevanta hållet och Annelie förklarar att det inte var vackert åt det hållet. Det är luckor i sekvensnumren till bilderna men det ges ingen förklaring till det.
Det var ett axplock.
Sammanfattning: Inte så mycket klokare blev jag men som jag tolkar det står det helt klart att nordtoppen är det som nåddes. Utrett och klart. Det som kan diskuteras framöver är huruvida tjejerna inte haft en susning om något eller om de ljuger.
//Magnus Hedström