Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Nu är outsidebloggen uppdaterad och länken ovan blir relevant.

En enkel fråga dock, nu när allt ska vara dubbelkollat ett antal gånger och de små och felen äntligen är korrigerade; hur hög var nu Nordtoppen igen?

(Ed: två läsare samma tanke...)

Ser ut att vara betydligt mer än 8 m höjdskillnad på denna bilden mellan central och north (fotot är taget på north point eller ''north summit'' enligt artikeln):
http://himalman.files.wordpress.com/2009/11/shisha-pangma-central-summit-horia.jpg

Som jag uppfattat det:

Main summit 8027m (8013m förekommer också)
Central summit 8008m
North point eller ''summit'' <8000m, kanske 7950m ?

Cool bild på kammen mellan central och main:
http://www.summitpost.org/images/original/31874.jpg

Jo, nog "verkar" det skilja mer än 8 m, och troligen är North Summit så odefinierad (i bästa fall en sadelpunkt) så att det kan vara svårt att få en korrekt uppgift...

Bilden med mannen som grenslar kammen är möjligen tagen från North och leder först till Central för att sedan leda vidare mot Main? Dvs mannen (elelr kvinnan) sitter på kammen mellan North och Central.
Eller så är det "tvärtom", ;)det är ju svårt att avgöra vinklar osv på ett foto utan andra referenser.

Jo, nog "verkar" det skilja mer än 8 m, och troligen är North Summit så odefinierad (i bästa fall en sadelpunkt) så att det kan vara svårt att få en korrekt uppgift...

Bilden med mannen som grenslar kammen är möjligen tagen från North och leder först till Central för att sedan leda vidare mot Main? Dvs mannen (elelr kvinnan) sitter på kammen mellan North och Central.
Eller så är det "tvärtom", ;)det är ju svårt att avgöra vinklar osv på ett foto utan andra referenser.

Här är en bild från andra hållet:
http://www.k2news.com/spcentral.htm

Bilden är från när Ed Viesturs (se övre högra hörnet av bilden) tillsammans med Veikka Gustafsson besteg Shishapangmas högsta topp (vad den nu kallas), vill minnas att den även finns med i Viesturs biografi "No Shortcuts To The Top". Viesturs hade ett tidigare försök som stannade vid Central Summit, också beskrivet i biografin. Det är med andra ord antingen Viesturs eller Gustafsson på den kammen, vilken den nu är. I varje fall är det så jag uppfattade det...;)

Bilden i fråga visar en man. Ed Viesturs. Han är på väg tillbaka från Main Summit. Han är nästan framme vid sadeln mellan två av den långa kammens nord-västligaste pucklar. Puckeln han är på väg mot och som bilden är tagen från är Central Summit.
Shishapangmas topp, dvs Main Summit syns klart och tydligt på slutet av kammen i syd-östlig riktning. Avståndet dit är ca en halv kilometer.

Det vore rätt häftigt att få se bilder tagna från själva kammen, men jag skulle gissa att den är allt för exponerad för att man vill dribbla med en kamera i det läget...Hillary hade ju något att säga om det, på tal om att det inte finns en bild på honom på toppen av det där andra berget, men att det finns på Tenzig...Ett alternativ kanske skulle vara en sådan där liten hjälmkamera som man använde i Everest Beyond The Limit...någon som vet om det finns sådana klipp från kammen till Main Summit?

Bilden i fråga visar en man. Ed Viesturs. Han är på väg tillbaka från Main Summit. Han är nästan framme vid sadeln mellan två av den långa kammens nord-västligaste pucklar. Puckeln han är på väg mot och som bilden är tagen från är Central Summit.
Shishapangmas topp, dvs Main Summit syns klart och tydligt på slutet av kammen i syd-östlig riktning. Avståndet dit är ca en halv kilometer.

Aha!
Ja, då framgår ju på denna bild hur långt det verkligen är mellan Central och Main. Faktum är att puckeln han just passerat har hyfsad primärfaktor. Antar att den dock är lägre än Central, och dessutom ser den ju ut att kunna vara rätt svårfångad om snön inte är den rätta. Är den då också lägre än Central så förstår jag att den inte är namngiven osv. Känns ju f ö som att det räcker med "toppar" redan nu.

Svar till MultiAnnelie

Jag vill borja med att saga att jag tycker det ar kul att ni bada fatt upp ogonen for Himalaya klattring. Sedan ar det trist att ni inte sattsat pa att lara er grunderna och utvecklat era fardigheter pa ett naturligt satt. Jag skulle vilja ga sa langt som att pasta att ni delvis helt har missuppfattat poangen med att klattra i Himalaya. Att bestiga stora berg ar en lang och komplex process dar toppen ar nagot man passerar om man har tur. Alla berg har en topp. Allt annat ar olika punkter som man passerar pa vag mot toppen. Dessa punkter saknar inte betydelse men de saknar varde for den som ar pa vag mot en topp, varfor det blir vilseledande att borja tala om framgang eller bestigning nar man vander pa en av dessa punkter.

Nar jag sager att ni missuppfattat poangen med Himalaya klattring syftar jag pa att for manga av oss som sysslat med att forsoka klattra i Himalaya lange (jag var i Himalaya 1989 som 18 aring pa min forsta expedition) sa ar vagen till toppen det centrala i expeditionen. Toppen ar en fin bonus men en expedition kan vara val sa lyckad om den tur man gjort var fin, svar, ny, komplex, kravande eller nagot annat som leder till personligt utveckling. Nar jag laser vad du skriver och pa det satt du forsvarar dig sa blir jag besviken och jag misstrostar. Manga av mina vanner som klattrar i Himalaya med eller utan mig ar nagra av de absolut bast i varlden. Ingen av dessa aker for att gora en topp. De aker for att klattra en led pa ett berg och na en topp. Manga misslyckas gang pa gang inte bara med att na toppen utan viktigare de misslyckas med sina mal. For dem blir expeditionen ett satt att lara sig vad som behover for att na malet. Malet ar alltid att kara av att ta sig upp pa berget pa dess villkor, inte ens egna villkor. Manga forsoker inte bara en utan flera ganger innan de lyckas.

Jag har forstaelse for din ambition att lyckas men lat den inte forblinda dig. Glom inte vad som ar viktigt med klattringen. Det ar en resa med vanner dar man ar ett team och i det saknas det plast for ego och ambition. Om du ska lyckas i Himalaya maste du borja finna gladje i bestigningen inte i att na toppen. Jag tycker ocksa du ska frag dig sjalv hur du vill na toppen. Har du ambition att gora det av egen kraft sa maste du se till att folja spelreglerna for en alpin stil bestigning. Allt annat blir att slira pa sanningen.
Nar du forsoker saga att du gor Shish sjalv utan hjalp sa tar du inte bara aran av de Sherpas som hjalpt dig utan du devalverar vardet pa andras prestationer, de som gor turer helt enligt konstens alla regler i alpin stil.

Sedan tycker jag du ska tona ner dig (jag inser sa klart det ironiska i att detta kommer fran mig) nar du yttrar dig pa forum och i media. Du maste satta dig in i Himalaya klattringens historia och uttala dig pa ett satt som inte framstaller dig som en arrogant idiot. For jag ar ganska (inte helt) saker pa att du inte ar det. Det ar viktigt att de Sherpas som gjorde det mojligt for dig att forsoka dig pa Shishapagma far den uppskattning de fortjanar. Sluta darfor att snacka om att ni gjort allt sjalva och inte varit beroende av nagra Sherpas. Ni ska vara glada att de i strid mot sin tro ger sig upp pa dessa berg for att hjalpa er att forverkliga era drommar. Bade du och jag vet att ni fick valbehovlig hjalp av sa val Tashi som andra.

Slutligen ta till dig av kritiken, borsta inte bort den med fjantiga argument som nedan. Valdigt fa har skrivit annonymt.

”Frågan är vad folk hade skrivit om man var tvungen att ange sitt fullständiga och korrekta namn. Vågar man inte stå för vad man skriver om man går under pseudonym?”

Ladda om och forsok pa nytt men kanske pa nagot som du kanner att du kan bemastra i den stil du verkligen vill. Sank ribban och klattra pa den niva dar du har kapacitet att gora en bestigning du ar nojd med.

Nya Outside

Fick tidningen Outside idag. Sammanfattning:

I Ledaren skriver Glenn Mattsing lite allmänt om högsta punkten på ett berg och nämner lite om Shishapangmahistorien.

I en mindre artikel på sidan 18 berättar Glenn om bakgrunden till vad som hänt. Tjejerna har klättrat på Shishapangma och rapporteringen därifrån fick Janne Corax misstänksam vilket ledde till en hel del sökande efter vad som egentligen hänt och den numera klassiska artikeln om expeditionen och dess bloggar.

Per Calleberg har fått en längre spalt och berättar lite om tidigare fusk på berg samt ifrågasätter folk som skriver anonyma inlägg i olika forum.

Så långt inget nytt under bordet.

Reportaget innehåller några bilder varav en visar Johanna Öhrn prata i telefon från nordtoppen. I bakgrunden ser man centraltoppen en bit upp. Bildtexten menar att det är bevis för att tjejerna i alla fall nådde nordtoppen. Bilden finns även på Johannas blogg: http://johannaschooyu.wordpress.com/ Men i outside är bilden inte avklippt utan man ser en topp uppe till höger.

Av intresse finns också en schematisk karta över berget där de olika platserna är utmärkta. Nordtoppen är markerad med höjden 7985 (+/- 5) meter.

Sedan har Annelie och Corax skrivit en sida var efter ett möte i Växjö den 2 nov...

Annelies inlägg: Ärligt talat har jag, efter att ha läst artikeln några gånger, fortfarande svårt att förstå vad Annelie menar. Hon skriver inte uttryckligen att man inte nådde central summit men det går att förstå genom att hon skriver att de också nådde samma plats som summit climb gjorde vilket framkom när tjejerna fick se summit climbs bilder. Men i samma artikel nämner Annelie klart och tydligt att man varit över 8000 meter. Det står så 3 gånger. Men den schematiska bilden visar att nordtoppen är ca 7985 meter. Rörigt. I övrigt så går artikeln ut på att tjejerna blivit lurade av Tashi Sherpa, kineserna, summit climb och att Hanli missuppfattade ordet "central" i första rapporteringen hem. De trodde att dom var på centraltoppen tills de fick se summit climbs bilder från nordtoppen. Det står också att Corax "inte tror på oss" men det är inte definierat vad som ifrågasätts.

Corax inlägg: Janne citerar Annelie direkt och menar att mötet inleddes av Annelie med "Jag har kommit på att jag inte var på Central Summit". I övrigt så verkar det som om Corax har lackat ur en hel del på alla bortförklaringar. Han menar att tjejerna nu skyller på Tashi Sherpa, Kineserna, höjdmätaren samt ger en känga till Hanli, Nick Rice (står inte i vilket sammanhang) och telefonlinjerna. Corax fortsätter att det saknas både film och bilder åt det enda relevanta hållet och Annelie förklarar att det inte var vackert åt det hållet. Det är luckor i sekvensnumren till bilderna men det ges ingen förklaring till det.

Det var ett axplock.

Sammanfattning: Inte så mycket klokare blev jag men som jag tolkar det står det helt klart att nordtoppen är det som nåddes. Utrett och klart. Det som kan diskuteras framöver är huruvida tjejerna inte haft en susning om något eller om de ljuger.

//Magnus Hedström

Senast ändrad:
Jag fixade inte att lägga in bilderna på ett bra sätt direkt i forumet på Utsidan, så återigen blev det en sida på min egen server istället.
Sidan innehåller bilder, länkar och information om hur Shisha ser ut.
Hoppas den rätar ut eventuella frågetecken.
Shishapangmas geografi

Skrik till om någon länk inte fungerar eller om något är oklart. Sidan kom till mitt i natten, i en rasande fart :)

Annelies text

Fick tidningen Outside idag. Sammanfattning:

Annelies inlägg: ...Men i samma artikel nämner Annelie klart och tydligt att man varit över 8000 meter. Det står så 3 gånger. Men den schematiska bilden visar att nordtoppen är ca 7985 meter. Rörigt.

Har kikat på artikeln igen och jag blev nog lite bortdribblad därav ovanstående text. Annelies text i artikeln hoppar mellan dåtid och nutid när hon beskriver vad som hände. Det hela går ut på att tjejerna trott att north summit är central summit men sen när det kommer till avsnittet - vi blev lurade, vi hade aldrig varit där, så är det otydligt samt att man återigen nämner att man i alla fall varit på 8000 meter. Annelie gör dessutom ett instick att hon borde varit noggrannare med att förklara för Hanli att de var på central. Jag förstår inte den biten eftersom man inte var på central.

Nåja, det var som jag skrev, rörigt.

//Magnus

Tack Corax för klargörande bilder mm ang topparna.
Till slut tycker jag mig inse att det inte är särskilt komplicerat eller svårt att tyda vad som är vad, även om enstaka bilder kan få det att verka så. En fullkomlig gissning är dock att det är betydligt lättare att förstå vad som är vad på plats - även om det också är mycket som är svårare på plats, än hemma i skrivbordsstolen! :)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg