Punkt 2
Citat (Annelie Pompe):
Våra bevis för att vi stod på centraltoppen av Shishapangma den 30 Okt 10:10:
2. Våra höjdmätare visade 8008, resp. 8010m. Centraltoppen ska enligt varierande källor vara allt från 8006 till 8013m.
Höjdmätare mäter tryckhöjden. Eftersom trycket förändras inte bara av höjden utan även av om det t.ex. är högtryck eller lågtryck så måste de kalibreras, dvs. justeras mot höjden, med jämna mellanrum. Det gör man när man befinner sig på en plats där man vet den faktiska höjden, sedan visar höjdmätaren rätt höjd så länge inte vädret förändras. Om de inte kalibreras kan de visa redigt galet. Jag har en höjdmätare som har visat 46 meter när jag sitter hemma i soffan på tredje våningen. Just nu visar den -16 meter. Jag sitter i och för sig på kökssoffan nu men det är på samma våningsplan. Visst, den har kalibrerats sedan förra gången. Det gjorde jag i somras när jag var i Kaukasus. Jag har en höjdmätare till, den visar 12 meter. Den vill jag minnas kalibrerades i fjällen någon gång förr-förra vintern.
Frågan är när de kalibrerade sina höjdmätare och vad hade det varit för väder sedan dess. Fanns det risk att höjdmätaren kan ha visat lite glädjesiffror med tanke på vädret sedan kalibreringen? Dvs. om det är högtryck (fint väder) visar en välfungerande höjdmätare högre siffror. Här handlar det vad jag förstår om 10-20 höjdmeter. Om vädret har gått mot finare väder (högtryck) så ska alltså siffrorna läsas ner något, om det har gått mot dåligare väder (lågtryck) så är befinner de sig högre än vad siffrorna visar (fick jag det här åt rätt håll eller? Problemet är ju detsamma om det är åt andra hållet. Jag använder GPS-höjd själv om jag av någon anledning är noga med metrarna).
Jag vill inte påstå mig vara mer bevandrat i de höga bergen än Annelie men jag tycker på hennes blogg att det verkar vara lite blåbärsnivå på det hela. Så kanske Annelie har missat det här med kalibrering och att räkna med vädret? Just det faktum att Annelie inte nämner något om när hon kalibrerade höjdmätaren och vad det var för väder sedan dess (som alltså är av avgörande betydelse) står så att säga i samklang med mitt blåbärsnivå-intryck.