Tack, kloka ord!Ursäkta lätt OT:
En "överlevnadssituation" är liksom per definition ett läge där du är oförberedd och behöver improvisera utifrån vad du råkar hitta på plats och de saker du har kvar efter den händelse som förvandlade en vanlig utflykt till en överlevnadssituation. (Typ du halkar under ett vad och ryggsäcken flyter bort)
I en "överlevnadssituation" där det är realistiskt att hitta plastfilm (men inte bebyggelse som naturligtvis skulle vara förstahandsvalet i en verklig nödsituation) är det förstås ett bra trick att kunna bygga ett fungerande skydd med denna. Men om premissen är att du har plastfimen med dig så måste du ju jämföra ett sånt här bygge med andra boenden du kan bära med dig. Typ ett tält. Och en sovsäck anpassad för temperaturen.
Sedan är det förstås en annan sak att det är kul att experimentera med alternativa lösningar. Inget fel på det.
Själv ser jag sovsäck som det enstaka utrustningsföremål jag generellt skulle vilja ha ifall jag bara har ett enda. Det är en slutsats sedan gammalt. Sedan är ett "sovsystem" med underlägg etc aldrig fel för att spara tid och kraft.
Tricket är nog att ha med sig sovsäcken. Den vintersovsäck jag har idag ryms inte direkt i fickan.
Enbart tält, d v s utan värmekälla, skyddar mot vissa saker, men min egen erfarenhet är att det inte ger tillräckligt mycket enbart för sig själv mot kyla. Ingen värme tillförs ju heller (bortsett ifrån din kropp?).
Visst, kombo med flersäsongstält, sovsäck och ett eller flera underlag under sovsäcken fungerar riktigt bra, men då närmar jag mig normal utrustning och inte nöd-utrustning.
Nödutrustning kan ju handla om väldigt olika saker, men jag tänker här och nu på det som ryms i en stor byxficka (i bilen har jag filtar och en gammal sovsäck på vintern i Sverige).
"Räddningsfilt" och plasttäcke tar extremt lite plats (väl ihopvikt...!) och väger i princip ingenting. Något att ha i fickan och sedan glömma bort tills det verkligen behövs. Byxorna är bland det sista man blir av med eller görs sig av med.
Jag är inte övertygad om att super shelter är det enda eller ens det bästa alltid och för alla, men det är väldigt intressant.
Senast ändrad: