Jo, jag sökte på Youtube igår och hitta det där om Mors och instruktionsfilmer. Fattade dock aldrig varför det ska vara genomskinlig plast? Nån använde nåt reflekterande material och det fattar jag bättre.
Annars såg det väldigt komplicerat ut, en massa böjda slanor skulle fixas o.s.v. Kändes inte som nåt man slänger upp i en nödsituation.
Det där med träning, du skrev "För enklare träning under idealiska förhållanden...". Men jag fattar nu att du menade öva på att bygga ett sånt här shelter.
Tumme upp för att du kikade vidare!
Och tumme upp för att du frågar mer! Den som frågar lär sig eller hur? I alla fall om man får vettiga svar
Jag har utbildat ibland och uppmuntrade då frågor. Frågor utmanar ju mig och jag lär mig också.
Det jag minns nu på rak arm är att genomskinligheten ökar genomsläppet av strålning. Ungefär som att fönster normalt släpper in mer strålning än en vägg (som inte är genomskinlig). Har kunnat mer om detta tidigare, men på rak arm nu så tror jag att termisk energi (värme), termisk strålning, går bättre igenom en genomskinlig plast än en ogenomskinlig.
Genom att släppa in inte bara solljuset utan värmestrålningen från elden värms luften inne i bubblan. Plasten håller sedan inne den uppvärmda luften.
Kan minnas fel, men tror Mors har dokumenterat en del runt detaljerna i detta. Som "associate professor" hade han viss akademisk förmåga. Det handlade inte bara om att han provade sig fram i årtionden långt ute i vildmarken i Canada.
Angående "komplicerat" så är det viktigt att tänka på att konceptet kan utföras på en mängd olika sätt, d v s i olika modeller av skydd.
Mors hade en mängd olika varianter (i olika storlekar och utförande) på markerna han utbildade vid. Som kan ses längre ner i
http://www.practicalsurvivor.com/supershelter så kan man snabbt göra ett mycket enkelt litet skydd med ett par störar mot ett träd.
Har själv även provat att hänga en tarp (reflekterande på ena sidan) över ett rep och sedan med pinnar fästa tarpen i marken. Efter ett tag insåg jag fördelen med att ha paracord-bitar förberett i tarpen från början. Användes de inte så var de ingen fara, behövdes de var det en stor fördel att ha de fastsatta i tarpen redan.
Gick över till väl synlig paracord efter att ha stått i knallsvart mörker med svart paracord
Mors och andra instruktörer trycker i regel alltid på att man bör kunna göra en mängd olika typer av skydd och sedan lära sig vilket skydd som passar/är möjligt i aktuell situation. "Aktuell situation" innefattar en mängd parametrar rörande väder, läge, miljö, dig själv mm. mm.
Min egen blygsamma erfarenhet är att detta stämmer mycket väl.
När jag stannade till och tänkte efter så insåg jag att det är totalt verklighetsfrämmande att tro att varje framtida situation skulle vara idealiskt anpassade till mitt ego och till ingrodd begränsad vana.