Stryktåligt liggunderlag?

Inte alla som vill har ett liggunderlägg på utsidan av sina väskor,ryggor osv. På en del går det inte ens att spänna fast något. (allt handla ju inte bara om vandring)
För mig personligen handla det mkt om packningsmått då jag inte få allt för stora grejer igenom mina kajakluckor.

Hej igen, tack svar.

Blev lite fundersam när folk kallar det en omöjlig ekvation. Fel, fel, fel... ;o)
Det är bara ett optimeringsproblem med flera variabler. Pga mina begränsade kunskaper riskerar jag att hamna i ett lokalt minimum.

Nog med nerdsnacket. Eftersom jag inte ska ta mer än en lur är komforten inte så viktigt.

På Decathlon

vid Kungens Kurva har de ett enkelt och alubelagt liggunderlag för 49 Kr. Tjocklek typ 8 mm så rullen är inte så skrymmande.

Thure

finns begagnade hopvikbara gamla tyska militärunderlag att köpa på Röda Stjärnan för 149 spänn. Har inte testat det än, men det tar väldigt lite plats och är mycket tunnt. Jag ser det mer som ett skydd för mitt exped, men i nödfall kanske man klarar sig med bara detta separat på mjukt underlag.

Sent from my ES802 using Tapatalk

Många, särskilt klättrare, som jag träffade i Tatra nyss hade med mycket tunna (ca 3 mm) dubbelsidigt aluminiumbelagda underlag, som gick att vika "på tvären" i flera lag och därmed kunde stuvas ner i någon ryggsäcksficka. Kan inte säkert identifiera fabrikatet, men något i stil med detta, finns även här. De sov på den på kalla klippor vid minusgrader ute. Har inte sett den i Sverige, men har i sanningens namn inte letat heller. Aluskiktet ger ett visst tillskott av reflekterad värmestrålning, men är ju lite sårbart. Dock med den skillnaden mot uppblåsbara lösningar, att ev. skador inte innebär något omedelbart och totalt funktionsbortfall. Att det är en färdig produkt med kantskoningar ökar hållbarheten.

Friluftsfrämjandet säljer 1x2 m 4 mm evazote för 249 kr - klipp i mitten och du har två stycken att slita på. Så pass tunn att också den nödtorftigt går att vika "på tvären", men fortfarande helt rimligt isolerande från markkylan och man slipper pjoska med aluskiktet .

Ställer du dina resp. parametrar på lite andra värden - neråt för hållbarheten, uppåt för "billigt" - så tror jag att ett sjok dubbelvikt bubbelplast (sådan man har till förpackning av ömtåliga saker) ligger nära ett annat lokalt maximum ;).

Bår

Hej!

Jag letar efter ett stryktåligt, lätt och helst billigt liggunderlag. Jag ska använda det direkt på marken för att ta en lur i naturen (inte sova i tält/hängmatta). Det första man kanske kommer att tänka är sådana klassiska rullar i nånslags bubbelplast. Jag vill ha nånting annat som inte tar sån plats/är mindre otympliga. Förslag?

Om du vill ha något som håller kan jag rek försvarets hopfällbara bår. Som ett liggunderlag med en plastad sida. Jag köpte 2 st för 20:-/st.

mycket tunna (ca 3 mm) dubbelsidigt aluminiumbelagda underlag, som gick att vika "på tvären" i flera lag och därmed kunde stuvas ner i någon ryggsäcksficka. Kan inte säkert identifiera fabrikatet, men något i stil med detta, finns även här. De sov på den på kalla klippor vid minusgrader ute. Har inte sett den i Sverige, men har i sanningens namn inte letat heller.

Här finns det motsvarande: 1680x820 så man får väl ligga på tvären, ihopkrypt. :cool: 29,95:- EXTRAPRIS JUST NU (inför säsongen...)

Tyvek?

Var hittar man Tyvek på lösmeter i valfri dimension och till vettigt pris? Ser att det skrivs en del om det och funderar om man skulle köpa som "groundsheet".

Var hittar man Tyvek på lösmeter i valfri dimension och till vettigt pris? Ser att det skrivs en del om det och funderar om man skulle köpa som "groundsheet".

Jag jobbar inom byggbranschen och det finns att köpa ett underlagstak vid namn Tyvek, liknar det som finns på bilderna i länken ovan.

Har för mig att jag betalar i storleksordningen ca 40kr/kvm för det.

Just a thought!

Konstigt

Det ska väl inte vara så svårt.
Ett klassiskt liggunderlag som håller, är relativt billigt och ändå måste anses (i min värld) vara lätt är ett avsett liggunderlag av cellgummi. Tjockleken bör vara minst 12 mm gärna 16mm och för min del en bredd på 600mm så jag kan sno runt utan att halka av. Här läser jag om de som tycker att tunnare funkar men för min del vill jag ha bättre markisolering mot kyla.

Innan Thermarestgenerationen kom fanns det flera cellgummiunderlag till lågpris. Nu är urvalet av kvalitet sämre. Jula säljer ett dåligt underlag som spricker och ClaesOhlssons Asaklitt är inte något heller jag gör tummen upp för. Det bör vara riktig fackhandel att leta hos, inte byggvaruhus.

Ett underlag av ett märke jag inte kom ihåg köpte jag nyligen på intersport för dryga hundringen och den var ok. Jag har några underlag som är från förhistorisk tid och de håller ännu. Mitt Thermarest som var bland de första och lite kraftigare har hållit även den i många år men då pratar vi uppblåsbart.
Nu hör det till saken att jag använder liggunderlag (dubbla) på vintern och är inte den mest framträdande representanten för ständig gramjakt i alla lägen. Tyvärrr har marknaden inte allt för stort urval som i tidigare exempel med moderna ramsäckar. Cellgummi står tillbaka mot uppblåsbart men det har ju också med trender att göra.

Ps. Läste tråden igen och det var inte aktuellt med cellgummi enligt TS. Är inte isolering mot markkyla viktig utan bara ha något mycket enkelt att luta ryggen mot då borde väl en del av förslagen här fungera. Jag åkte runt klotet en gång med en slags tunn dyna som jag rullade ihop. Inte bekvämt men funkade i varma länder.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg