Jag har använt och ägt många knivar, varav flera Tops och ESEE. Tillverkningskvalitén är det inget att orda om på knivar från dessa märken.
Tops har ett stort produktsortiment och jag vill inte dra alla modeller över en kam men de Tops-knivar jag har använt har alla haft mycket tjocka blad och tokiga slipningar som knappt går att skära med.
Recensionen av Tops Ute:
http://knivigtvarre.blogspot.se/2017/08/recension-tops-ute.html
Vad det gäller ESEE; de knivar jag har använt har alla varit ok men det som fick mig att "tröttna" var t.ex. stora "choils", höga vikter och baktung balans. ESEE har alltid full tånge och stora handtag vilket ger baktunga knivar, något jag inte gillar.
Bladbeläggningen på Tops och ESEE är väldigt sträv och ger rejäl friktion vilket försämrar skäregenskaperna, ytterligare en sak jag verkligen inte gillar på ett skärredskap.
Moras bladbeläggning däremot är bra, då den är slät.
Fällkniven å andra sidan är på många sätt bättre knivar. Dock, enligt mig, med generellt för tjocka blad. Av de Fällkniven jag äger är det endast WM1 som används regelbundet.
Jag har många knivar att välja på, trots det är det mest skandinaviska knivar, Victorinox och klassiska franska fällknivar som Opinel, som används regelbundet.
Såg Nirrebosses Roselli Carpenter, en mycket trevlig puukko.
Här kommer några bilder på Rosellin i Wootz UHC Nano-stål, HRC 64-66!
/Lux