Jag är i Karasjok den här veckan.
I Karasjok tillverkas strömeng knivar. Hela byn är nedlusat med dem. De finns som 3,5 5 7 8 och 9 tum. De finns i standard stil, gammaldags stil samt NATO modell med fingerskydd. Till råga på allt finns en man som syr vänstrerslire om man behöver det vilket jag gör. idag var han dock på älgjakt och det är lite osäkert om han kommer tillbaka den här veckan.. Karmodellen är den med åtta tum blad. Strömeng Är enligt mig en tillverkare av storknivar. De mindre finns det många andra tillverkare som gör minst lika bra. Framför allt bli handtagen små upp till åttatumskniven.
Så nu står man här i dilemmat. Jag kan köpa en väl tillverkad åtta tum lång kniv med vänsterslire för drygt 1000 kr. Jag har hittills i mitt liv aldrig haft användning för en kniv med blad längre än 1 dm och likförbaskat är jag sugen.
Kvinnan i affären som är försäljare säger att jag kan rensa fisk med kniven. Hon nämner också att det är bra att spänta Ved med den samt att just de stora knivarna kan användas för att öppna konservburkar. Det är också bra jakt och slaktknivar.
Nåväl hur jag kan använda den kan jag ju lista ut själv och jag kan redan nu säga att jag aldrig kommer att öppna konserver med en kniv om det inte är ren överlevnad. Typ att man efter apokalypsen befinner sig på Ulvön men inget annat än surströmming att äta.
Min hjärna arbetar för högtryck för att finna en anledning till att köpa denna kniv när jag ändå är på plats i byn. Sanningen att säga blir det lustmord på en tusenlapp om jag faller till föga för mig själv.
I min situation. Skulle ni köpa den traditionella kniven utan fingerskydd eller skulle ni köpa NATO kniven med fingerskydd.???