Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Esee & Spyderco

Såvitt jag kan se (via Utsidans sökfunktion) finns det inte en kotte här som kommenterat knivar från Esee - t.ex. Esee 3, 5 och 5, knivar som enligt uppgift har livstids garanti (vad det nu är värt). På Youtube exponeras dessa knivar hårt av diverse personer - precis som Spydercos knivar, som inte diskuteras särskilt flitigt här.

Är det p.g.a. månne priset som avskräcker - ett pris som till stor del orsakas av tullreglerna för amerikansk import? Men det finns ju andra dyra knivar...?

Eller är knivarna, enligt den allmänna meningen, överskattade? Eller okända i Sverige? Vad jag kan se finns det primärt två ÅF för både Spyderco och Esee, båda på nätet.

Jag äger själv en Spyderco Delica 4, som är en trevlig fällkniv.
 
Såvitt jag kan se (via Utsidans sökfunktion) finns det inte en kotte här som kommenterat knivar från Esee - t.ex. Esee 3, 5 och 5, knivar som enligt uppgift har livstids garanti (vad det nu är värt). På Youtube exponeras dessa knivar hårt av diverse personer - precis som Spydercos knivar, som inte diskuteras särskilt flitigt här.

Är det p.g.a. månne priset som avskräcker - ett pris som till stor del orsakas av tullreglerna för amerikansk import? Men det finns ju andra dyra knivar...?

Eller är knivarna, enligt den allmänna meningen, överskattade? Eller okända i Sverige? Vad jag kan se finns det primärt två ÅF för både Spyderco och Esee, båda på nätet.

Jag äger själv en Spyderco Delica 4, som är en trevlig fällkniv.

Med tanke på hur många som har och använder Fällknivens produkter (jag bland annat) så är nog inte priset problemet. Utan att det till samma pris finns produkter bättre anpassade till hur vi friluffsar i Sverige.
 
Lyckan var total!

Jag tror att jag var 12 år kanske 13 när jag fick tillåtelse att köpa en kastkniv och då var lyckan total. Långt senare lärde jag mig att kasta med vanliga knivar och yxor. ( Det är den kniven på bilden som jag har kvar efter ca 60 år!).

Det är svårt att förstå varför detta att kasta knivar och yxor mot en tavla kan fara så fascinerande men det är det för många!
// Gustav
 

Bilagor

  • IMG_3772.jpg
    IMG_3772.jpg
    73 KB · Visningar: 673
Med tanke på hur många som har och använder Fällknivens produkter (jag bland annat) så är nog inte priset problemet. Utan att det till samma pris finns produkter bättre anpassade till hur vi friluffsar i Sverige.

Det finns en Youtube-film där en svensk ÅF gör en (ganska ytlig) jämförelse mellan olika knivar från både Fällkniven och Esee. Se här.

Vederbörande kommer sedan fram till att han föredrar Esee framför Fällkniven, lite oklart hur (kanske var det kolstålsfrågan, jag minns inte för det var inte minnesvärt).

Vad menar du med att vi "frilufsar" på ett särskilt sätt i Sverige, som motiverar just Fällkniven?
 
Hej! Vad är det som är oklart? När du slipat ena sidan vippar du över kniven till andra sidan av brynet, Till höger på bilden.
// Gustav

Hur själva sliprörelsen går till - föregivet smidigare och enklare än de produkter som vi diskuterat tidigare inkl. din förra skapelse?

En ny knivslipsprodukt kan endast motiveras av att den gör ett bättre jobb eller likvärdigt jobb billigare än konkurrenterna.
 
Slutreplik.

Hur själva sliprörelsen går till - föregivet smidigare och enklare än de produkter som vi diskuterat tidigare inkl. din förra skapelse?

En ny knivslipsprodukt kan endast motiveras av att den gör ett bättre jobb eller likvärdigt jobb billigare än konkurrenterna.

Jag har långa knivar ca 40 cm blad och med en styck jigg är det svårt att hålla balansen när jag slipar, därför har jag låtit tillverka två nya. De nya är förbättrade genom att det är en justeringsbult upp och en ner vilket gör att jag inte behöver lossa kniven när andra sidan skall slipas.

Billigare? Ja de här senare har en kamrat tillverkat gratis åt mig och Tormeks jiggar kostade ett par hundra styck på Clas Ohlsson så det här blev billigare.

Den jag visade tidigare här (Tillverkad från en del av Forest) är inte vändbar utan kniven måste lossas och vändas. Den fungerar mycket bra till korta knivar.

Angående "sliprörelserna" så avgör man själv om man vill slipa i cirklar eller fram och tillbaka.
// Gustav
 
Senast ändrad:
Ett annat i Sverige i viss mån negligerat, amerikanskt knivmärke är troligtvis TOPS. Produktgalleriet förefaller snarlikt Esees. Mycket kolstål med svart beläggning, och micarta, micarta, micarta... eller G10. Men knivarna från TOPS har trevlig, om än inte alltid 100% ändamålsenlig design - precis som med Esee.
 
Såvitt jag kan se (via Utsidans sökfunktion) finns det inte en kotte här som kommenterat knivar från Esee - t.ex. Esee 3, 5 och 5, knivar som enligt uppgift har livstids garanti (vad det nu är värt). På Youtube exponeras dessa knivar hårt av diverse personer - precis som Spydercos knivar, som inte diskuteras särskilt flitigt här.

Är det p.g.a. månne priset som avskräcker - ett pris som till stor del orsakas av tullreglerna för amerikansk import? Men det finns ju andra dyra knivar...?

Eller är knivarna, enligt den allmänna meningen, överskattade? Eller okända i Sverige? Vad jag kan se finns det primärt två ÅF för både Spyderco och Esee, båda på nätet.

Jag äger själv en Spyderco Delica 4, som är en trevlig fällkniv.

Nej det är nog inte priset. Mindre kända. Mindre funktionell design än mer lokala alternativ.
På Tops hemsida ser det mesta ut som Rambo/SciFi/fantasy-rekvisita. Esee något bättre men fortfarande långt ifrån målet med sina kalla exponerade tångar, choilar, avtagbara grepp etc.
 
Nej det är nog inte priset. Mindre kända. Mindre funktionell design än mer lokala alternativ.
På Tops hemsida ser det mesta ut som Rambo/SciFi/fantasy-rekvisita. Esee något bättre men fortfarande långt ifrån målet med sina kalla exponerade tångar, choilar, avtagbara grepp etc.

Rambo/SciFi/fantasy-rekvisita utesluter inte funktionalitet.
Jfr Fällkniven F1bL eller Mora Bushcraft Survival. Den svarta beläggningen på knivbladet, ihop med övriga designelement, kvalificerar väl kanske knivarna som Rambo/SciFi/fantasy-rekvisita?

Att man kan plocka isär en kniv (full tånge) har med funktionalitet att göra. Ponera att handtaget på din Mora eller Fällkniven blir skadat ute i fält, t.ex. genom att hamna för nära elden. Då blir det väldigt svårt att få av det och ersätta med t.ex. Paracord.

Det måste man säga om EKA, att man snappat upp denna funktionella aspekt i W12 - jämför deras T9 som i princip är en W12 utan skållorna (som går att skruva av). Det är positivt.

Ur detta perspektiv framstår både Mora och Fällkniven mer som "rekvisita" än både TOPS och Esse, och även jämfört med EKA!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg