I mitt tycke en konstig fråga tycker jag. Väljer att inte svara.!
Vad menar du, det är ditt första inlägg så du kan väl knappast ha fått någon fråga att svara på?
I mitt tycke en konstig fråga tycker jag. Väljer att inte svara.!
Jag antar att det är EDC vi diskuterar?Det är i all enkelhet inte ett dugg obekvämt. Inte halt heller såvida du inte använder den till sånt den inte är tänkt för. Den skulle vara tämligen usel till att rensa fisk med t ex.
/ J
Det finns bra Böker-knivar och det finns dåliga. Samma sak gäller Hobbex utbud, både nu och förr i tiden.Gör böker bra knivar ps ni brukar tala om att hobbex knivar är dåliga men hobbex säljer fällkniven knivar
Jag antar att det är EDC vi diskuterar?
Nu vet jag inte vad andra använder sina knivar till men personligen så brukar jag fixa fika (skiva korv, rökt sidfläsk, bre pålägg, skära gurka och tomat, samt skiva bröd), skära snören, slakta kartonger, lättare täljning, öppna brev och paket osv.
Av erfarenhet vet jag att tunna grepp i metall inte är speciellt ergonomiska. Kniven vill gärna vrida sig i handflatan när man sätter lite press på den och råkar ha "feta" och-/eller fuktiga händer, framför allt när kniven har en tunn, avrundad handtagsrygg. Ett exempel är EKA President:
Som referenskniv kan vi ta EKA Camp som är utrustad med en liknande bladform som Higo-kniven. Den har enligt min åsikt i det närmaste perfekt utformat grepp. Rejält tilltaget och format på ett sätt som säkrar ett bra grepp även när händerna är fuktiga/feta:
Jag kan dessutom tänka mig att täljning kan vara jobbigt med Higon. Inte för inte har dedicerade täljknivar ett mjukt avrundat/ovalt grepp befriat från alla typer av vassa kanter och där handen har en någorlunda stor greppyta. Nu vet jag att Higon inte är en utpräglad täljkniv, men ändå.
Som jag förstår det så blev kniven poppis i Japan i slutet av 1800-talet, början av 1900-talet bland japanska skolelever som använde kniven till huvudsakligen vässande av pennor. Därtill är jag säker på att kniven funkar väl. Å andra sidan så funkar nog i princip alla knivar till den sortens lättare "träarbeten". Att skära av och vässa en korvpinne borde därför funka helt OK .
Avslutningsvis. Jag kan se charmen i den här typen av knivar, lika mycket som hos Okapi, Laguiole/Opinel, Navaja, osv. Trots det så har jag som sagt haft svårt att få tummen ur och faktiskt skaffa just den här knivtypen pga de enligt min mening nämnda tillkortakommanden. Om du dock fortsätter att propagera för Higon, så kan det trots allt hända att undertecknad låter sig övertalas att skaffa en Higo trots allt .
~Paul~
Funkar det för dig så är jag glad för din skull. Du har tydligen funnit harmoni i ditt liv även utan kniv i fickan .Själv har i stort sett aldrig behövt kniv som privatperson, inte ens när jag är ute och vandrar. Men i en del i mina yrken har kniven varit ett måste.
Skiva tomat mm, då är jag hemma eller på jobbet, där finns verktyg i överflöd.
Öppna kartonger eller skära snören får jag hjälp med på Posten eller var jag är, annars är jag hemma och kan göra det i min pysselverkstad.
Funkar det för dig så är jag glad för din skull. Du har tydligen funnit harmoni i ditt liv även utan kniv i fickan .
Personligen så anser jag att den lilla tyngd som kniven utgör med råge överträffas av dess praktikalitet/behändighet.
~Paul~
Jag antar att det är EDC vi diskuterar?
Nu vet jag inte vad andra använder sina knivar till men personligen så brukar jag fixa fika (skiva korv, rökt sidfläsk, bre pålägg, skära gurka och tomat, samt skiva bröd), skära snören, slakta kartonger, lättare täljning, öppna brev och paket osv.
Av erfarenhet vet jag att tunna grepp i metall inte är speciellt ergonomiska. Kniven vill gärna vrida sig i handflatan när man sätter lite press på den och råkar ha "feta" och-/eller fuktiga händer, framför allt när kniven har en tunn, avrundad handtagsrygg. Ett exempel är EKA President:
Som referenskniv kan vi ta EKA Camp som är utrustad med en liknande bladform som Higo-kniven. Den har enligt min åsikt i det närmaste perfekt utformat grepp. Rejält tilltaget och format på ett sätt som säkrar ett bra grepp även när händerna är fuktiga/feta:
Jag kan dessutom tänka mig att täljning kan vara jobbigt med Higon. Inte för inte har dedicerade täljknivar ett mjukt avrundat/ovalt grepp befriat från alla typer av vassa kanter och där handen har en någorlunda stor greppyta. Nu vet jag att Higon inte är en utpräglad täljkniv, men ändå.
Som jag förstår det så blev kniven poppis i Japan i slutet av 1800-talet, början av 1900-talet bland japanska skolelever som använde kniven till huvudsakligen vässande av pennor. Därtill är jag säker på att kniven funkar väl. Å andra sidan så funkar nog i princip alla knivar till den sortens lättare "träarbeten". Att skära av och vässa en korvpinne borde därför funka helt OK .
Avslutningsvis. Jag kan se charmen i den här typen av knivar, lika mycket som hos Okapi, Laguiole/Opinel, Navaja, osv. Trots det så har jag som sagt haft svårt att få tummen ur och faktiskt skaffa just den här knivtypen pga de enligt min mening nämnda tillkortakommanden. Om du dock fortsätter att propagera för Higon, så kan det trots allt hända att undertecknad låter sig övertalas att skaffa en Higo trots allt .
~Paul~
1. Ahh, ber om ursäkt för att ha missförstått dig!1. Ett kort svar blir att jag inte alls har några invändningar mot herrns resonemang. I princip (om jag hade några) håller jag med dig. Skillnaden mellan oss är möjligen vikten vi fäster vid ovanstående punkter.
2. Jag bedömer i stort sett samma egenskaper som du vid val av kniv. MEN och det är ett stort men, det beror extremt mycket på motivet till varför jag införskaffar kniven ifråga. ....Det kan vara något så enkelt som att jag faller för ett utseende, det kan var att kniven har något särskilt egenskap/"feature" som jag är nyfiken på, en form jag inte har, ett "mönster" jag inte prövat eller att den är urbota praktisk.......Charmen med dem är svårförklarad men det är en kombination av historisk tyngd, rustik charm och enkelhet parat med ett riktigt sympatiskt stål.
3. Man kan inte avfärda alla knivar med att "det finns bättre".
4. Sen kan jag tillägga att jag verkligen inte delar din generella vurm för EKA.
5. Just Campen är i mina ögon så anskrämlig att jag får huvudvärk. Ungefär lika sexig som en pincett från Gastromax.........Den är troligen mer praktisk än exempelvis en Higo men saknar, återigen enligt mig, all övrig charm.
6. Historiens dom över de två knivarna är i alla fall klar och den kampen vinner inte Campen (pun intended!)
7. arbetskamrat.....undrade om jag kunde tänka mig att kika på hans Victorinox. Jodå sade jag innan jag visste vad jag gett mig in på.
8. Igår fick jag för mig att ge mig på den. Men eftersom jag själv inte äger någon motordriven slip gick jag på den manuellt. Det skulle jag inte gjort!
9. Nu har jag tillgång till en Tormec som en släkting som är jägare har. Jag lär behöva fortsätta jobbet på den!!
10. Det var som synes några saftiga jack i eggen........Gav snabbt upp då hela bladet behövde reprofileras.
11. Jag gick på kniven med vad som stod till buds, en metallfil och använde den mot eggen!! Nu är jacket äntligen borta och buken rätt....men, "eggen" är över en millimeter tjock.
Förstår. Gillar också att pilla på mina knivar, ofta den senaste skapelsen.Jag gillar verkligen knivar, att titta på, leka och fingra på. Har testat att ha min Fällkniven U2 med mig överallt under några månader, men den blir aldrig använd, bara leker lite med den ibland.
I jobbet som lagerarbetare eller som lastbilschaufför använde jag min Mora väldigt mycket.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |