Stort knivintresse - välj din favoritkniv

143f7f8a37.jpg

Nyaste, och nya favoriten...

Skollorna ser rätt så trista ut på bild, men mycket livligare i verkligheten. Men nästa projekt är att klä om den med ivory juma :)

Kul! Hade du varianten med ett oxiderat kolstålsblad eller den som jag visar upp på mina bilder (rostfritt)?

Jag är inte alls förvånad över att den är bra till snide. I mångt och mycket påminner slipfasen om den hos en Mora Nusnäs, dvs om man bortser från det faktum att den senare är lite mer konvex och saknar den onödiga ansatsen.

20836103-origpic-6fc782.jpg

~Paul~

Det var rostfri, kan bara beklaga att jag inte har den kvar. Dock var den flitigt använd och därför slipad en hel del, men med slipsten och brynen. Kommer inte ihåg om jag tappade den eller gav bort den, men borta är den!

Det var rostfri, kan bara beklaga att jag inte har den kvar. Dock var den flitigt använd och därför slipad en hel del, men med slipsten och brynen. Kommer inte ihåg om jag tappade den eller gav bort den, men borta är den!
Tråkigt att du har blivit av med kniven. Precis som du antyder så är det en trevlig allroundmodell. Slipfasen är dess största tillgång. Som sagt, hade den inte haft den där tråkiga ansatsen så hade den varit en riktigt bra täljkniv (trots att det rör sig om en fällis).

Jag är ganska säker på att denna modell tillverkades till största delen i rostfritt. Av mina 4 stycken så är bara en i kolstål. Den var inte helt lätt att få tag på... Dvs - om man vill äga en kniv i bra skick ;).

~Paul~

Någon som känner igen det här märket? Tror de är tillverkade i kina och såldes i Sverige under 90-talet i alla fall.
De såldes faktiskt längre än så. Vill minnas att jag sett dem på Rusta på 2K-talet.

Undermåliga material och dålig inpassning är något som utmärker (negativt) dessa Victorinox-kopior.

~Paul~

Måste man välja? Kniven gör sitt jobb både på vandringen och på prydnadshyllan.

Den eviga debatten? ;) Själv är jag både ock. Ibland samlar jag, ibland lägger jag på hög och ofta använder jag. Inte alla knivar och inte på en gång.

Praktisk eller inte? Tja, den här är oerhört praktisk...

SKM%2013%20inch.jpg

SKM 13" med benhandtag​

...om man har ENORMA brev som behöver öppnas!

ha ha ha

/ J

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg