Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Var mörkt när jag kom hem, men jag är ändå en usel fotograf :). Nr 3066 av 4000 var det så det fanns ju ett gäng. Rekommenderar den verkligen!

Som du nämnde finns ju alternativet att låta någon bygga samman den perfekta SAK:en. Den här killen blir man ju nyfiken på: http://www.sakmodder.com

En mycket läcker Vic. Grattis! Får se vilken damaskuskniv jag slutligen slår till på.

Ja, verkligen en intressant kille! Tack för länken!

~Paul~

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Swiss Champ som sitter i bältet sedan 23 år tillbaka, används dagligen.

2. Vilken kniv använder du där ute?
Sissipuukko M95 eller Esee Izula II
3. Vilken kniv använder du utomlands?
Swiss Champ
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Mora kockkniv
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Det är min Sissipuukko M95. Har känt och klämt på det flesta knivar och kom fram till att denna var den bästa för mig. Lagom längd och tyngd utan att vara för stor.

Swiss Champ
Mora kockkniv
Det är min Sissipuukko M95. Har känt och klämt på det flesta knivar och kom fram till att denna var den bästa för mig. Lagom längd och tyngd utan att vara för stor.

M95 äger, mycket bra val. Likaså Moran.

Hejsan, ganska ny som medlem på forumet men har följt denna tråden en längre tid så nu tänkte jag bidra lite med mina val av knivar.

1. Till vardags blir det allt som oftast en Victorinox hiker som följer med i fickan eller en Fällkniven U4.

2. I skogen blir det allt som oftast en kombo av en Brusletto Hunter och en Opinel no7. En Victorinox Farmer brukar också följa med i fickan.

3. Inte varit på några resor utomlands då jag kunnat motivera en kniv i packningen.

4. Ett knivset från Fiskars.

5. Drömkniv? Finns så många men en Strömeng no 8 skulle sitta fint i samlingen.

Swiss Champ
Mora kockkniv
Fina val! Grattis!

M95 är även en av mina favoriter. Tar man ned eggvinkeln så får man en mycket duglig campingkniv/allroundkniv.

Vilken Mora kockkniv har du? Jag har ett gäng, bl a den behändiga 21 cm varianten med limegrönt handtag.

~Paul~

Hejsan, ganska ny som medlem på forumet men har följt denna tråden en längre tid så nu tänkte jag bidra lite med mina val av knivar.

1. Till vardags blir det allt som oftast en Victorinox hiker som följer med i fickan eller en Fällkniven U4.

2. I skogen blir det allt som oftast en kombo av en Brusletto Hunter och en Opinel no7. En Victorinox Farmer brukar också följa med i fickan.

3. Inte varit på några resor utomlands då jag kunnat motivera en kniv i packningen.

4. Ett knivset från Fiskars.

5. Drömkniv? Finns så många men en Strömeng no 8 skulle sitta fint i samlingen.
Hej och välkommen! Kul att du gillar tråden!

Fina knivar! Själv föredrar jag Helle Lapplander framför Strömeng No. 8 eftersom den förra saknar den lilla förargliga ansatsen/ricasson:
helle.jpg

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=668126&postcount=9

~Paul~

Du är verkligen rigid när det gälla ansatser DePaul! :) Fast det är klart, vi har alla våra käpphästar!

Menar du att du retar dig på den lilla ansatsen på en Strömeng no 8? Jag kan säga att på det bladet med den längden saknar jag inte de frya millimetrarna det handlar om.

Knivsmed%20Stromeng%20AS.jpg

/ J

Menar du att du retar dig på den lilla ansatsen på en Strömeng no 8? Jag kan säga att på det bladet med den längden saknar jag inte de frya millimetrarna det handlar om.
Du missförstår mig.

Vad jag vill säga är att det uppenbarligen går att tillverka en kniv av denna storlek och kaliber utan att behöva krångla till det med ansatser (oavsett hur stora eller små dessa ansatser än må vara).

Så när det står mellan två i princip identiska knivar där den ena saknar ricasso helt och hållet medan den andra trots allt äger en liten ricasso så är valet enkelt ;).

~Paul~

Swiss Champ
Mora kockkniv

Välkommen!
Bra val, man klarar det mesta med en SwissChamp och M95.
SwissChamp är den kniv jag burit längst som EDC, under mer än 15 år var den i praktiken alltid med. SwissChamp är väldigt bra, men för urbana miljöer tycker jag att CyberTool 41 är bättre (samma storlek). Det går dock inte att komma ifrån att både Champen och CT41 är ganska tjocka, det senaste året har därför en CyberTool 34 varit den trogna följeslagaren.

Du har aldrig funderat på att testa en SwissTool Spririt?
Jag har använt många olika multiverktyg och Spirit är onekligen gentlemannen i min samling. En mycket kompetent gentleman! Tillika väldigt lättburen om man som jag gillar att bära utan bältesficka.

/Lux

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg