Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Haha, det är väldigt många som har jättefina samlingar (man får ju nästan ha en haklapp på sig när man ser dem) på det här forumet och du är en av dem.


1. Om du säger så, då vet jag att jag har fått en väldigt fin kniv

2. Belysningen i min lägenhet är väldigt dålig men jag tog en bild på tre av mina knivar:
* Överst har vi den som fick mig att balla ur (och som har gjort min plånbok väldigt tunn)
* I mitten har vi mitt näst senaste köp (mitt senaste vet vi ju), en Karesuandokniven Nallo. Jag har ganska små händer och denna ligger rysligt bra i handen. Vet inte om jag ska ta med den ut på mina vandringar eller om jag ska låta den ligga bland de andra i samlingen. Jag velar mellan denna, min TK3c och min TK4 som sällskap på nästa skogstur...
* Nederst har vi min FH9bh, den kniv som jag har använt mest (tillsammans med min WM1) och som faktiskt skickade mig till akuten förra söndagen för tre stygn i stackars Tummetott. Stygnen ska tas bort imorgon

Jag hoppas kunna lägga upp fler bilder men än så länge är min samling ganska mager. Uppskattningsvis har jag lite mer än 15 knivar, varav hälften är Fällkniven. Det är ändå ganska hyfsat när jag tänker efter, för att vara på ett år med min ganska magra lön som skolbibliotekarie :)

/ Peter
Tack!
Jag håller med Mikael, fina knivar och god smak! Jag tycker att du verkar ha kommit långt på endast ett år! :)
Hade jag haft lika bra smak när jag började hade min samling varit avsevärt finare och plånboken desto tjockare. Nu sitter jag med en del knivar jag egentligen knappt skulle vilja ta i med tång men knäppt nog gillar jag dem ändå, på något sätt symboliserar de en utveckling i rätt riktning...;)
Angående vilken kniv du ska ta med dig på nästa tur: Ta med allihop vetja! Jag har själv väldigt svårt att välja och tar alltid med mig (för) många knivar. Jag kan ha med mig fem knivar när jag går och handlar... he he...;)
Det här är en blodig tråd, jag hoppas att tummen läker bra...;)

/Lux
 
Bra!
Jag gillar traditionell formgivning..
Inte modeller som ska associera till militär användning.
Så kallat "Tacticool" är inte min melodi.

Dessutom verkar de flesta militärer i första hand använda Multi-tools, precis som jag och många andra civila användare.

Traditionella Amerikanska fällknivar tycker jag mkt om, men i fickan hamnar oftast en FK U4, SAK eller Leatherman.
Fast en SAK - Swiss Army Knife är ju i högsta grad en design för just militärt bruk...:)

Mikael

Great Eastern Cutlery - GEC #42

Fin den! Mountain Man/Winchester. Här är två andra versioner på temat. En Schatt o Morgan (överst) som är fantastiskt fint gjort med ATS blad. Var dock tvungen att slipa och ha mig lite, bladet låg lite högt när den var stängt, tyckte jag.

Den andra är en Jerry Halfrich custom med M4 blad. En av mina all time favoriter. Kan vara den sista kniv jag säljer ...
 

Bilagor

  • Mountain Man.jpg
    Mountain Man.jpg
    32.4 KB · Visningar: 648
1. H1 och PHK är semi-skinners och kan användas som Fredrik säger, till grovgöra vid jakt.
För mig är det tydligt, att Peter också tänker på andra ändamål, typ vedklyvning o.dyl.

2. För dom som är mer bekväma med tunna blad vid jakt, så finns ju F2, F3 och F4.
TK1 och TK2 har en lång tapering fram till en tunn spets, så visst gör FK alternativ till sina grövre modeller.

3. Den erfarne användaren vet också att tunna ut ett blad, till eget tycke o. smak, vilket Peter också har föreslagit när frågan har varit uppe på KF.

4. Larry eller Practical User på forumen är en brittisk yrkesjägare, som lät tunna ut sin F1'a hos en knivmakare.
Efter en tids användning, svängde han tillbaka och hade ökad förståelse varför Peter designar som han gör.

5. För grovt jobb har jag inga problem med 5mm bladtjocklek , men jag har i allmänhet också en tunnare kniv för finlir.

6. En gammal skalkniv i 1 mm rostfritt från Eskilstuna, är mkt användbar och med rätt slipning håller den skärpan länge.

7. Om du vill ha en tunnare kniv i 3G för jakt o,fiske + allmänt uteliv, så blir mitt tips att titta påTK2!

8. Den söta lilla Juni med sitt 3mm tjocka blad är också bra, eller mer korrekt - helt fantastisk!

Mikael

Tack för ett intressant och initierat inlägg, sånt gillar jag! :)
Underbara "action shots"!

1. Det verkar rimligt, det är såklart bra med lite bredd och tyngd bakom eggen vid klyvning av leder (och ved).

2. Instämmer till fullo med att FK har många fina och olika modeller. Dock saknar jag en fastbladare (universal för friluftsliv) med 9-10 cm bladlängd och 3 till ,absolut max, 4mm bladtjocklek i deras sortiment. De flesta håller med om att PXL är en mycket bra, robust och pålitlig fällkniv, nästan 9cm långt blad och med 3.5 mm tjocklek. Hade det funnits en fastbladare med liknande proportioner( men inte nödvändigtvis likadant utseende) skulle jag vara en av de första att öppna plånboken...;)

3. Det är klart att det är möjligt men att tunna ut ett helt blad i ett riktigt hårt stål låter som ett hästjobb...;)

4. Det här är intressant!
En av de saker jag gillar med F1:an är att den känns välbalanserad i handen. Utan att veta exakt vad Larry gjorde kan jag misstänka att balans och proportioner ändrades i och med ingreppet och inte till det bättre?
Berätta gärna lite mer exakt vad Larry gjorde och varför han ändrade åsikt!

5. Instämmer helt, kombinerar också i stort sett alltid en kraftig mellanstor kniv med en tunnare liten dito.
Jag gillar kraftiga blad på knivar med 15-20cm bladlängd. Det är denna storlek jag använder för hårt arbete och en vettig storlek för vedklyvning. För klyvning av större klabbar, vilket skulle kräva större bladlängd och onödigt mycket tid och energiåtgång, föredrar jag en yxa. Eller förresten, jag föredrar alltid en yxa om det finns tillgängligt, men i de fall yxa saknas fungerar en tjockbladig mellanstor kniv helt ok.
Som jag använder knivar, så föredrar jag att knivar med runt 10cm bladlängd har max 4mm bladlängd, då jag tycker att tjockare blad kan innebära ett rent fysiskt hinder för vissa arbeten, tänk trånga utrymmen och finlir.
Av denna orsak borde jag inte gilla F1:an, vilket jag tvärtemot gör och det mycket. F1:an är en fantastiskt bra kompromiss och universalkniv, även om det såklart finns avsevärt bättre alternativ både för att skala ett äpple eller tälja. Dock kan jag inte låta bli att önska att bladet hade varit lite tunnare, säg max 4mm, och såklart med bibehållen balans. Eftersom jag, i stort sett alltid kombinerar en mellanstor och liten kniv och föredrar den lilla kniven med tunnare blad, så var det ett tag sedan F1:an följde med på tur. Tycker dock fortfarande att det är en fantastisk kniv!

6. Instämmer helt. Av denna anledning kommer alltid en Opinel att vara en bättre skalkniv än ovan nämnda F1.

7. Skulle gärna köpa en TK2 om ekonomin hade tillåtit. Mycket fin kniv.
Det taperade bladet ger kniven en hel del funktion som ett tunnare blad men fortfarande är den som tjockast 4.5mm och vikten är också nästan det dubbla mot en Mora Classic Original 1 (en fantastiskt prisvärd kniv med lika långt blad och som jag gillar och har använt mycket).
Just det faktum att jag alltid också har med en större kniv gör att jag alltmer lutar mot att det skulle kunna bli en favorit i repris, fast i 3G, nämligen WM1...

8. Juni får mig att dregla som en Pavlovsk hund! Den kombinerar allt jag älskar med den traditionella och funktionella skandinaviska knivtraditionen med den absoluta knivspetsen av modern teknologi, allt i en underbar symbios.
Dock, och jag har inget emot diminutiva handtag av princip, handtaget är för kort för min hand. För ett bra och fullt grepp behöver jag minst 9cm handtag... Suck och synd.
Hur upplever du greppet?

/Lux
 
Fin den! Mountain Man/Winchester. Här är två andra versioner på temat. En Schatt o Morgan (överst) som är fantastiskt fint gjort med ATS blad. Var dock tvungen att slipa och ha mig lite, bladet låg lite högt när den var stängt, tyckte jag.

Den andra är en Jerry Halfrich custom med M4 blad. En av mina all time favoriter. Kan vara den sista kniv jag säljer ...

Traditionella slip joints är fina:)!
Och garanterat inte hotfulla.

/Lux
 
@Oblix
Den där Halfrich är inte illa!! Börjar glida mot att jag behöver en klassisk slip joint också.
Fick man välja fritt ligger Tony Bose högst på önskelistan men det finns många andra.

//Per
 
Tack!
1. Jag håller med Mikael, fina knivar och god smak! Jag tycker att du verkar ha kommit långt på endast ett år!
Hade jag haft lika bra smak när jag började hade min samling varit avsevärt finare och plånboken desto tjockare. Nu sitter jag med en del knivar jag egentligen knappt skulle vilja ta i med tång men knäppt nog gillar jag dem ändå, på något sätt symboliserar de en utveckling i rätt riktning...

2. Angående vilken kniv du ska ta med dig på nästa tur: Ta med allihop vetja! Jag har själv väldigt svårt att välja och tar alltid med mig (för) många knivar. Jag kan ha med mig fem knivar när jag går och handlar... he he...;)
3. Det här är en blodig tråd, jag hoppas att tummen läker bra...

/Lux

1. Det började bra för mig med mina EKA-knivar men jag hade tur som hittade till detta forumet så pass tidigt där det kryllar av inspiration :) Har du några skräckexempel från när du började samla?
2. En mycket bra idé! På något sätt hoppas jag att det blir min TK3c, för jag köpte ju faktiskt min TK3oakc för att kunna använda den förstnämnda. Är inte det ganska tokigt? Att köpa en kniv för att kunna använda en annan? Eller är det definitionen av att man är hooked? :)
3. Stygnen togs idag och det ser hyfsat ut, fingertoppen är lite knölig men det ska nog bli bra ;)

Vad tycker ni om den här WM1:an?
(Obs, inte min...tyvärr...)
/Lux
Jag tycker den är väldigt fin och skulle inte haft något emot att äga den!

/ Peter
 
@Oblix
Den där Halfrich är inte illa!! Börjar glida mot att jag behöver en klassisk slip joint också.
Fick man välja fritt ligger Tony Bose högst på önskelistan men det finns många andra.

//Per

Slipjoints är mycket trevliga, det måste du skaffa några :) Här kommer två till. En back lock dock.

Till vänster en Tony Bose Arkansas hunter - den enda kniv jag äger som jag inte kan med att använda. Till höger Keith Johnssons version av samma modell med tillägget att han gjort den till en back lock. Två mycket fina knivar.
 

Bilagor

  • bose.jpg
    bose.jpg
    31.3 KB · Visningar: 584
Jaktknivar likt andra knivar blir ju såklart väldigt mycket upp till användaren vad som funkar eller inte men även storleken på det djur man ska använda dom på spelar såklart in.
I mitt tycke så är TK1 mindre bra till dom flesta jaktrelaterade sysslor. Framförallt så är det svårt att hantera spetsen när man flår eller tar ur, det är allt för lätt att sticka hål där man inte tänkt sig.

Några tycker att korta blad är att föredra då jag antar att dom känns lättare att kontrollera plus att man enkelt kan lägga dom i handen med ryggen nedåt för att då flytta fram pekfingret längs ryggen ända fram till spetsen när man öppnar och tar ur djuret och på så sätt få kontroll över att spetsen inte sticker hål där man vill undvika det. HK9 är en sådan kniv.

PHK använder jag idag till allt större vilt, trots att bladet är lite längre så upplever jag att jag har full kontroll över den och det får jag nog tacka Mikael för som skaftade om den. Längden på bladet gör att det även funkar OK att utföra lite grovstyckning.

Innan jag fick PHK:n så använde jag nästan alltid Idun vid jakt på större vilt, funkar bra att flå med men lite klumpig när man tar ur och att stycka är inte att tänka på samt att greppet blir lite halt med blodiga händer.

H1:an fungerar utmärkt till allt utom just styckning. Älskar greppet som aldrig blir halt och fyller handen väl.

F2 är väl endast OK tycker jag som ngn form av styckningskniv, tack vare bladets utformning som gör att man lätt kan vrida bladet för att komma åt, men är egentligen för kort och styvt.

Borde ha haft med modell P också som är riktigt bra att ta ur med samt att använda på allt litet vilt, att den är lätt att rengöra är ju oxå ett stort plus.

Som vanligt ingen kniv som är bra på allt.

Lite av mina tankar men vet att många tycker helt annorlunda.

Fredrik

a5unu8yt.jpg




Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
1. Har du några skräckexempel?
2. Jag tycker den är väldigt fin och skulle inte haft något emot att äga den!
/ Peter

1. Jag har några "tacticoola" Chad Los Banos och även några TOPS:ar jag kanske inte riktigt förstår varför jag köpte. En av dessa, Böker CLB RNR, har jag visat tidigare i tråden. Man kan lugnt säga att den inte fick några stående ovationer från övriga forumister...;).
2. Det den allra första versionen, alltså själva originalet, av WM1. Stålet är ATS34 och kniven är handgjord av Frank Vought.

/Lux
 
Jaktknivar likt andra knivar blir ju såklart väldigt mycket upp till användaren vad som funkar eller inte men även storleken på det djur man ska använda dom på spelar såklart in.
I mitt tycke så är TK1 mindre bra till dom flesta jaktrelaterade sysslor. Framförallt så är det svårt att hantera spetsen när man flår eller tar ur, det är allt för lätt att sticka hål där man inte tänkt sig.

Några tycker att korta blad är att föredra då jag antar att dom känns lättare att kontrollera plus att man enkelt kan lägga dom i handen med ryggen nedåt för att då flytta fram pekfingret längs ryggen ända fram till spetsen när man öppnar och tar ur djuret och på så sätt få kontroll över att spetsen inte sticker hål där man vill undvika det. HK9 är en sådan kniv.

PHK använder jag idag till allt större vilt, trots att bladet är lite längre så upplever jag att jag har full kontroll över den och det får jag nog tacka Mikael för som skaftade om den. Längden på bladet gör att det även funkar OK att utföra lite grovstyckning.

Innan jag fick PHK:n så använde jag nästan alltid Idun vid jakt på större vilt, funkar bra att flå med men lite klumpig när man tar ur och att stycka är inte att tänka på samt att greppet blir lite halt med blodiga händer.

H1:an fungerar utmärkt till allt utom just styckning. Älskar greppet som aldrig blir halt och fyller handen väl.

F2 är väl endast OK tycker jag som ngn form av styckningskniv, tack vare bladets utformning som gör att man lätt kan vrida bladet för att komma åt, men är egentligen för kort och styvt.

Borde ha haft med modell P också som är riktigt bra att ta ur med samt att använda på allt litet vilt, att den är lätt att rengöra är ju oxå ett stort plus.

Som vanligt ingen kniv som är bra på allt.

Lite av mina tankar men vet att många tycker helt annorlunda.

Fredrik

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jättebra information!
En mycket fin samling Fällkniven! :)
Har du använt WM1/ vad tycker du om WM1?

/Lux
 
Tack Lux.

Glömde helt bort WM1, ber om ursäkt för det.
Den funkar såklart oxå helt OK till det mesta, lite liten att flå med men utmärkt till att öppna och ta ur med.

Fredrik
 

Liknande trådar