Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fick tag på en sån här.
De lär ska ha delats ut i finska armén, dock inte till beväringar så de är ganska ovanliga.
Har tidigare sett en KJ Erikssons 510 i samma utförande, svart skaft och samma text på bladet.
Vet nån vad denna modell heter i det civila? Är väl frosts tillverkning detta.
Frosts kallade den här modellen för "Jakt-, sport- och fiskekniv". Jag har inte lyckats hitta något modellnummer. Har också sökt med ljus och lykta.

Min variant har sågtandning på bladryggen men i övrigt är det samma kniv som din.

Bilagor

• Min Frosts jakt-, sport-, fiskekniv.jpg
    Min Frosts jakt-, sport-, fiskekniv.jpg
    47.1 KB · Visningar: 612
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 616
Frosts kallade den här modellen för "Jakt-, sport- och fiskekniv". Jag har inte lyckats hitta något modellnummer. Har också sökt med ljus och lykta.

Min variant har sågtandning på bladryggen men i övrigt är det samma kniv som din.

Den jag har är ju också kolstål, borde vara en ganska vanlig moramodell i övrigt, oftast har dom orangea eller röda skaft. Brukar se såna på loppisar, då jag växte upp var den där modellen också synonymt med morakniv för min del, hade ett par där hemma.

Den jag har är ju också kolstål, borde vara en ganska vanlig moramodell i övrigt, oftast har dom orangea eller röda skaft. Brukar se såna på loppisar, då jag växte upp var den där modellen också synonymt med morakniv för min del, hade ett par där hemma.

Min har dock blad i rostfritt Sandvik 12C27. Asken är nämligen felmärkt. Det är bl a därför som jag köpte kniven. En sådan har ett högre samlarvärde ;).

M a o, denna modell tillverkades i både rostfritt, liksom kolstål.

Det tråkiga är att jag en gång för några år sedan visste modellnumret på den här kniven. Tyvärr är inte minnet längre vad det borde vara :(.

~Paul~

Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1. En Opinel 6 (eller är det 7?) i kolstål. Och en riktigt dålig Gerbermultitång som var billig. Duger till vardagssysslor dock.

2. En Brusletto som liknar Bamsen (?). Tjatade till mig den för trettio år sedan eller så. Jakt/bowie-variant. Bra stål, usel att snida med. Annars Mora.

3. .Se 1.

4.Min WMV (eller vad de nu heter) kockkniv.

5. En fin languile, förutsatt att den används för att karva ost, korv och skinka (och öppna en vinpava) på någon sluttning i alperna eller Pyrenéerna.

1. En Opinel 6 (eller är det 7?) i kolstål. Och en riktigt dålig Gerbermultitång som var billig. Duger till vardagssysslor dock.

2. En Brusletto som liknar Bamsen (?). Tjatade till mig den för trettio år sedan eller så. Jakt/bowie-variant. Bra stål, usel att snida med. Annars Mora.

3. .Se 1.

4.Min WMV (eller vad de nu heter) kockkniv.

5. En fin languile, förutsatt att den används för att karva ost, korv och skinka (och öppna en vinpava) på någon sluttning i alperna eller Pyrenéerna.
Tackar!

1. Opinelknivar har av och till suttit i mina fickor ibland i månader.

2. Det är många modeller som liknar Bamsen. Svårt att säga vilken du syftar på.

3. Opinel måste vara den ultimata resekniven. Lätt, okomplicerad och ersättningsbar om man skulle råka tappa den. Det är förmodligen bara en lämplig SAK som slår den.

4. Du tänker nog på WMF (Spitzenklasse).

5. Svårt att få tag på en bra Laguiole. De flesta lider av samma fel, nämligen att eggen slår i fjädern inuti chassit. Det resulterar i ett jack som visserligen går att slipa bort men återkommer så fort man klappar igen kniven. Det gäller därför att hela tiden tänka på det. Det är dock lättare sagt än gjort ;).

~Paul~

Spitzenklasse är precis vad jag tänker på.

Vad gäller det där franskt o-stavbara, så är det en fråga om estetik framför allt. Vinet ska serveras i små, oansenligt bondska glas, gärna med stenar och bubblor och skräp i glaset. Tänk billigt dricksglas från Indiska magasinet eller så (finns Indiska fortfarande?).

Bruslettokniven liknar förresten inte helt något som finns idag. Skaftet skiljer. Mitt består av näver, med ändar av aluminium. Slidan är sedan länge slut,. Tillverkade en egen, funktionell och strykful, av näver och en gammal skinnjacka. Ja, inte hela jackan, då..

Annars älskar jag Helle Nying. Fantastisk design.

1. Vad gäller det där franskt o-stavbara, så är det en fråga om estetik framför allt.

2. (finns Indiska fortfarande?).

3. Bruslettokniven liknar förresten inte helt något som finns idag. Skaftet skiljer. Mitt består av näver, med ändar av aluminium. Slidan är sedan länge slut,. Tillverkade en egen, funktionell och strykful, av näver och en gammal skinnjacka. Ja, inte hela jackan, då..

4. Annars älskar jag Helle Nying. Fantastisk design.
1. Förstår precis vad du menar. Är själv mycket förtjust i franska fällknivar.

2. Ja.

3. Har du kanske en bild på kniven i fråga?

4. Mycket fin. Personligen håller jag dock Erik Jönssonkniven (Fiskaren) lite högre. Den saknar nämligen slag/ansats/ricasso helt och hållet. Nyingen har trots allt en liten sådan.

E. Jönsson:
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=529477&postcount=3894

~Paul~

Senast ändrad:
Att titta på tycker jag bäst om Swede 7 Masur och Swede 82 Bubinga.

Kanske har du redan kollat här
http://www.flickr.com/photos/soundoptics/

Underbara bilder för en knivälskare! Du har verkligen känsla för färg och komposition. Och god smak när det gäller knivar! :)
Jag har "hittat tillbaka" till mer traditionella knivar (EKA, MORA, Opinel etc.) efter att ha använt en inte oansenlig mängd avsevärt dyrare knivar. Därför är det verkligen mumma att se de väldigt estetiska bilder du har tagit på EKA-knivar.
Jag kan bara hålla med: Swede 7 och 82 är mycket tilltalande och vackra.
Speciellt Swede 7 uppskattas av mig, efter ,vad jag personligen tycker, snedstegen med Swede 8 och 10.

/Lux

Lördagskaka till kaffet:

Boker%20Nano.jpg

Böker Plus Nano formgiven av Curtis​

http://cykligare.blogspot.se/2014/01/little-big-knives-boker-plus-nano.html

...och Paul - den är inte skålslipad! :) Den har andra små brister...

/ John

Lördagskaka till kaffet:

...och Paul - den är inte skålslipad! :) Den har andra små brister...

/ John
Inget för mig, tyvärr.

Förutom att det är tveksamt huruvida det verkligen rör sig om 440C så är själva modellen behäftad med en stor arsenal (EMÅ) repulsiva detaljer. T ex så hatar jag så här breda och dessutom belagda blad, korta grepp och usel ergonomi. Dessutom så är kniven försvarligt tungt sin storlek till trots.

Ärligt talat så ser jag inget anv. område där den här kniven skulle kunna glänsa över andra. Kan du?

~Paul~

Jag har Curtis orginal och måste dessvärre hålla med om att nano är svår att finna användningsområden för. Bladet saknar spetsighet, du skär dig på det ...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg