Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Funderar på att köpa en sharpmaker. Fungerar den till de flesta sorters köksknivar oavsett stål och eggvinkel? Vi har en brokig samling i köket med Sabatier, Victorinox, Global, gamla Eskilstuna, Anders Petter, någon japanare som jag glömt namnet på, osv med allt från ganska mjuka stål till ett par knivar i VG10.
Vilka extrastavar bör man köpa till om man primärt är ute efter bra bruksskärpa och troligen kommer ägna mer tid åt att renovera upp förslöade och slitna knivar än att jaga den där riktiga superskärpan?

Var hittar man bäst pris?

Tar tacksam emot tips från er som har erfarenhet av denna produkt :)

Fredrik
Alltså S-makern funkar på alla knivar och alla vinklar om man har tid och lust med lite matematik ;). Det går nämligen att elevera basplattan på diverse material och på det viset erhålla mindre vinklar. Om man t ex placerar basplattan på själva locket (med 30 graders inställning) till S-makern så hamnar man på ca 15-16 grader i stället för de vanliga 30/40.





De stavar som följer med räcker till 99% av alla arbetsuppgifter. Det är den där sista skärpan som man kanske måste jaga på annat sätt, t ex med diverse pastor och striglar.

Tyvärr kan jag inte säga var man kan få det bästa priset eftersom denna uppgift ändras kontinuerligt. Den som var billigast förra veckan kommer kanske inte bland de tio bästa den här veckan. Du får helt enkelt söka själv och jämföra.

~Paul~
 
De stavarna som följer med duger väldigt bra. Har även de ultrafina stavarna, och visst polerar de upp eggen ett snäpp till. Jag har mest använt dem för skojs skull. Annars kör jag med de fina och sen läderstrigel med grön pasta som avslut. Mer än så behövs inte.
Diamantstavarna är riktigt bra om eggen är helt paj.
Bäst pris? Jag gissar på Outfittercountry på ebay.
 
När jag köpte min för ungefär ett år sedan ville jag ha hem den snabbt (som alltid) så jag valde en butik i Sverige. Då blev det billigaste alternativet att köpa på knivbutik.se eftersom man kunde anmäla sig till ett nyhetsbrev och få 10 procent på ett köp och dessutom tror jag det var fraktfritt. Hade den hemma efter någon dag. Har ingen aning om det gäller fortfarande men kan vara värt att kolla upp
 
Bladet är ju i kolstål och därför mycket lätt att få vasst med bara några få svep på S-makern. Jag har exakt samma kniv som du och det räcker med två tre svep på varje sida så är bladet så vasst att det rakar armhåren utan större motstånd.

Plockade fram sharpmakern idag, och precis som du sa var det mycket enkelt att få kniven riktigt vass igen. Nu ska den bara komma till användning också! :)

Det här med strigling känns lite som överkurs..men varför inte...finns det något bra kit att beställa på nätet?

Tack för infon och råden!!!

Niklas




Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
 
re

Tjena medlemmar.
Här ett par knivar jag kallar bröder:)stabbat masur björk. Den mindser av den gjorde jag bladet av 1095 stål med blad längd på ca 7.5 cm. Den mindre ska jag inte behålla utan hitta ett nytt hem till,
Ha de gubbar o hoppas ni gillar vad ni ser. Allt gjort av mig inklusive bladena.

jcbx.jpg
 
Plockade fram sharpmakern idag, och precis som du sa var det mycket enkelt att få kniven riktigt vass igen. Nu ska den bara komma till användning också! :)

Det här med strigling känns lite som överkurs..men varför inte...finns det något bra kit att beställa på nätet?

Tack för infon och råden!!!
Alltså rent spontant så anser jag att det är onödigt att satsa pengar på färdiga striglings-kit.

Kör på ett vanligt läderbälte som du först fuktar något och innan det torkar så smetar du in Autosol eller Tormek slippasta. Dessa pastor finns lite överallt, allt från byggvaruhus till bensinmackar (kanske inte Tormekpastan). Det är den obehandlade sidan du använder. Den glatta kan du köra några svep på allra sist.

~Paul~

PS Ingen orsak att tacka!
 
Tjena medlemmar.
Här ett par knivar jag kallar bröder:)stabbat masur björk. Den mindser av den gjorde jag bladet av 1095 stål med blad längd på ca 7.5 cm. Den mindre ska jag inte behålla utan hitta ett nytt hem till,
Ha de gubbar o hoppas ni gillar vad ni ser. Allt gjort av mig inklusive bladena.
Mycket fina Kimmo! Som vanligt. Grattis!

~Paul~
 
re

Tack Paul.
på tal om strigla kan man ta en bit plant planka på ca 30 cm o limma dit läder på den. Sen mättar man det med pasta osv o kör. Funkar bra.
Fukta först lädret med tex barn olja innan du kör på med pasta
 
2 nya för mig knivar.
Den Svarta EKAn är helt troligt från 1965-66 och betecknas 22 H. Den har en bleknad etsning där det står att den har kolhalt 1.25, hårdhet 60 rockwell och eggvinkel 40 grader. Klart man blir lite nyfiken på vad för slags stål det är. Skar lite mandarin och helt klart är det ett blad som snabbt skulle mörkna av användningen. Tunn och fin med bra, näst intill hårt klipp i fjädern. själv gillar jag att ha en mejsel och öppnare i bakkant. Skruva, lite lätt bändande och eventuellt lyftande av kaffepannor över öppen eld.
Den andra är en J W Carlsson från första delen av 1900talet. Som ni ser är den liten. stora bladet i längd som en SAK classic. Köpte den då den till fullo representerar vad mina föregångare morfar och farfar tyckte var en finkniv. Har den i fickan idag men jag vet inte om det blir dess plats eller inte. lite synd på en antikvitet i väldigt fint skick, å andra sidan om jag gillar den....vem bryr sig efter nästa istid.... den kommer att mörkna men jag vanvårdar inte mina knivar direkt.



Kåsan har min pappa gjort och kaffeburken är et pris från en liten jaktstig på 80-talet.
Korven var en väldigt god fårsalami och teet på havtorn. Osten var tänkt till kaffet och för mig ringer fortfarande ståndskallet som var 500 meter bort i öronen.

Bosse
 
Svårt att fotografera pärlemor men pennkniven har helt oskadd och vackert skimrande pärlemor. Det var ett material som mina mor och farföräldrar av någon anledning verkat tycka var yttersta lyx.
Själv har jag ingen erfarenhet.
Undrar om det är väldigt ömtåligt material eller om man kan hoppas att det håller.

Bosse
 
Har också en EKA 22H. Tyvärr har jag inte lyckats att lista ut vilket stål det handlar om. Jag är inte lika säker som du att det rör sig om kolstål. Har utsatt bladet för en del råvaror som innehåller både syra och salter/väta utan att bladet reagerat nämnvärt. Tänk på att även rostfritt stål mörknar och får patina om reagenten får verka någorlunda länge.

Pärlemo är hårt men i ditt fall handlar det säkerligen inte om äkta pärlemo, utan om imitation. En sådan är ganska mjuk, varför jag inte skulle rekommendera att ha kniven i fickan där den slåss om utrymme med nycklar, mynt och liknande.

~Paul~
 

Liknande trådar