Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack!
Det är syrén.
Kjell

Trevligt med fina träskaft i tråden!

Det här är en kniv gjord av en American med skaft i tvärskuren stabbad Masur.
Jag hittade biten här i Sverige och bytte den mot en fin bit Sambarhorn.
Kniven är alltså inte min men så här blev resultatet.

Mikael

Bilagor

• jeff 1.jpg
    jeff 1.jpg
    141.6 KB · Visningar: 885
Oj, oj, oj, riktigt intressant tråd... och lång!

Står och väger lite mellan en EKA W11 eller Casström no 10; är det någon som vet var Casströmen
är tillverkad?

Återigen, tack för en intressant tråd!

OK. Ett rätt hårt träslag om jag inte har fel. Ca 30% hårdare än Bubinga. Hur är det att arbeta med det?

~Paul~

Nu har jag bara haft småbitar att jobba med så jag ska nog inte uttala mig än. Gissar att det finns betydligt mer erfarna människor i den här tråden som vet mer. Det är väl ett av sveriges tyngsta träslag har jag för mig. Gullregnet som resten av kniven är gjord av är också ganska så hårt om än inte lika kompakt.
Kjell

re

Det är rätt hårt att jobba med men inte så att det är jobbigt direkt:) Slipo dammet sätter sig dock fast i porerna på sandpappret rätt fort så man får vara beredd att byta ofta :)

Står och väger lite mellan en EKA W11 eller Casström no 10; är det någon som vet var Casströmen
är tillverkad?

Kul att du gillar tråden! Det har tillkommit många nya knivintresserade den senaste tiden. Kul!

Jag vet var den aktuella kniven är tillverkad men pga ett löfte jag avlagt så kan jag tyvärr inte yppa det. Sorry.

Det är en fin kniv som hade kunnat att vara ännu bättre utan den utstickande hälsporre som den trots allt har. Det går rykten att kniven i samband med nästa utgåva kommer antingen att sakna den helt eller att den blir kraftigt förminskad.

~Paul~

är tillverkad?

Jag är också sugen på en EKA W11... Såg att den fanns i två slipningar: skandinavisk med sekundär egg och skålslipning med sekundär egg.

Vilken ska man välja? Jag ska använda den till allmänt friluftsliv.

Eller har ni nåt tips om var jag kan läsa om olika slipningar? Jag har aldrig funderat kring sådant tidigare.

Jag är också sugen på en EKA W11... Såg att den fanns i två slipningar: skandinavisk med sekundär egg och skålslipning med sekundär egg.

Vilken ska man välja? Jag ska använda den till allmänt friluftsliv.

Eller har ni nåt tips om var jag kan läsa om olika slipningar? Jag har aldrig funderat kring sådant tidigare.
Den mest allrounda slipfasen är den fullt flatslipade. I ditt fall skulle jag välja varianten med skandinavisk slipfas, eftersom du beskriver dess planerade användningsområde som "allmänt friluftsliv".

Skålslipning är en ganska speciell variant som bäst lämpar sig till material vars tjocklek/höjd inte överstiger slipfasens dito. Dvs, material som inte kommer in kontakt med slipfasens axel och därmed bidrar med onödig friktion.

Ett skålslipat blad blir dessutom rätt opraktiskt i samband med täljning eftersom det är svårt att i vissa fall lägga ner/luta bladet i riktigt snäva vinklar. Återigen - axeln tar emot.

~Paul~

Den mest allrounda slipfasen är den fullt flatslipade. I ditt fall skulle jag välja varianten med skandinavisk slipfas, eftersom du beskriver dess planerade användningsområde som "allmänt friluftsliv".

Skålslipning är en ganska speciell variant som bäst lämpar sig till material vars tjocklek/höjd inte överstiger slipfasens dito. Dvs, material som inte kommer in kontakt med slipfasens axel och därmed bidrar med onödig friktion.

Ett skålslipat blad blir dessutom rätt opraktiskt i samband med täljning eftersom det är svårt att i vissa fall lägga ner/luta bladet i riktigt snäva vinklar. Återigen - axeln tar emot.

~Paul~

Tack för ditt svar!

Jag läste på lite och kom till samma slutsats som du...

Kan inte låta bli att förundras över den kunskap du, och andra, besitter här på utsidan! Här får man svar på allt... ;-)

Mvh // Henrik

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg