Tack! Just på det här exemplaret så har man valt ett mycket fint trä. Så är inte alltid fallet, tyvärr.
~Paul~
Fina material gör hela skillnaden!
Mikael
Tack! Just på det här exemplaret så har man valt ett mycket fint trä. Så är inte alltid fallet, tyvärr.
~Paul~
Verkligen‼Fina material gör hela skillnaden!
Mikael
Mycket bra kniv som sagt var. Egentligen är det märkligt att man utrustar en kniv av denna enkelhet med ett så pass avancerat stål. Jag känner inte till någon annan tillverkare som ens kommer i närheten på den punkten.Paul!
Du nämner ofta att Mora #1 i laminat stålet är vad Du använder på sommarhalvåret.
Jag har ett par st. av lam. #1 ,varav den ena har fått ett #2 skaft och en standard Classic plast slida.
Dessa 2 används ngn gång då och då.
Varje gång blir jag lika överraskad att de är så utomordentligt funktionella.
Det vore intressant att höra lite mer om Dina erfarenheter av Mora's laminerade modeller.
Mikael
Ja, jag är rätt nöjd med förvärvet at 86-an. Tyvärr blev den lite dyrare än jag hade räknat med. Men vad gör man inte när habegäret sätter in .
Det är en rätt charmig krabat. Jag har ju den här modellen sedan tidigare, men inte i originalförpackning. Här är den tillsammans med sin storebror, dvs EKA Swede 88. Det är trots allt en del skillnader dessa modeller emellan.
~Paul~
Den där Bushcraftern så schysst ut! Vad är det för mått på den? Ser ut att vara ungefär samma sågstorlek som på "Rucksack"
Tack för ett uttömmande svar!1.Mycket bra kniv som sagt var. Egentligen är det märkligt att man utrustar en kniv av denna enkelhet med ett så pass avancerat stål. Jag känner inte till någon annan tillverkare som ens kommer i närheten på den punkten.
2.Eftersom stålet är så pass elastiskt/slagsegt och dessutom inbäddat i en mjuk laminering så tål bladet förhållandevis stora påfrestningar, trots att det handlar om en sticktångekonstruktion. Själva eggapexen är ju den som tar första smällen och då känns det tryggt att det handlar om ett specialhärdat Uddeholm 2140/Arne med en hårdhet på mellan 60 - 62 Rockwell C-grader.
Vid den här hårdheten så är stålet fortfarande tillräckligt segt, samtidigt som det är förhållandevis slitstarkt för att vara ett låglegerat kolstål. Det håller en kolhalt som anses vara idealisk i samband med kolstål, dvs strax under 1%.
3.Bladet är som sagt nästan perfekt till träarbete med sin skandinaviska slipfas och en minimal mikroegg.
~Paul~
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |