Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Paul!

Du nämner ofta att Mora #1 i laminat stålet är vad Du använder på sommarhalvåret.

Jag har ett par st. av lam. #1 ,varav den ena har fått ett #2 skaft och en standard Classic plast slida.
Dessa 2 används ngn gång då och då.
Varje gång blir jag lika överraskad att de är så utomordentligt funktionella.

Det vore intressant att höra lite mer om Dina erfarenheter av Mora's laminerade modeller.

Mikael

Paul!

Du nämner ofta att Mora #1 i laminat stålet är vad Du använder på sommarhalvåret.

Jag har ett par st. av lam. #1 ,varav den ena har fått ett #2 skaft och en standard Classic plast slida.
Dessa 2 används ngn gång då och då.
Varje gång blir jag lika överraskad att de är så utomordentligt funktionella.

Det vore intressant att höra lite mer om Dina erfarenheter av Mora's laminerade modeller.

Mikael
Mycket bra kniv som sagt var. Egentligen är det märkligt att man utrustar en kniv av denna enkelhet med ett så pass avancerat stål. Jag känner inte till någon annan tillverkare som ens kommer i närheten på den punkten.

Det handlar helt enkelt om "no nonsens" funktion till billig peng. Utmärkta skäregenskaper följs av ett allsidigt grepp som tillåter varierande skärsätt. Detta är förstås bra i samband med täljning och det som idag så populärt kallas för bushcraft.

Eftersom stålet är så pass elastiskt/slagsegt och dessutom inbäddat i en mjuk laminering så tål bladet förhållandevis stora påfrestningar, trots att det handlar om en sticktångekonstruktion. Själva eggapexen är ju den som tar första smällen och då känns det tryggt att det handlar om ett specialhärdat Uddeholm 2140/Arne med en hårdhet på mellan 60 - 62 Rockwell C-grader.

Vid den här hårdheten så är stålet fortfarande tillräckligt segt, samtidigt som det är förhållandevis slitstarkt för att vara ett låglegerat kolstål. Det håller en kolhalt som anses vara idealisk i samband med kolstål, dvs strax under 1%.

Bladet är som sagt nästan perfekt till träarbete med sin skandinaviska slipfas och en minimal mikroegg. Vinkeln brukar variera en del. Jag har hört att det rör sig om 22 g sammanlagt men det kan inte stämma eftersom min Warthog inställd på 17 g inte endast polerar axlarna utan de facto attackerar själva eggapexen. Vinkeln måste därför vara avsevärt mindre‼ Min gissning är 15 g och en mikroegg på ca 30 g. Tyvärr äger jag inte adekvata mätinstrument för att bestyrka min gissning.

Den här bladformen är förstås inte lika bra till mjukare organiskt material där hela knivens bladbredd måste passera igenom. Av denna anledning ser man inte allt för många knivar med samma bladgeometri som en mora stoltserar med - i köket.

De japanska knivarna är visserligen ibland Kataba-slipade, dvs slipade endast på ena sidan och har en nollegg men bladet i övrigt är så tunt att det inte spelar någon roll. De skär väl ändå! Faktum är att samma gäller EKA Swede 86 och 88. Trots sin skandinaviska slipning så glider de genom organiskt material effektivt, tack vare sin tunna bladprofil.

Vet inte vad mer man kan säga om Mora 1 och 2 i laminerat stål förutom att slidan är av det enklaste slaget för att hålla totalkostnaden nere och därmed kunna ha möjlighet att utrusta kniven med ett bra stål och attraktivt pris.

En del slidor har tyvärr haft problem med utmattning i fästet mellan bältesloopen och infästningen till själva tuben. Där har många slidor gått av. Det gäller både de svarta plastslidorna, liksom Unika-varianterna. Rent funktionsmässigt så fungerar de ganska väl trots allt.

~Paul~

Äger ingen Mora i den stilen. Dock tilltalande. Har du/ni en aktuell vikt på Classic Original 2 (dvs 75mm-bladaren) med och utan fodral? Hade varit toppen!

Ja, jag är rätt nöjd med förvärvet at 86-an. Tyvärr blev den lite dyrare än jag hade räknat med. Men vad gör man inte när habegäret sätter in ;).

Det är en rätt charmig krabat. Jag har ju den här modellen sedan tidigare, men inte i originalförpackning. Här är den tillsammans med sin storebror, dvs EKA Swede 88. Det är trots allt en del skillnader dessa modeller emellan.

EKASwede86och88jmfrelse.jpg

~Paul~

Det var som sagt fint trä för att vara bubinga. Har en god vän som har den i masurbjörk. Den versionen är riktigt snygg, står rätt högt upp på min "vill ha"-lista, som tyvärr är lite för omfattande.

(och ännu en liten knivrecension...http://cykligare.blogspot.se/2013/02/den-perfekta-fickkniven-del-4.html)

Instämmer för övrigt med att Moraknivar troligen är de absolut bästa när det gäller träbearbetning av olika slag. Sen behöver man någon som är lite all-round, något till skräpjobb som att skära i kablar och annat...någon när man campar....osv.

Bifogar en bild på mina.

Morafamiljen_zps21f474ff.jpg

1.Mycket bra kniv som sagt var. Egentligen är det märkligt att man utrustar en kniv av denna enkelhet med ett så pass avancerat stål. Jag känner inte till någon annan tillverkare som ens kommer i närheten på den punkten.

2.Eftersom stålet är så pass elastiskt/slagsegt och dessutom inbäddat i en mjuk laminering så tål bladet förhållandevis stora påfrestningar, trots att det handlar om en sticktångekonstruktion. Själva eggapexen är ju den som tar första smällen och då känns det tryggt att det handlar om ett specialhärdat Uddeholm 2140/Arne med en hårdhet på mellan 60 - 62 Rockwell C-grader.

Vid den här hårdheten så är stålet fortfarande tillräckligt segt, samtidigt som det är förhållandevis slitstarkt för att vara ett låglegerat kolstål. Det håller en kolhalt som anses vara idealisk i samband med kolstål, dvs strax under 1%.

3.Bladet är som sagt nästan perfekt till träarbete med sin skandinaviska slipfas och en minimal mikroegg.

~Paul~
Tack för ett uttömmande svar!
Den klassiska Mora modellen har jag alltid haft blandade känslor inför.
Den är så vanlig att den är tråkig, men när ett jobb ska göras är den ofta det bästa valet.

1.Ja det är en märklig och fantastisk kombination av bra egenskaper till ett lågt pris.
Numera är ju de laminerade modellerna klart dyrare än för några år sedan, men fortfarande kan man ibland hitta 80 mm modellen på Bauhaus för under hundralappen.

De bägge #1 fyndade jag i en papplåda hos Nacka Byggnads Vård för 120 kr styck.
Jag har låtit 80 mm och den ena #1 byta skaft och slida.
Båda vann stort på bytet och #1:an blev helt rätt som hantverkarkniv.
Änden på tången gängades och en Chicagoskruv håller numera skaftet på plats istället för presshylsan.

2.Det här är fakta som det är svårt att tacka nej till!
Det är detta man vill se hos en kniv och helst också rostfritt, men då får man nog köpa Helle.
Kan man stå ut med att vårda kolstålet så blir det knappast bättre än så här.
Mina pulverståls modeller från Fällkniven och Bark River håller ju högre klass, men så kostar de därefter.
Finessen med Mora är att det handlar om 10% av kostnaden för en pulverstålskniv.
Man vågar satsa lite mer med en Mora bara därför.

3.Att den laminerade är bra till trä vet jag sedan länge.
Jag köpte 3 st 740 när de introducerades för över 20 år se'n.
En blå i 2mm rostfritt
En röd i 2mm kolstål
En mörkröd i 2.5mm laminatstål.

Praktiskt användande visade att den laminerade 740:an höll skärpan bäst.
Jag använder dem fortfarande lite då och då.
Den mörkröda favoriten har fått ett nytt skaft i Masur.
Det är också denna som har minskat mest på bredden pga all tid på brynstenen.
740 hade breda blad och numera är den lika bred som en #2.

Bilderna visar från vänster:
#2 i kolstål, lam.740 Masur, lam.#1 m.stort skaft, lam.#1 standard, lam. 80mm, Classic no.2/0.

(MAW vikten på no. 2/0 är 41gr. och inkl. slida 49gr.)

Mikael

Bilagor

• IMGP5040.JPG
    IMGP5040.JPG
    139.6 KB · Visningar: 990
  • IMGP5043.JPG
    IMGP5043.JPG
    138.6 KB · Visningar: 860
  • IMGP5044.JPG
    IMGP5044.JPG
    118.6 KB · Visningar: 1,038
  • IMGP5045.JPG
    IMGP5045.JPG
    137.8 KB · Visningar: 866
Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg