Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja det är jag helt övertygad om att den gör! :)

Nu gällde min jämförelse hur knivarna fungerar med de eggvinklar som dom levereras med. Min skålslipade W11:a har jag ju haft ett tag så det jag gjorde var bara att sätta en hyffsad egg på den nya sabelslipade. Då hade jag samma eggvinkel och motsvarande skärpa på de knivar jag jämförde. Som jag skrev i mitt förra inlägg så kommer jag, när tid/lust/ork finns, att profilera om eggen på den sabelslipade då jag vet att den kniven kan prestera otroligt mycket bättre än vad den gör nu.

Kan också tillägga att de nya sabelslipade W11:eek:rna levereras med en primäregg som är bra mycket större än den som EKA körde med tidigare. Det tråkigt tycker jag.
OK, då är vi överens. Håller med om att mikroeggen inte längre är en mikroegg. Det är förstås lättare att producerad eggar som inte behöver vara så exakta. Pengar m a o. Håller med. Väldigt tråkigt.

~Paul~

Halloj! Jag tror jag gjorde ett fynd när jag ropa hem den här på tradera för 162kr.
Det står Frosts Sporting Knife på paketet. Kniven är oanvänd men har ett fingeravtryck på bladet.
Tycker den ser ut som en Mora 227 exclusive.
Jag har tidigare bara köpt knivar för att bruka dom. Men nu blev jag lite fundersam då förpackningen känns lite äldre och jag undrar om det är nått att ha på hyllan bara?

Mina frågor om någon kunnig känner sig manad att svara:
Ålder?
Eventuellt värde? Förstår att det är relativt såklart..
Begår jag en dödssynd om jag brukar den;)?
Vad skiljer den från Mora 227 exclusive?

Med vänlig hälsning
Grattis! Den har jag missat. Konstigt, brukar vara noga med att kolla för sådant här ;).

Ålder? Slutet av 60 eller början av 70. Värdet är ju inte astronomiskt stort men eftersom kniven är intakt så kanske 500:-. Om du skall bruka den eller ej är förstås en personlig fråga. Jag hade inte gjort det. Det finns så många andra knivar som kan göra jobbet. Exclusive är ju i laminatstål (Uddeholm 2140). Din kniv är i rfr Sandvik 12C27.

~Paul~

Tackar för recensionen. Du gillar dina skålslipade blad ;). En trevlig kniv dock lite för dyr i mitt tycke med tanke på materialen. Förmodligen är det Micartan man betalar för ;).

~Paul~

Re

Sorry Paul, jag är inte så snabb i huvudet ibland :)

Här en kniv jag gjort kallar för gentlemanna kniven:) Gjorde bladet av 2090 stål och hamon härdade det (Partiell härdning) Bladet är bara 8 cm långt o hela ca 19 cm långt. Skaftet av desert ironwood o bolster med loveless bultar o skaftet med corby nitar och epoxy. Lossnar aldrig:) Hoppas ni gillar:)

tvaring-12_zpsb79a7b11.jpg

sex-78_zpse8876301.jpg

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg