Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det var som sagt fint trä för att vara bubinga. Har en god vän som har den i masurbjörk. Den versionen är riktigt snygg, står rätt högt upp på min "vill ha"-lista, som tyvärr är lite för omfattande.

(och ännu en liten knivrecension...http://cykligare.blogspot.se/2013/02/den-perfekta-fickkniven-del-4.html)
Greppen på 88-an kan se lite olika ut beroende på årgång. En del har ju ett grepp som påminner det på 82-an, dvs reliefat. Färgen kan variera väldeliga.

Masurvarianten har jag också. Den stoltserar med ett mycket fint grepp:
MinEKA88masur2-2.jpg

Tack för ännu en fin recension! Den kniven gillar jag. Synd att flippern inte kan göras diskretare. Det är den enda detaljen som stör mig lite. Å andra sidan så stör den mig på alla "flipper-knivar".

~Paul~

Tack för ett uttömmande svar!
Den klassiska Mora modellen har jag alltid haft blandade känslor inför.
Den är så vanlig att den är tråkig, men när ett jobb ska göras är den ofta det bästa valet.

Bilderna visar från vänster:
#2 i kolstål, lam.740 Masur, lam.#1 m.stort skaft, lam.#1 standard, lam. 80mm, Classic no.2/0.
Tack för det fina bilderna! Man blir väldigt nostalgisk när man ser en "familjebild" på det här sättet. Masur-moran är fin! Va mycket ett grepp kan göra för den övergripande designen!

Du har haft tur och hittat fina knivar till bra pris. Jag tror att det finns riktiga fynd att göra i våra second hand-affärer och loppisar. Skall bli härligt att till sommaren kunna browsa runt lite ;).

~Paul~

Greppen på 88-an kan se lite olika ut beroende på årgång. En del har ju ett grepp som påminner det på 82-an, dvs reliefat. Färgen kan variera väldeliga.

Masurvarianten har jag också. Den stoltserar med ett mycket fint grepp:
MinEKA88masur2-2.jpg

Tack för ännu en fin recension! Den kniven gillar jag. Synd att flippern inte kan göras diskretare. Det är den enda detaljen som stör mig lite. Å andra sidan så stör den mig på alla "flipper-knivar".

~Paul~

Oj så vacker masur!
Vilket fynd!

Mikael

Masurmoran var riktigt trevlig du

Masur Mora'n är gjord med en enkel teknik i flera lager och limmad + bultad med hemmagjorda Loveless skruvar.

Ett fiffigt sätt att få ett roligare skaft på en gammal trotjänare.

Bild 1 visar i överkant hur mittenbiten är utsågad för tången,den färdiga kniven är en moddad TK1.
Bild 2 + 3 är 740 Mora'n.

Mikael

Bilagor

• 1303648648-TK1-_-One-of-a-Kind-.jpg
    1303648648-TK1-_-One-of-a-Kind-.jpg
    27.9 KB · Visningar: 811
  • mora-005.jpg
    mora-005.jpg
    20.1 KB · Visningar: 912
  • mora-003.jpg
    mora-003.jpg
    14.7 KB · Visningar: 886
Masur Mora'n är gjord med en enkel teknik i flera lager och limmad + bultad med hemmagjorda Loveless skruvar.

Ett fiffigt sätt att få ett roligare skaft på en gammal trotjänare.

Mikael

Jäkligt snyggt gjort, och vilket fint trä!

Har själv använt samma teknik, gör man mellandelen som tången passar in i exakt lika tjock som tången och limmar med PU-lim blir det otroligt starkt.

Jäkligt snyggt gjort, och vilket fint trä!

Har själv använt samma teknik, gör man mellandelen som tången passar in i exakt lika tjock som tången och limmar med PU-lim blir det otroligt starkt.

Jepp funkar fint, speciellt om tangen är lite bredare så man inte bara kan borra.
Kjell

Bilagor

• _1080975.jpg
    _1080975.jpg
    152.1 KB · Visningar: 764
Jepp funkar fint, speciellt om tangen är lite bredare så man inte bara kan borra.
Kjell
Mycket vacker som sagt var! Snyggt med kontrasterande färger! Vad är det för träslag i intarsian?

Har en ny pjäs på väg. Det är en skum EKA Nordic H8 med masurgrepp. Konstigt nog så saknar handtaget det där smårutiga mönstret som förbättrar friktionen och därmed greppet.

Kniven är NOS Gyttorp 100-års Jubileumskniv tillverkad 2008. Den vilar i sin presentask med tillhörande papper. Min kniv har nr 213 av 300 tillverkade.

Bilagor

• EKA Nordic H8s Gyttorp.jpg
    EKA Nordic H8s Gyttorp.jpg
    43.4 KB · Visningar: 789
  • EKA Nordic H8s Gyttorp, 2.jpg
    EKA Nordic H8s Gyttorp, 2.jpg
    42.3 KB · Visningar: 857
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 784

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg