Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det som är galet med den här modellen är den svängda bak-kanten. Den känns helt fel om den inte är ämnad som barnkniv. Annars håller jag helt med! Något att lobba för!

Säg inte det.... Det gör att spetsen hamnar djupt ned i skaftet, en bra designdetalj i min bok. Snyggare estetiskt förstås med rakt stigande kant som på en 38/45a men det här är nog en modell som var den modellens valpstadium. Jag gillar valpstadiemåtten otroligt bra, en 9 cm glidlåskniv med 7cm blad är otroligt allsidigt för EDC

Blad och längd påminner förresten om swede 311 men den modellen hade svart klossigt plastskaft. 311 fanns så vitt jag vet bara i kolstål och tiverkades på 70 och kanske långt in på 80 talet. Jag gillar verkligen de gamla EKOrnas lösning av backspring i flera tunna lager. Så bra tekniskt och hållbart. De var verkligen ett företag i yppersta kniveliten då för en 30 - 40 år sedan.

Bosse
På tal om 311. Det verkar vara rätt svårt att få tag i ett fint exemplar. Har varit på jakt efter den i åratal utan att hitta en som fallit mig på läppen.

~Paul~

Ni som striglar era knivar, är det någon som kör med bara olja på den, eller har alla någon pasta på? På min strigel som jag har till rakkniven har jag bara olja, rapsolja, på. Nackdelen verkar vara att den "torkar ut" ganska fort. Med det menar jag att den inte verkar göra lika mycket nytta om jag inte smörjer in den precis innan användning.
För tre gånger sedan slipade jag kniven och hade smort in strigeln nån dag innan, vasst och fint :) Förra gången gnuggade jag bara upp strigeln lite innan användning och då var det mycket mer drag (pull) i skägget. Så igår oljade jag in den igen, och resultatet var ett helt annat. Kniven gled fint genom skäggstråna.
Jag har en frihängande strigel i hästläder...

Ni som striglar era knivar, är det någon som kör med bara olja på den, eller har alla någon pasta på? På min strigel som jag har till rakkniven har jag bara olja, rapsolja, på. Nackdelen verkar vara att den "torkar ut" ganska fort. Med det menar jag att den inte verkar göra lika mycket nytta om jag inte smörjer in den precis innan användning.
För tre gånger sedan slipade jag kniven och hade smort in strigeln nån dag innan, vasst och fint :) Förra gången gnuggade jag bara upp strigeln lite innan användning och då var det mycket mer drag (pull) i skägget. Så igår oljade jag in den igen, och resultatet var ett helt annat. Kniven gled fint genom skäggstråna.
Jag har en frihängande strigel i hästläder...
Jag kör uteslutande på mättad rem. Enligt en del rön av bl a Verhoeven så ger detta ett bättre resultat än att köra på enbart omättat läder. Den avgörande faktorn är förstås pastans eller aerosolens strävhet. Med en 0,1 µ diamantspray så blir resultatet rätt ruskigt ;).

Frihängande strigel är bra till rakknivar men värdelöst till de flesta vanliga knivar eftersom eggvinkeln trots allt är större i samband med knivar. Problemet blir då att man får en våldsamt konvex egg om man inte ser upp. Kniven känns slöare och slöare ju mer man håller på och striglar. Av denna anledning kör jag på plan yta.

~Paul~

Senast ändrad:
Jag kör uteslutande på mättad rem. Enligt en del rön av bl a Verhoeven så ger detta ett bättre resultat än att köra på enbart omättat läder. Den avgörande faktorn är förstås pastans eller aerosolens strävhet. Med en 0,1 µ diamantspray så blir resultatet rätt ruskigt ;).

Frihängande strigel är bra till rakknivar men värdelöst till de flesta vanliga knivar eftersom eggvinkeln trots allt är större i samband med knivar. Problemet blir då att man får en våldsamt konvex egg om man inte ser upp. Kniven känns slöare och slöare ju mer man håller på och striglar. Av denna anledning kör jag på plan yta.

~Paul~

Tack för det. Det kan ju vara så att min strigel var i så pass stort behov av olja att det inte räckte med första svängen.
Den där diamantsprayen, vad motsvarar det i grit? Och var får man tag på det?

1. Den där diamantsprayen, vad motsvarar det i grit?

2. Och var får man tag på det?
1. Varje fabrikant har egna tabeller. Det är därför svårt att ge ett exakt svar. Vanligtvis ligger 0 - 1,0 µ på 30 000 mesh och 0 - 0,5 på 60 000 mesh. Som du ser så blir det rejält fint. Eggen blir högglanspolerad.

2. Det finns en del ställen men sist jag såg den så var det på en engelska sajt. Min spray är tyvärr slut så jag får också handla nytt snart.

www.strop-shop.co.uk/01-micron-diamond-spray-25ml-in-pump-spray-bottle-100-p.asp

~Paul~

1. Varje fabrikant har egna tabeller. Det är därför svårt att ge ett exakt svar. Vanligtvis ligger 0 - 1,0 µ på 30 000 mesh och 0 - 0,5 på 60 000 mesh. Som du ser så blir det rejält fint. Eggen blir högglanspolerad.

2. Det finns en del ställen men sist jag såg den så var det på en engelska sajt. Min spray är tyvärr slut så jag får också handla nytt snart.

www.strop-shop.co.uk/01-micron-diamond-spray-25ml-in-pump-spray-bottle-100-p.asp

~Paul~

Ja, det var verkligen fina grejer. Då blir det nog till att beställa en sån framöver :)
Engelska sajter är bra, då slipper man oroa sig för tull och sånt tjafs...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg