Jag tror att du har missförstått mig. Jag kritiserar inte stålet som sådant utan det faktum att du eldar för kråkorna/slösar på resurserna.
Elmax är ett stål med en hög andel kol, krom samt en del molybden och vanadin. Dessa ämnen tillför stålet en rejält hög grad av slitstyrka, dvs ett attribut som man gärna har i en kniv som man skall
skära med. En sådan egg håller sin skärpa i evigheter!
Men. Detta är inte en egenskap som du behöver i en stickkniv. Precis som du skriver så är dess primära syfte att ...ehm stickas in i djurkroppen, varvid man helst inte träffar skelettdelar. Dock vet vi båda att detta händer trots allt
. Och i det läget är ett slagsegt stål att föredra framför ett slitstarkt som till exempel Elmax. Visserligen är Elmas tämligen slagsegt för att vara rostfritt men det kan inte på långt när mäta sig med ordinära kolstålstyper som t ex 10XX-stålen.
Bajonett är således ett alldeles utmärkt val i dessa sammanhang. Bladet behöver inte hålla skärpa, stålet är mycket stabilt och motståndskraftigt för vridningar och bändningar, det är elastiskt och har den korrekta blaprofilen, dvs ett långt och smalt blad, gärna dubbeleggat där spetsen är den viktigaste faktorn. En spets som inte råkar ut för plastisk deformation om olyckan skulle vara framme och man stötte på skelettdelar eller för den delen stenar och liknande. Tro mig, det har jag sett med egna ögon! Kniven gick nämligen rätt igenom djuret och fastnade i marken efter att ha glidit av en sten.
Du har dock rätt i att kolstål rostar lätt. När det dock gäller stickvapen så spelar det mindre roll. Man låter bladet få en patina som i fortsättningen skyddar för allvarligare rostangrepp. Den patinan håller sedan bladet borta från rost tills man får tid att torka det samma.
Avslutningsvis. Mitt förra inlägg var som sagt inte kritik utan en undran varför du satsade så stora pengar på en kniv där en mycket enklare variant för en bråkdels av dessa pengar hade klarat jobbet lika väl.
~Paul~