Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tänk vad intressant det hade varit med en speciell forumdel för knivar eller åtminstånde verktyg så det blev nått system i alla dessa fina och intressanta inlägg. Liksom lite struktur så det gick att följa tråden från start till mål och så att nya intressanta ämnen lättare upptäktes. Det finns ju otroligt mycket av intresse i megatråden men det är inte lätt att ge sig in i den på jakt att friska upp gamla minnen direkt.

Bosse

Tänk vad intressant det hade varit med en speciell forumdel för knivar eller åtminstånde verktyg så det blev nått system i alla dessa fina och intressanta inlägg. Liksom lite struktur så det gick att följa tråden från start till mål och så att nya intressanta ämnen lättare upptäktes. Det finns ju otroligt mycket av intresse i megatråden men det är inte lätt att ge sig in i den på jakt att friska upp gamla minnen direkt.

Bosse

Håller med... Jag har tänkt samma sak flera gånger. Kanske ett förslag att lägga fram till admin.

--
Fredrik

Bosse

Om man skulle ha en struktur för (serie-producerade) knivmodeller finns tex http://camera-wiki.org som förlaga och inspiration. (därav mitt alias). (Finns även tex http://watch-wiki.org/ )

Jag frågade dePaul för några dagar sedan om han önskade assistera med skriva om EKA-knivar på wikipedia. Fast wikipedia är inte riktigt ämnat för den sortens detaljerad katalog-information.

(dvs knife-wiki.org)

Är det någon som har bättre ideer?

Jag tror mer på en för knivar dedicerad forumdel.

Den delen skulle sedan kunna delas upp i olika sektioner där man behandlar slipning/bryning, omprofilering och restaurering av blad, aktuella och intressanta modeller som har kommit ut på marknaden, bilder (‼), samt äldre/berömda/traditionella knivmodeller.

En sektion kunde huseras av de som tillverkar egna knivar, likt Blade Forums. I denna del skulle man kunna diskutera allt från träbehandling, stål (värmebehandling, etsning, patina, osv), samt en del om de maskiner och verktyg som behövs för att framställa egna knivar och slidor (!).

Vidare skulle man kunna dela upp sektionen i fastbladare, fällknivar och multiverktyg/yxor/sågar.

En sista sektion kunde beröra byte, försäljning och köp av knivar, dvs en sektion som sanktioneras av Utsidan.

~Paul~

Tror som du i viss mån depaul på en särskild forumdel här på eminenta utsidan.
Jag tror dock bara på en enda del då vi är så få att för mycket uppdelning ger för lite aktivitet i varje del. Bara att slippa uppblandning med ryggsäckar, skor och annan världslig utrustning skulle vara grejt. Knivar det är ju liksom lite utöver...... Trådar om stål, skaftmaterial, amerikanska slipjoints, glädjen att tälja göralöspinnar, schweiziska knivar, gamla eskilstunaknivar, moraknivar, skråvligt kolstål kontra skrävligt pulverstål, skinnsömmar, handgjorda sameknivar och pakistanska bowieknivar skulle nog inte bli fler tror jag än att de skulle kunna samsas om ett gemensamt forum här på utsidan. Här finns ju mycket annat kul att läsa också om knivtrådarna blev lite stillastående.
En försäljningsdel bara för knivar vore förstås ett otroligt bonus.

Bosse

Det här men allt för specifika forum blir besvärligt när medlemsunderlaget som riktigt bär forumet blir smalt. Här på utsidan finns ju rätt många med stort knivintresse och stora kunskaper, mycket att visa.
Ett bra forum lockar dessutom till sig fler men jag vill ändå säga att jag ibland besöker ett bra forum för utrustning som är svenskt där det finns mycket underkategorier men där medlemsantalet är lite för litet för att det skall bli tillräcklig aktivitet i varje del för att skapa regelbundna rutiner för mig åtminstånde. Har läst lite ibland oxo på en svensk sida där det enbart handlade om handgjorda knivar och även där var tempot lite för lågt som jag ser det.. Kräver oxo mycket administration av få riktigt entusiastiska personer. Utsidan fungerar enligt mig skitbra och det enda som fattas är en knivdel i underkategorierna.

Jag skulle inte ha nåt emot att exempelvis du Paul höll ett öga på forumet då du ju haft en inspirerande förmåga att hålla igång megatråden.
Anser föresten att alla gamla knivtrådar borde flyttas över och således hamna i botten för att skapa en stabil balast.

Bosse

Ja, det skulle kunna funka. Min utläggning handlade snarare om önsketänkande än faktiska förhoppningar :).

Visst skulle jag kunna försöka hålla ordning på den sektionen om det ges uttryck för det. Det finns dock många andra som säkert klarar det detaljen med bravur :).

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg