Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja de där kan vara riktigt lömska alltså. Bättre att ställa sig och vifta med morakniven och gorma oförståeligt en gång för mycket, än att råka illa ut!
Skämt åsido. Trevlig kombo annars, med moran och bänkisen. Min EDC är fortfarande min Vic Compact, och på nyckelringen hänger en Rambler av samma fabrikat. Men efter behov så byts de så klart ut.

/M
Compacten måste vara den ultimata Vicen. Den är också min favorit. En enda grej irriterar jag mig på, nämligen att den saknar en liten stjärnskruvmejsel.

Ramblern är också ett exempel på ett litet format smockat med de allra bästa och nödvändigaste prylarna. Tyvärr äger jag inte en sådan, eftersom jag inte hittat en till ett attraktivt pris.

På min knippa sitter däremot en "läderman" micra. Hade nog föredragit Ramblern trots allt ;).

~Paul~

Jag fick denna kniv som gåva av min far för några år sen, så vitt jag vet så köptes den i USA för ca 25 år sen men jag har inte kunnat hitta särksilt mycket information om företaget eller kniven. Det jag är mest nyfiken över är vad det är för stål. Så jag ber experterna här om hjälp! Any and all info ni kan bidra med är jag tacksam för!

888435-L2ENGSM.jpg

888437-URQNPXY.jpg

Det kursiva kan jag inte läsa men under står det SEKI JAPAN
888438-WH8K30P.jpg

Edit: hittade precis en länk som svarade på rätt många frågor!

Senast ändrad:
Ja, Ramblern är jag verkligen förtjust i. Enda Vicen jag äger där faktiskt inget känns "onödigt"! Fast då får man räkna bort Solon, bladet känns ju inte direkt onödigt på den :)
Hur attraktivt ska priset på en vara? Man får dem nya för 150 spänn inkl frakt på ebay.de.
Annars kan du ju slå till på en med Stayglow skollor! Svinig frakt i förhållande till pris dock:

http://www.ebay.com/itm/Victorinox-...154?pt=Collectible_Knives&hash=item20c42f23c2

/M
Precis. Det får bli en Rambler också för mig. Priset på den länkade sidan är riktigt attraktivt! Tackar!

Stayglow-varianten är häftig men kanske inte helt nödvändig med tanke på att jag har en Tracer GlowRing på min nyckelknippa: http://www.niteglowrings.com/images/pages/side-glow-rings.jpg

~Paul~

Det jag är mest nyfiken över är vad det är för stål.

Edit: hittade precis en länk som svarade på rätt många frågor!
Kniven är av märket Lakota (Phoenix, Arizona), precis som du skriver. Den kursiva texten säger: G. Sakurai, dvs en modelltyp känd i Sakaidistriktet (Japans knivdistrikt, likt Eskilstuna/Mora i vårt land). Det står således inte S Sakurai som det står i din länk.

Stålet är ett japanskt Aichi AUS-8, 57-58 HRC. Det är ett medelbra rostfritt stål i klass med AISI 440B och konkurrent till både Sandvik 12C27 och 13C26. Det är lätt att bryna fram en mycket fin skärpa men tyvärr är stålet också känt för att tappa denna skärpa rätt fort. De svenska Hultaforsknivarna i rostfritt stål är tillverkade i AUS-8 (de i kolstål är i SK-5).

~Paul~

Japp . Den är jäkligt smidig och går å få jäkligt vass. Man märker knappt att den är med.

Seved
Vi har exakt samma erfarenheter av denna kniv. Lätt, smidig och går att får exceptionellt vass.

För att folk verkligen skall förstå hur tunt bladet är så har jag tagit en bild med kniven liggande på sidan.

Bilagor

• Min Benchmade 530 Pardue, 440C blad, 5.jpg
    Min Benchmade 530 Pardue, 440C blad, 5.jpg
    21.3 KB · Visningar: 521
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 552
Ja det är inte så ofta som fällknivar är så tunnbladiga, inte BM iaf. Gillar oxå att den har dolkslipning.

Seved

Ja det är inte så ofta som fällknivar är så tunnbladiga, inte BM iaf. Gillar oxå att den har dolkslipning.

Seved
Det är min första "spear point" som jag använder. Hade inte bladet varit så tunt så hade jag ratat den med en gång. Jag har idag satt på en fånglinekula för att få bättre grepp när jag fäller in bladet.

Funderar på att investera i varianten med antingen S30V eller 154CM. Visserligen är 440C helt OK men det skadar inte att testa andra sorter. Synd att den inte finns i CPM M4 ;).

~Paul~

Min "nya" favorit är efterföljaren till en kniv min gamle morfar hade. Min mormor snodden den iofs och hade i köket vill jag minnas. Men den äldre versionen finns liksom inte i något bra skick att komma över lättvindigt och jag hade heller inte velat bruka en sådan om jag gjorde det.

IMAG0200.jpg

En Svensk kniv proucerad i Norge och exporterad till staterna. En "Svensk Kephart", ialla fall den tidigare varianten (som också återfinnes på kartongen) men den här versionen får duga gott. Den har dock inte full tånge och lite för liberal nedtagning av ryggen. Skaftet är inte heller lika fint format som på originalet. Mycket fisk och småvilt skall fångas och fällas åt min nya lilla kniv (och mina grytor där hemma)!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg