Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hur som helst, den bästa kniven är den man har med sig.

Kontrar... den bästa kniven är den man använder! har en del vänner som har förkärlek till dyra knivar, i slutändan får dom låna min mora ute i verkligheten, dom är rädda om fina kniven... hmm

P.S.

Din bild: Fina knivar, bara att putsa upp och skärpa

Mvh troswe
 
Kontrar... den bästa kniven är den man använder! har en del vänner som har förkärlek till dyra knivar, i slutändan få dom låna min mora ute i verkligheten, dom är rädda om fina kniven... hmm

P.S.

Din bild: Fina knivar, bara att putsa upp och skärpa


Du har helt rätt, knivar ska givetvis brukas! Använder själv kniv flitigt varje dag för alla möjliga ändamål. Bruksknivar är min hobby, därav föredrar jag många "intressantare" fabrikat framför just Mora... Att bära med sig en kniv utan att använda den är fullständigt främmande för mig... oavsett inköpspris.
 
Även ett rostigt dussin som de förevisade kan snabbt bli ett vasst och brukbart dussin.

F1 är en bra kompromiss för mycket men primärt inte en tälj och stickkniv. Kan gillas och ogillas. Som överlevnadsverktyg hade jag gärna bytt ut den mot samma vikt i mörk choklad, sålänge som vi håller oss hemma i Sverige.

Täljknivar ser ofta ut som Nusnäsmodellerna och den formen är även bra som stickknivar, därav att ego gärna framhåller dem.

Troswes konstaterande att fina knivar gärna sitter fast i slidan, det har även ego konstaterat mer än en gång.
Har du en bra och vacker kniv använd den eller pensionera den i vitrinen, men sluta låna av dem som bär brukbara redskap.

Yxa, såg och kniv tillhör grunderna, fickbryne samt eldstål, likaså, en påse med torr tände i säcken, gryta med hänke och kaffekanna, skinnpåse med kaffe och regnplagg samt Tarp/sittlapp så står lillsäcken klar.
 
1. Som överlevnadsverktyg hade jag gärna bytt ut den mot samma vikt i mörk choklad

2. Har du en bra och vacker kniv använd den eller pensionera den i vitrinen

3. gryta med hänke
1. Absolut! Kan tipsa om att Euroshoppers choklad är trots märkets dåliga rykte ganska OK! Den ligger ofta i fiskesäcken. Trevligt att kunna ta fram när det inte nappar...(med andra ord alltid ;)).

2. Håller med. Av denna anledning har undertecknad två kategorier av knivar.

3. Vad är hänke?

~Paul~
 
OK. Fast det heter tydligen "hänkel" ;). Hade varken hört talas om hänke eller hänkel tidigare :).

En mycket ovanlig Eskilstunakniv har anlänt. Det finns inga som helst logotypes förutom namnet "Eskilstuna" på vänster ricasso. Jag misstänker dock att kniven är tillverkad av EKA. Om någon kan bidra med additionell info så är jag ytterst tacksam.

Jag är i det närmaste helt säker på att stålet i det 9 cm långa scandislipade bladet är Sandvik 12C27. Skollorna är i slagtålig plast. Ändbutten är avbruten och chassit bildar ett fånglinehål. Kniven saknar bladlås. Spetsen är av s k Wharncliffe-varianten.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min okända Eskilstunakniv, 2.jpg
    Min okända Eskilstunakniv, 2.jpg
    15.7 KB · Visningar: 713
  • Min okända Eskilstunakniv.jpg
    Min okända Eskilstunakniv.jpg
    26.9 KB · Visningar: 597
Slipa om F1!

Du har så rätt Seobserver, visst ska knivar användas!

Jag vet inte vilken modell av F1 du har men min är cirka 10 år gammal och hade ursprungligen en rak slipning.

Efter att ha brukat och brynt kniven behövde den slipas om och jag kostade faktiskt på mig att skicka den till Fällkniven,

Dom visst hur en slipsten skulle dras (!) och när jag fick tillbaka min kniv var den nästan som ett nytt verktyg med en betydligt tunnare och mer lättjobbad egg. Har du några kronor över så låt dom slipa även din F1, det är det värt.

Inte för att man måste gilla samma knivar men jag tror att även du skulle märka en skillnad.

Uffe
 
Senast ändrad:
re

Här är en kniv jag håller på med. Fick tag på en dessert ironwood bit från USA jag aldrig sett så fin.
Kliade i fingrarna direkt så jag börja ett par dagar sedan denna. Vad tror ni, blir det bra? Har bara grov format den än så länge. Gjorde också filework på ryggen som ska synas fint på den färdiga produkten.
mvh Kimmo

ett-133.jpg

tv-124.jpg
 

Liknande trådar