Stort knivintresse - välj din favoritkniv

OK. Fast det heter tydligen "hänkel" ;). Hade varken hört talas om hänke eller hänkel tidigare :).

En mycket ovanlig Eskilstunakniv har anlänt. Det finns inga som helst logotypes förutom namnet "Eskilstuna" på vänster ricasso. Jag misstänker dock att kniven är tillverkad av EKA. Om någon kan bidra med additionell info så är jag ytterst tacksam.

Jag är i det närmaste helt säker på att stålet i det 9 cm långa scandislipade bladet är Sandvik 12C27. Skollorna är i slagtålig plast. Ändbutten är avbruten och chassit bildar ett fånglinehål. Kniven saknar bladlås. Spetsen är av s k Wharncliffe-varianten.

~Paul~
Ser ut som en fällis som jag köpte på Rademaschersmedjorna för ca 10 år sedan...
Funkade helt ok, men vet tyvärr var den nu hamnat!!!
 
Ser ut som en fällis som jag köpte på Rademaschersmedjorna för ca 10 år sedan...
Funkade helt ok, men vet tyvärr var den nu hamnat!!!
Måste säga att jag är ganska förtjust i den. Om det inte vore för den lite för stora ricasson så hade kniven varit helt perfekt.

Trots det skär den som en laser. Stålet uppför sig som 12C27 och ser ut så också.

Synd att din kniv har försvunnit. Var det samma färg på skollorna som på min kniv?

~Paul~

PS När jag skrev att ändbutten är avbruten så menade jag förstås inte att den var trasig!
 
re

Tackar.
Här är kniven nästan färdig. Lite mer polering av skaft o blad så är det bara att gå på en slida sedan :)
mvh Kimmo Lilja
a-35.jpg

d-20.jpg

s-30.jpg
 
Metallica hunter

Så vart den klar Metallica huntern som är gjord på Seveds mycket fina korta hunter blad och skalorna som jag hamrat av 6 mm aluminium med blåa mellanlägg. Få se om Seved flyger i taket och svär när han ser vad jag gjort med hans blad.(Slidan på bild hör ej till denna kniv men den blir nästan identisk förutom passformen)
 

Bilagor

  • Metallica kniv 002.jpg
    Metallica kniv 002.jpg
    55.9 KB · Visningar: 607
  • Metallica kniv 004.jpg
    Metallica kniv 004.jpg
    52.1 KB · Visningar: 636
  • Metallica kniv 005.jpg
    Metallica kniv 005.jpg
    48.6 KB · Visningar: 571
re

Jätte häftigt. Kul att se nytänkande. Perfekt sommar kniv :) Inte konstigare än att man har en vinter bil ibland o en annan som sommar bil :)

Fick själv hem en fällkniven S1a som fick lite andra tankar i mitt huvud. Funderar nämligen på att göra något annat skaft i snyggt träd till den med kanske kombinationer. Hmm... Vi får se.
 

Liknande trådar