Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Hej Paul.
Precis som du säger :) Man har sina graaler man skulle önska men så länge får man vara nöjd med det man har o jobba sig uppåt i samlandet :) Vem vet. Förr eller senare kanske man har en kniv i näven man aldrig trodde skulle vara värd så eller så mycket :)
 
Hej Paul.
Precis som du säger :) Man har sina graaler man skulle önska men så länge får man vara nöjd med det man har o jobba sig uppåt i samlandet :) Vem vet. Förr eller senare kanske man har en kniv i näven man aldrig trodde skulle vara värd så eller så mycket :)
Ja, det kan man hoppas på.

Jag har några potentiella kandidater till den titeln ;).

~Paul~
 
re

Har funderat ett tag på hur den här fällknivens S1a är så jag köpte en precis förut. Får den nog nästa vecka. Köpte den mer för att se vad det verkligen är o vill testa den. Några åsikter.??

mvh Kimmo Lilja
 
Har funderat ett tag på hur den här fällknivens S1a är så jag köpte en precis förut. Får den nog nästa vecka. Köpte den mer för att se vad det verkligen är o vill testa den. Några åsikter.??

mvh Kimmo Lilja
Ärligt talat så är det inte en modell som undertecknad suktat efter. Varken den eller A1 har direkt fått det till att vattnas i mun' på mig.

Problemet är slipfasen. Den är ju i stort sett sabelslipad med en kort primäregg. Bladet är hela 5 mm tjockt och 130 mm långt. Det är inte svårt att förstå att kniven inte är en slicer utan snarare en mycket kraftig stridskniv/kort huggare. Att man har tänkt på militär användning blir uppenbart med tanke på den falska eggen på bladryggens främre del (swedge).

Som sagt någon "campingkniv" i egentlig mening är det inte. För att vara huggare så är den tyvärr lite för kort och lätt, så den uppgiften klarar den inte heller hundraprocentigt. Med sitt 130 mm långa och 190 g tunga blad så är den helt enkelt för lätt och för kort.

Till jakt och fiske är den helt uppenbart inte anpassad. Bladets tjocklek gör den för klumpig till fiske och jakt. Bladprofilen är heller inte optimal därtill.

Så vad är den designad till? Förmodligen har man försökt att blidka den amerikanska marknaden där denna typ av knivar är mycket populär. Gu vet varför...

Men OK, en sak har den - och det är robusthet. Du kan vara tämligen säker på att den tål tuffa tag.

Lycka till trots allt med den och återkom gärna med några bilder på den! Gärna i arbete.

~Paul~
 

Liknande trådar