Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Knivar har gått mycket från redskap till vitrinfyllare. Envar får göra vad de trivs med. Men för ego så är redskapet och den praktiska funktionen det väsentliga.
Görtjocka knivar kommer näppeligen igenom det man vill jobba i, det är helt enkelt för mycket bladbroms ute. Att jakt, fiske och köksknivar är relativt tunnbladiga är en funktion av ändamålet.
Somliga fabrikanter har andra preferenser med sina knivar, t ex sälja många, för vitrinen, stridsknivar, vilka ego hoppas ingen skall behöva komma till bruk. Eller bara vackra.
För en brukare som ego är så får de flesta tjockbladiga det betyg som de förtjänar ut brukarsynpunkt.
F1an hade kunnat vara en toppenkniv med tunnare blad, men den är en hyllvärmare.
Annorlunda för sakens skull har föga att göra med bruksdugligheten.
Kan man inte skära, tälja, öppna, dela, sticka med en kniv så inte det redskap som ego söker. (Paul hävdar att man skall kunna hugga oxså, men till det finns det ju yxor, mancheter samt svärd. Uddagrejen som ego ibland söker är finlirstäljningsegenskaper, låga täljblad, hokblad, kantskärare mm. Bruksblad med ett ord.)
Knivsamlare får gärna tycka tvärt om. Variation är stimulerande och rolig. Men argument som inte håller säger mera om megafonen än mången anar.
Nu kan vi snart börja vänta på den långbladiga Forumkniven, strax.
go dag
 
Färdig kniv.

Nu blev den helt färdig med Seveds fina blad, tyckte slidan blev helt ok som helsvart.
 

Bilagor

  • Knivar o slidor 001.jpg
    Knivar o slidor 001.jpg
    57.1 KB · Visningar: 551
  • Knivar o slidor 005.jpg
    Knivar o slidor 005.jpg
    64.8 KB · Visningar: 565
  • Knivar o slidor 006.jpg
    Knivar o slidor 006.jpg
    63.7 KB · Visningar: 566
re

Mycket fin kniv puukare o tycker om de annorlunda färgerna. Har du en läder remsa egg skydd insydd imellan sido sömmena, ser inte riktigt det på bilderna.

Jag ska prova s1 an men är det som ni säger så hamnar den på hyllan med de andra. Kostade inga jätte summor så det gör isåfall inget.

mvh Kimmo Lilja
 
Knivar har gått mycket från redskap till vitrinfyllare. Envar får göra vad de trivs med. Men för ego så är redskapet och den praktiska funktionen det väsentliga.
Görtjocka knivar kommer näppeligen igenom det man vill jobba i, det är helt enkelt för mycket bladbroms ute. Att jakt, fiske och köksknivar är relativt tunnbladiga är en funktion av ändamålet.
Somliga fabrikanter har andra preferenser med sina knivar, t ex sälja många, för vitrinen, stridsknivar, vilka ego hoppas ingen skall behöva komma till bruk. Eller bara vackra.
För en brukare som ego är så får de flesta tjockbladiga det betyg som de förtjänar ut brukarsynpunkt.
F1an hade kunnat vara en toppenkniv med tunnare blad, men den är en hyllvärmare.
Annorlunda för sakens skull har föga att göra med bruksdugligheten.
Kan man inte skära, tälja, öppna, dela, sticka med en kniv så inte det redskap som ego söker. (Paul hävdar att man skall kunna hugga oxså, men till det finns det ju yxor, mancheter samt svärd. Uddagrejen som ego ibland söker är finlirstäljningsegenskaper, låga täljblad, hokblad, kantskärare mm. Bruksblad med ett ord.)
Knivsamlare får gärna tycka tvärt om. Variation är stimulerande och rolig. Men argument som inte håller säger mera om megafonen än mången anar.
Nu kan vi snart börja vänta på den långbladiga Forumkniven, strax.
go dag

Tycker även jag att knivar skall brukas - kan de inte brukas är de inga knivar.

Dock: F1. Menar du att du inte kan skära, tälja (enklare saker) öppna, dela, sticka med den? Jag anser att den är ypperlig till dessa saker - tilläggas bör dess förträffliga vedklyvarförmåga.

F1 - inte perfekt till något - men vida överlägsen i sin mångsidighet.
 
re

Men hallå vänner. Visst kan man skära o tälja med en f1a, dessutom ganska bra. Blir riktigt vass när man skärper den o kommer också från butiken mycket vass.
 
Men hallå vänner. Visst kan man skära o tälja med en f1a, dessutom ganska bra. Blir riktigt vass när man skärper den o kommer också från butiken mycket vass.
Visst "kan" man tälja med en F1:a. Det finns dock lämpligare knivar därtill. Den konvexa slipfasen medför att man inte kan luta bladet tillräckligt snävt i samband med vissa skär. Man kommer helt enkelt inte åt.

Som det redan har sagts ett antal ggr i olika trådar: F1 är en modell som är den ultimata kompromisskniven. Inte usel på något men heller inte riktigt bra på något. Återigen, dess största tillgång är robustheten.

Personligen uppfattar jag F1-an som en någorlunda bra urtagningskniv i samband med jakt trots att det också på det området finns många bättre kandidater.

~Paul~
 
re

Jajja men det ska jag göra :)

Nu tänker jag klampa kanske en del av er på tårna men har haft en fulltånge kniv med lanyard nästan dagligen till olika sysslor o gör även dessa fulltångare själv Men o jag menar men. Kommer nog inte addera några lanyard hål till iallafall de knivar jag gör mera. Har mina anledningar men vad tror ni? Hålena för lanyardens är heller inte så stora men jag har en tanke och erfarenhet med detta o då får jänkarna tycka vad de vill. Visst jag kommer att göra beställnings jobb med lanyard hål men kommer att upplysa om en hel del varför maninte bör ha det. Sen väljer man själv. Vad tror ni att jag tänker på?? För mig är det daxs att tänka om nu o jag säger det med en erfarenhet jag har sen många o då menar jag många år erfarenhet att ha en kniv i olika situationer. Dömer självklart inte ut er som föredrar detta utan alla har si åsikt o får ha det :)

mvh Kimmo Lilja
 
Senast ändrad:
re

Vill också påpeka ATT i en nödsituaton när man befinner sig kanske en hel del tid i skogen eller fläll skog så ÄR inte bakterier välkommna. Tankar från mig o grunda på dem själva vad ni tycker.......

mvh Kimmo Lilja[/QUOTE]
 
Mora Kniven duger för mig!

Mora Kniven duger för mig... Funkis, finns i många olika modeller... etc.
Lätt jobbad kniv och tillräckligt Vass...

Mycket Kniv för liten peng...

Kostar nästan ingenting, gör inget om man tappar bort den, gör inget om den går sönder etc.

Den gör det den är gjord för...

Kan tillägga: Har Yxor & Sågar också, dessvärre behöver jag ingen multi-funktionell kniv

När jag går ut har jag tre verktyg med mig, ingen kompromiss här inte...

Mvh troswe
 
Även tjocka knivblad kan vara funktionella, både för skärande och alternativa ändamål. Använde för ett tag sedan en SRKW Ratmandu som bräckjärn när jag rev en gipsvägg. Efter några minuters slipning var kniven som ny igen, åkte sedan tillbaks till sin plats (bilens bagagelucka). Inget problem, kommer fungera felfritt i generationer :)

Inget ont om Moraknivar men faktum är att de ganska snabbt brukar hamna i verktygsbodens mörkaste vrå för att aldrig mer se världens ljus. De flesta av dem går iof sig att rädda, ingen vacker syn, får lite dåligt samvete. Slit och släng... slit och släng...

Hur som helst, den bästa kniven är den man har med sig.
 

Bilagor

  • Mora.jpg
    Mora.jpg
    188.7 KB · Visningar: 501

Liknande trådar