Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Som sagt så väljer många av oss med hjärtat i stället för med hjärnan.

Visst är F1-an en väldigt fin kniv. Den andas kvalité, har en fin slida och har alltid stoltserat med fina bladstål.

Tyvärr vet inte de flesta hur de skall slipa/bryna den konvexa eggen. Framför allt ute i busken blir det lite besvärligt. Personligen hade jag kört på en vanlig flat egg för att vid ca var 10-e tillfälle återställa ursprungsslipfasen. Trots detta anser jag att ett fullt flatslipat- eller skandinaviskt slipat blad är avsevärt bekvämare att underhålla.

Det är väl som du säger, ibland vill hjärnan inte som hjärtat, ibland lär man sig den hårda vägen, men man fick det man ville ;)

Jag tackar för alla förslag och riktlinjer, skall ta och fundera lite på hur jag skall göra. Risken är nog stor att det blir en F1:a i vilket fall som, så får jag själv känna efter om det är kniven för mig och mitt bruk eller inte. Lär köpa 1-2 mora/hulta knivar att ha extra slit och släng också.

På tal om slipa konvex egg, har du någon bra guide på det eller liknande?
Jag är fortfarande lite sugen på att köpa hem en Wicked Edge för att testa på dom knivarna jag har osv, funkar det att slita den konvexa eggen på F1:an med den ?

Men den optimala friluftskniven skulle väl vara formad ungefär som en Mora allroundkniv eller Hultafors hantverkskniv, men med F1:s tånge och t.ex. VG-10-stål? Sedan givetvis masstillverkad, så att den kostar runt hundringen :)

Fällknivens WM1 är väl en dyr kandidat, men så var det ju det lilla handtaget främst anpassat för kvinnohänder...:(
/Niklas
De nya WM1-orna har också ett konvexslipat blad. Ingen skillnad där gentemot F1-an när det gäller slipning.

Även om du skulle råka tillverka en kniv med dina specs så kommer det inte att vara någon allroundkniv eftersom en sådan helt enkelt inte finns ;).

~Paul~

1. På tal om slipa konvex egg, har du någon bra guide på det eller liknande?

2. Jag är fortfarande lite sugen på att köpa hem en Wicked Edge....funkar det att slita den konvexa eggen på F1:an med den ?
1. Om du söker på "how to sharpen a convex edge" så borde du finna en del.

2. Ja och nej. Den klarar inte av att slipa eggen på ett konvext sätt. Den applicerar en helt vanlig rak egg på det konvexa bladet.

~Paul~

De nya WM1-orna har också ett konvexslipat blad. Ingen skillnad där gentemot F1-an när det gäller slipning.

Även om du skulle råka tillverka en kniv med dina specs så kommer det inte att vara någon allroundkniv eftersom en sådan helt enkelt inte finns ;).

~Paul~

Jodå, det skulle visst vara en allroundkniv, Nikings allroundkniv! ;)
/Niklas

Jodå, det skulle visst vara en allroundkniv, Nikings allroundkniv! ;)
/Niklas
OK :).

Min allroundkniv ligger faktiskt ganska nära utseendet och bladgeometrin den tidigare omnämnda Gerberkniven. I stället för det homogena aluminiumhandtaget så skulle jag hellre se Titanförstärkt G-10 eller ett specialtillverkat nano-handtag med inblandning av composit och diamantfraktat.

~Paul~

F1

Hej TobiasSvard,

Jag skulle absolut rekommendera att du köper en F1 om det är en sådan du vill ha. Jag har jämfört min rödskaftade kolstålsmora, mora 2000 och en vanligt rostfri mora sida vid sida i samma trästycke med min F1 och visst ger moraslipningen bättre kontroll pga sin "bitigare" profil, men jag tycker F1 känns mycket behagligare när den glider genom trä. Den klyver samtidigt som den skär. Jag kan inte förklara det tekniskt men skulle någon fråga mig vilken kniv jag tycker är bäst i skogen skulle en mora inte vara i närheten av F1. Liksom med penslar eller skisspennor eller vilket handverktyg som helst finns där en stor dos subjektivitet och den består inte bara av "hjärta". Utan det handlar om vilka egenskaper man föredrar vid vilket tillfälle. Ska jag tälja (och det gör jag mycket) så är min mora täljkniv med kort spetsigt blad långt bättre än min F1. Men överlag så är jag helt betagen i F1 och den passar mina mindre händer som ingen annan kniv. Den har en skön balans som får en Mora att kännas billig och trist vid jämförelse.

Den typiska svenska pragmatiken förordar ofta morakniven. Men det är falsk pragmatik eftersom det inte endast handlar om effektivitet utan att njuta av sin naturvistelse. Bara du kan avgöra vad det innebär. Om det innebär att du vill campa med ett sågtandat tvåhandssvärd kan ingen säga att det är fel. (i ett professionellt sammanhang är det såklart annorlunda)
Nu är Fällkniven F1 inget svärd utan en av de bästa knivarna i världen enligt hyffsat bred konsensus bland knivforum, kritiker och Youtube-recensioner.

Slipa gör du lätt med en fällkniven DC4. Öva på billig kniv. Det är inte svårt. Läs på Fällknivens egna forum på knifeforums.com så finns det en uppsjö av olika tekniker på konvex slipning.

Jag rekommenderar starkt Fällkniven F1. Kolla också på Bark River. (t ex Bravo 1 eller Aurora)

p.s.
Respekt till DePaul som är en av de kunnigaste på knivar du kan stöta på (jag är nybörjare jämfört med honom och andra här) men betänk också ironin att han förmodligen har fler knivar än alla oss andra tillsammans vilket innebär att han, och andra, har absolut förståelse för ditt sug efter något roligare än morakniven nere på shelltappen. :D

Mitt i prick
clapping.gif
.

~Paul~

PS Tackar för de vänliga orden!

:)
Det är inte alltid så lätt att förhålla sig till Utsidan eftersom det inte alltid är glasklart om diskussionen bör föras från ett friluftsperspektiv eller kniventusiastperspektiv. Ibland är det samma, ibland inte. Men i din frizon "stora knivtråden" brukar det vara acceptabelt att luta år det senare ;)

Funderar också på en F1:a, köpte mig själv en sen julklapp från Fällkniven en modell P och är helnöjd hittills.

Dessutom grattis till sida 300 i denna maratontråd!

Hej TobiasSvard,

Jag skulle absolut rekommendera att du köper en F1 om det är en sådan du vill ha. Jag har jämfört min rödskaftade kolstålsmora, mora 2000 och en vanligt rostfri mora sida vid sida i samma trästycke med min F1 och visst ger moraslipningen bättre kontroll pga sin "bitigare" profil, men jag tycker F1 känns mycket behagligare när den glider genom trä. Den klyver samtidigt som den skär. Jag kan inte förklara det tekniskt men skulle någon fråga mig vilken kniv jag tycker är bäst i skogen skulle en mora inte vara i närheten av F1. Liksom med penslar eller skisspennor eller vilket handverktyg som helst finns där en stor dos subjektivitet och den består inte bara av "hjärta". Utan det handlar om vilka egenskaper man föredrar vid vilket tillfälle. Ska jag tälja (och det gör jag mycket) så är min mora täljkniv med kort spetsigt blad långt bättre än min F1. Men överlag så är jag helt betagen i F1 och den passar mina mindre händer som ingen annan kniv. Den har en skön balans som får en Mora att kännas billig och trist vid jämförelse.

Den typiska svenska pragmatiken förordar ofta morakniven. Men det är falsk pragmatik eftersom det inte endast handlar om effektivitet utan att njuta av sin naturvistelse. Bara du kan avgöra vad det innebär. Om det innebär att du vill campa med ett sågtandat tvåhandssvärd kan ingen säga att det är fel. (i ett professionellt sammanhang är det såklart annorlunda)
Nu är Fällkniven F1 inget svärd utan en av de bästa knivarna i världen enligt hyffsat bred konsensus bland knivforum, kritiker och Youtube-recensioner.

Slipa gör du lätt med en fällkniven DC4. Öva på billig kniv. Det är inte svårt. Läs på Fällknivens egna forum på knifeforums.com så finns det en uppsjö av olika tekniker på konvex slipning.

Jag rekommenderar starkt Fällkniven F1. Kolla också på Bark River. (t ex Bravo 1 eller Aurora)

p.s.
Respekt till DePaul som är en av de kunnigaste på knivar du kan stöta på (jag är nybörjare jämfört med honom och andra här) men betänk också ironin att han förmodligen har fler knivar än alla oss andra tillsammans vilket innebär att han, och andra, har absolut förståelse för ditt sug efter något roligare än morakniven nere på shelltappen. :D

Tack för svaret och jag förstår vad du menar.
Hmm, man kanske borde skaffa ett svärd ändå, med tanke på mitt efternamn :)

Sista meningen du skrev är som paul sa nog väldigt mitt i prick, och hade jag haft mer pengar än jag har så hade jag nog också haft lägenheten full med roliga knivar. Nu får jag börja med användbara knivar och sen får jag övergå till roliga knivar (som lite var min tanke med A1:an).

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg