Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack för svaret och jag förstår vad du menar.
Hmm, man kanske borde skaffa ett svärd ändå, med tanke på mitt efternamn :)

Sista meningen du skrev är som paul sa nog väldigt mitt i prick, och hade jag haft mer pengar än jag har så hade jag nog också haft lägenheten full med roliga knivar. Nu får jag börja med användbara knivar och sen får jag övergå till roliga knivar (som lite var min tanke med A1:an).

Jag postade själv här för kanske ett år sen och undrade om A1 vs S1 vs F1. Ett år senare efter mången kniv, fundering, recension och lästa forum har jag en ide om vad jag gillar och inte gillar. Men jag är fortfarande väldigt ny. Det är ju verkligen ett enormt område. Jag har provat mig fram och mitt mål är inte att bygga en knivsamling utan att byta mig fram mot de knivar jag gillar mest för att slutligen ha en rejäl uppsättning av knivar där var och en har en egen plats och användningsfilosofi.

F1 är rolig kan jag garantera. Särskilt med den snygga svarta läderslidan :)

Själv sitter jag ikväll och kollar på den här snyggingen!

6dnast3

Jag postade själv här för kanske ett år sen och undrade om A1 vs S1 vs F1. Ett år senare efter mången kniv, fundering, recension och lästa forum har jag en ide om vad jag gillar och inte gillar. Men jag är fortfarande väldigt ny. Det är ju verkligen ett enormt område. Jag har provat mig fram och mitt mål är inte att bygga en knivsamling utan att byta mig fram mot de knivar jag gillar mest för att slutligen ha en rejäl uppsättning av knivar där var och en har en egen plats och användningsfilosofi.

F1 är rolig kan jag garantera. Särskilt med den snygga svarta läderslidan :)

Själv sitter jag ikväll och kollar på den här snyggingen!

6dnast3

En sund inställning om du frågar mej och dessutom har du roligt medan du provar olika knivar. Den du kollar på nu, är en bra tälgkniv.

Seved

En riktigt stilig puukko. Personligen hade jag valt jaktkniven, till största delen pga hårdheten (63 HRC) men också för att den har något längre blad vilket enligt min mening gör den lite mer allround.

~Paul~

Ja, jag har spanat in jaktkniven också och den är fin, lite klumpig dock. Misstänker att jag har en svaghet för täljknivar. Något med det smäckra. Lion knife är också väldigt fin men fasen att det är rostfritt! I den typen av knivar och estetik vill jag ha kolstål.

5rfmlf7

Fast jag tror att du tänker på Skinner. Modellen som jag syftar på är den här.

~Paul~

Bilagor

• jahtipuukko_big.jpg
    jahtipuukko_big.jpg
    23.4 KB · Visningar: 934
Ja nu när jag ser den igen känns den kanske något smidigare. Men den är lite "kraftig" i sitt linjespel på något vis. Något med skaftet. Jag är intresserad av den kniven pga det hårda kolstålet. Men just nu är det mest de mindre knivarna som drar. Då mest täljkniven pga sitt kolstål. Men frågan är om inte lejonkniven är snyggast. Det skaftet är väldigt fint. Men jaktkniven är absolut no2 på min Puukko lista!

Jaktkniven är pga det längre bushcraft-bladet nr 1 på min lista. Frågan är dock om man är beredd att betala de pengarna för ett simpelt kolstål med färgat björkhandtag. Visserligen är slidan fin, men ändå...

~Paul~

Ja gör det! Det borde inte vara hemligt. Läste förresten någonstans att hemliga Victorinox kör med 440A typ. Konstigt för jag gillar deras fällknivar, lätta att skärpa. Men visst vore det roligt om de uppgraderade till 12C27? Men då stiger väl priset också iofs.

re

Hej.
Vad är det för pris på varianten med kolstål ?
kan vara ThyssenKrupp Carbon steel, googla får ni info om stålet. Ser att Lauri blade använder det o kan vara samma här.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg