Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack för input, jag får väl ta mig en funderare på hur jag skall göra. Som jag skrev innan så är jag lite av en prylbög så att köpa en mora som "primär" kniv känns lite jobbigt.

Och jag lovar, köper jag en kniv i F1 prisklass så lär jag ta hand om den och inte tappa bort den (Ja man skall ju aldrig säga aldrig). Men är generellt väldigt försiktig med mina saker.

Som jag svarade till Paul så är jag verkligen helt novis på bryning/slipning och vet typ att man för kniven över brynet så blir den vass. Så känns inte som man vill frihanda och förstöra något, men kanske bara är att köpa något billigt/hitta på loppis och börja träna på att frihanda?

Förlåt om jag låter jobbigt som inte vill följa era råd och köpa en mora :D

Japp! Försök hitta en gammal slö Hulta/Mora att öva på. Sådana knivar brukar ju finnas lite här och där, då det ofta är billigare att köpa en ny Hulta/Mora än att låta avlönad personal slipa upp gamla slöa knivar. Detta slit och släng-beteende är dessvärre dåligt för miljön!

Angående rådet om Hulta/Mororna, så blev jag mycket förvånad då jag började läsa gamla knivtrådar här på Utsidan. För när det gäller t.ex. tält så haglar det ju tips om dyra Hilleberg, medan ingen direkt rekommenderar tälten från Biltema.... Samma sak med övrig friluftsutrustning - utom när det gäller just knivar för friluftsbruk, där Hulta/Mororna faktiskt funkar riktigt bra! http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63721

PS! Jag förlåter dig, även om du skulle välja en F1 :)
/Niklas

Senast ändrad:
Japp! Försök hitta en gammal slö Hulta/Mora att öva på. Sådana knivar brukar ju finnas lite här och där, då det ofta är billigare att köpa en ny Hulta/Mora än att låta avlönad personal slipa upp gamla slöa knivar. Detta slit och släng-beteende är dessvärre dåligt för miljön!

Angående rådet om Hulta/Mororna, så blev jag mycket förvånad då jag började läsa gamla knivtrådar här på Utsidan. För när det gäller t.ex. tält så haglar det ju tips om dyra Hilleberg, medan ingen direkt rekommenderar tälten från Biltema.... Samma sak med övrig friluftsutrustning - utom när det gäller just knivar för friluftsbruk, där Hulta/Mororna faktiskt funkar riktigt bra! http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63721

PS! Jag förlåter dig, även om du skulle välja en F1 :)
/Niklas

Will do!

Jo jag har börjat inse lite där också att hulta/mora knivarna verkar vara populära, dom är garanterat bra, men en stor faktor i sammanhanget är ju garanterat att dom är billiga.

Vilken tur att du förlåter mig OM jag nu köper en F1 mot allas rekommendationer.

Will do!

Jo jag har börjat inse lite där också att hulta/mora knivarna verkar vara populära, dom är garanterat bra, men en stor faktor i sammanhanget är ju garanterat att dom är billiga.

Vilken tur att du förlåter mig OM jag nu köper en F1 mot allas rekommendationer.

Jo visst är Hulta/Mororna billiga. Det är ju enbart för att de är masstillverkade. Men de är fortfarande bra knivar för det, om än 0% i coolhetsfaktor.
/Niklas

re

:) Gör vad som känns bäst o mororna är bra slit o släng knivar men o jag säger Men om du frågar mig så skulle jag ta en F1 a typ hundra gånger om istället för en mora. Startar inte en argumentation med er mora älskare utand det är vad jag tycker :)

Som sagt så väljer många av oss med hjärtat i stället för med hjärnan.

Visst är F1-an en väldigt fin kniv. Den andas kvalité, har en fin slida och har alltid stoltserat med fina bladstål.

Tyvärr vet inte de flesta hur de skall slipa/bryna den konvexa eggen. Framför allt ute i busken blir det lite besvärligt. Personligen hade jag kört på en vanlig flat egg för att vid ca var 10-e tillfälle återställa ursprungsslipfasen. Trots detta anser jag att ett fullt flatslipat- eller skandinaviskt slipat blad är avsevärt bekvämare att underhålla.

Ett konvexslipat blad är inte optimalt utformat för täljning. Det finns geometriska orsaker till det vilka jag inte går in på eftersom ämnet är för stort. En skandinvisk slipfas med en full flatslipning är nog så nära idealet man kan komma.

När det gäller bladstål så är ju alltid kolstål lämpligare till täljning/bushcraft än rostfritt. Orsaken är koltstålets förmåga att motstå plastisk deformation, dvs urflisning och avvikning/rullning. Nackdelen med kolstål i samband med friluftsknivar är att de rostar. Det rostfria bladet är dessutom allra oftast slitstarkare, dvs har förmågan att motstå abrasiva material bättre än kolstål. Denna egenskap har man bland annat stor nytta av i ett restaurangkök men knappast ute i busken ;). Alla dessa önskemål leder mig i en specifik riktning (i fråga om stål), nämligen laminat där kärnan i kolstål är omgiven av ett slagsegt och mycket rosttrögt samt gärna billigt rostfritt stål.

1. Skandinavisk slipning
2. Blad i laminerat kolstål av bra kvalité
3. Bladlängden inte överstigande 120 mm
4. Handtaget utformat för varierande grepp
5. Ingen eller mycket liten guard/parerskydd/fingerskydd
6. Ej för tung
7. Robust i förhållande till sin storlek och vikt
8. Så pass billig att det inte gör ont om man tappar den
9. Enkel att bryna ute i busken

Så avslutningsvis. Om det är dessa punkter man prioriterar så är svaret givet. Nämligen att F1-an inte är den lämpligaste kandidaten, utan förmodligen en enkel mora i laminerat Uddeholm Arne.

Om man däremot prioriterar jakt och fiske så blir svaret lite annorlunda. Här behövs ju ett stål som klarar av fuktiga miljöer och som besitter en hög grad av slitstyrka. Ett rostfritt blad är därför givet. Det får trots allt vara någorlunda slagsegt och gärna lättslipat/lättbrynt ute i fält. Det finns många stålsorter som kan platsa på den här beskrivningen, varför jag inte går in specifikt på någon av dem.

När det gäller bladprofil så är F1-ans dito ganska OK för jakt. Tyvärr är bladet på tok för klumpigt och kort för fiske. Inte heller det konvexa bladet är helt optimalt. Till filéande är självklart ett fullt flatslipat blad avsevärt lämpligare. Till grovrensning av fisk likaså, dock får bladet gärna vara lite robustare. En flexibel filékniv är därför inte fullt lämplig som allroundkniv i fiskesammanhang. Min klara favorit bland rostfria allroundknivar är KJ Eriksson 205P.

Ett alternativ skulle (återigen) kunna vara en laminatkniv, i det här fallet dock med ett kärnstål som klarar lite mer fukt, t ex ett verktygsstål som M2. Favoriten i denna grupp är därför min Gerber A-475.

~Paul~

Bild 1: KJ Eriksson 205P
Bild 2: Gerber A-475
MinMoraKJEriksson205P.jpg

Bilagor

• Min Gerber A-475, bild 3.jpg
    Min Gerber A-475, bild 3.jpg
    18.9 KB · Visningar: 815
Men den optimala friluftskniven skulle väl vara formad ungefär som en Mora allroundkniv eller Hultafors hantverkskniv, men med F1:s tånge och t.ex. VG-10-stål? Sedan givetvis masstillverkad, så att den kostar runt hundringen :)

Fällknivens WM1 är väl en dyr kandidat, men så var det ju det lilla handtaget främst anpassat för kvinnohänder...:(
/Niklas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg