Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Gärna tack och åsikter om du har erfarenheter av den
Sleipner är ett sk verktygsstål (kallarbetsstål). Det betyder att stålet finner sin bästa kombination mellan slitstyrka/motstånd mot abrasiv och adhesiv nötning, slagseghet/motstånd mot plastisk deformation genom t ex urflisning i samband med appllikationer som inte höjer dess temperatur till anlöpningsgränsen.

Den kemiska kompositionen i matrisens viktprocent på järnbas är:
Kol - 0,9
Krom - 7,8
Kisel - 0,9
Mangan - 0,5
Molybden - 2,5
Vanadin - 0,5

Det som gör Sleipner så bra är dess mycket jämna fördelning av dessa attribut. Denna fördelning är t ex jämnare än hos Uddeholms andra storsäljare som Vanadis 6, Vanadis 10 och Sverker 3.

Den optimala hårdheten ligger någonstans runt 60 HRC. Stålet är trots sina 7,8 % krom ganska rosttrögt och på den punkten jämförs det ofta med just D2, trots att D2 har ca 4,2 % högre kromvolym.

Tja, vad skall man säga. Ett mycket bra kompromisstål, alldeles utmärkt i samband med knivblad. Det enda man bör tänka på är att det trots allt inte är helt rosttrögt och att det kanske inte klarar samma påfrestningar som äkta kolstål (olegerade).

~Paul~
 
Mycket tveksam om det blir en Sebenza-dräpare. Sebenzans linjer är ju så mycket mer tilltalande. Denna ser bara stor och klumpig ut IMHO.
Sen ser det ut som om dom snott Rick Hinderers lock bar stabilizer (den runda knappen man ser på baksidan av skaftet) Tror inte att han har gett sitt tillstånd.
//Per
Italienska LionSteel har i samarbete med två andra europeiska firmor (bl a Fox) kommit ut med en kniv som det lanserar som Sebenza-dräpare. Den heter SR-1.

Här finns en liten video som kan vara trevlig att åse trots upphovsmannens mycket jobbiga flamländska brytning: http://www.youtube.com/watch?v=ALiObhUjEIM

Bladet tillverkas i Uddeholm Sleipner som man i videon jämför med D2. Som bekant så tillverkar Uddeholm sin egen D2-variant som de kallar för Sverker 21.

Skollorna är i ett enda stycke titan och låsningen av bladet utförs elegant med hjälp av en integral frame lock med utbyttbart städ och låsning av låsningen (!!) i utfällt läge. Bladet fälls ut med hjälp av tumknoppar (höger/vänster). Pivotskruven i rostfritt stål är justerbar. Kniven levereras med kalibreringsnyckel (pivot och annat) samt separat clip. Personligen hade jag inte brytt mig om att sätta på clippet eftersom kniven helt uppenbart passar bäst i bältet inuti en rejäl slida/fodral och helst i horisontelläge.

Kniven är inte helt nätt och fin, utan väger sina modiga 200 g. Bladet är ca 95 mm långt och 3,5 mm tjockt. Det är skålslipat, dock är de främsta 2 cm intill eggen helt plant flatslipade.

~Paul~
 
1. Mycket tveksam om det blir en Sebenza-dräpare. Sebenzans linjer är ju så mycket mer tilltalande. Denna ser bara stor och klumpig ut IMHO.

2. Sen ser det ut som om dom snott Rick Hinderers lock bar stabilizer (den runda knappen man ser på baksidan av skaftet) Tror inte att han har gett sitt tillstånd.
//Per
1. Håller med. Jag skulle helt klart välja en Sebbie. Varför jag tog upp den här kniven är för att det trots allt kan vara av intresse att se vad som finns där ute idag.

2. Fast jag tror inte att dessa två lock fungerar på samma sätt. I Hinderers fall rör det sig om att förhindra flexet i själva handtaget som är tunnare än i samband med SR-1:an. I det senare fallet så kan man helt låsa själva spärren att röra sig åt endera hållet och påverkar således inte själva framen/chassit. Lite olika tekniker för att komma åt samma problem m a o.

Av denna anledning så tror jag därför inte att herr Hinderer kan kräva skadestånd.

~Paul~
 
att ha i fickan

Två Kershaw att ha i fickan
 

Bilagor

  • 20101104  Knivar 003.jpg
    20101104 Knivar 003.jpg
    48.9 KB · Visningar: 539
  • 20101104  Knivar 004.jpg
    20101104 Knivar 004.jpg
    32.2 KB · Visningar: 544
Tja....

Inte mycket till kniv egentligen, men den används hela tiden. Sitter monterad i en typ av snabbfäste, på flytvästen och används vid kajakpaddling till både att tälja grillpinnar och peta i mig youghurt med, mm.
 

Bilagor

  • 20101022   Paddelvända  Färnebofjärden  Minusgrader 028.jpg
    20101022 Paddelvända Färnebofjärden Minusgrader 028.jpg
    70.3 KB · Visningar: 550
Du menar för loggan kanske. Jag mailade e flicke när jag trodde att det skulle bli logga på slidan, och hon mailade loggan i lite olika varianter. Så det är okey.

Seved
 
Inte mycket till kniv egentligen, men den används hela tiden. Sitter monterad i en typ av snabbfäste, på flytvästen och används vid kajakpaddling till både att tälja grillpinnar och peta i mig youghurt med, mm.
Hm, går det verkligen att tälja med den?? Finns det någon anledning till varför du inte kan slänga in en enkel SAK?

Fina bilder!! Tack!

~Paul~
 
Tvåbladig Kershaw och Spyderco av tungutförande från förra årtusendet. Reskamrater från den tiden då man kunde ha sin fickkniv med ombord. 106 respektive 113 gram.
 

Bilagor

  • IMGP0246.jpg
    IMGP0246.jpg
    41.9 KB · Visningar: 520
Senast ändrad:
Rent allvarligt, seriöst, exakt hur många incidenter har uppkommit ombord på ett flygplan orsakade av att en pax haft en fällkniv med sig?
Jämför sedan det med hur många som bråkar ombord då de fått för mycket sprit i sig eller hur mycket gnäll som uppkommer i säkerhetskontrollen när tusentals personer varje dag blir av med sina fällisar.

Först tar de din lilla fällkniv du fått i present för många år sedan av "säkerhetsskäl". När du sedan gått ombord kommer personalen och ger dig en gaffel och en KNIV i rostfritt.
Hur tänkte de nu?

De fick ju backa på förbudet om tändare efter att de plockat av folk tiotusen tändare om dagen bara i USA.

Är det någon som på allvar tror att 9/11 INTE hade inträffat om man haft totalt knivförbud ombord innan?
 
På den gamla tiden krävde Aeroflot och Sovj inrikeslinjer att man själv skulle bära sina jaktvapen, ammunition, knivar etc ombord. Eu inga incidenter. Men som med andra förbud väcks en björn som sover.
Vapenbrott utfördes i England före lagen av galningaqr, idag av smågansters.
Precis som vissa analytiker tror ego att förbud frammanar den typ av kriminalitet som fårpolitikerna gärna lagstiftar om dessvärre.
Lösningarna kan aldrig ligga i att vara i efterhand, det gäller som vanligt att mota olle i grind.
Men blir ord som ordning och reda skrivna i fulboken, tar det lång tid att reparera det som är trasigt.

Du får inte flyga med rödspriten, gaskannistern etc, men det går bra att handla sprit ombord. Skulle den vara mindre eldfängd? Tillåt mig le...
 
Tvåbladig Kershaw och Spyderco av tungutförande från förra årtusendet. Reskamrater från den tiden då man kunde ha sin fickkniv med ombord. 106 respektive 113 gram.
Fina pjäser!! Jag förmodar att Spydercon är en C03 Hunter i G1-stål (GIN 1), tillverkad i Seki/Japan mellan 1983-1993? Med tanke på konditionen och utseendet så är din kniv köpt ca 1991??

Kershawkniven har jag för mig heter 245ST?

~Paul~
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg