Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ser inte så tokig ut. Gillar att den inte är fullt flatslipad utan har en liten "kant" (i brist på bättre ord) högst upp på bladet.

Om det går att ordna skulle jag gärna se bilder på den när du håller den i handen. Skulle också vilja se skaftet bättre. Och slidan.

Tackar :). Ja det är snyggt med "kanten" det ger lite mera liv åt kniven.

Seved

Italienska LionSteel har i samarbete med två andra europeiska firmor (bl a Fox) kommit ut med en kniv som det lanserar som Sebenza-dräpare. Den heter SR-1.

Här finns en liten video som kan vara trevlig att åse trots upphovsmannens mycket jobbiga flamländska brytning: http://www.youtube.com/watch?v=ALiObhUjEIM

Bladet tillverkas i Uddeholm Sleipner som man i videon jämför med D2. Som bekant så tillverkar Uddeholm sin egen D2-variant som de kallar för Sverker 21.

Skollorna är i ett enda stycke titan och låsningen av bladet utförs elegant med hjälp av en integral frame lock med utbyttbart städ och låsning av låsningen (!!) i utfällt läge. Bladet fälls ut med hjälp av tumknoppar (höger/vänster). Pivotskruven i rostfritt stål är justerbar. Kniven levereras med kalibreringsnyckel (pivot och annat) samt separat clip. Personligen hade jag inte brytt mig om att sätta på clippet eftersom kniven helt uppenbart passar bäst i bältet inuti en rejäl slida/fodral och helst i horisontelläge.

Kniven är inte helt nätt och fin, utan väger sina modiga 200 g. Bladet är ca 95 mm långt och 3,5 mm tjockt. Det är skålslipat, dock är de främsta 2 cm intill eggen helt plant flatslipade.

~Paul~

Bilagor

• LionSteel SR-1.jpg
    LionSteel SR-1.jpg
    49.8 KB · Visningar: 475
  • Lionsteel SR-1, bild 2.jpg
    Lionsteel SR-1, bild 2.jpg
    14.4 KB · Visningar: 482
re

Jääkligt häftig o robust fällis. Vet du vad priset ligger på ungefär och vart man kan inhandla en sådan. Kliar lite i fingrarna. D2 tycker jag om

mvh Kimmo

En av dom en moddare tror jag, när jag pratade om uppsatsen tror jag det var. Han tyckte det var kul.

Seved
OK, det låter ju betryggande!

Kunde inte låta bli att tillfredsställa alla "moranissars" dröm, nämligen att inhandla morakniv på bulk. I det här fallet fick jag galet lågt pris på 546:an i rfr. Det blev 20 stycken.

Den enda nackdelen är det stora parerskyddet men det torde vara en enkel sak att avlägsna det om man nu skulle vilja jobba sig.

Min20stMoraknivar546.jpg

MinMorakniv546bild4.jpg

MinMorakniv546bild8.jpg

~Paul~

Jääkligt häftig o robust fällis. Vet du vad priset ligger på ungefär och vart man kan inhandla en sådan. Kliar lite i fingrarna. D2 tycker jag om

mvh Kimmo
Priset ligger på samma nivå som stora Sebenzan. Det är inte D2 i den här kniven utan Uddeholm Sleipner!! Om du vill ha specsen på det så kan jag bistå.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg