Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Mest till vardags, Matkniv till att skära maten på tallriken, bre smör osv.
2. Frosts 311 GB
3. Bär oftast inte kniv utomlands ( inte i Sverige heller för den delen ).
4 I köket. Takeda 240 mm kockkniv, http://shop.niimi.okayama.jp/kajiya/common/shop_img/hocho_sub/gyutou21.jpg Gillar också min Tojiro dp 270 och Kobayashi seikon dojo kuroichi ca 19 cm kockkniv.
( Har också en sån där trevlig "köttyxa" av kinesisk modell också. Om du letar efter en sådan DePaul så kolla på japanesechefsknife ( beställde min därifrån ) eller sök på Suien chinese cleaver )
5. Drömkniv. En kniv i förskäraremodel 300 mm eller kockmodel 240 mm med insänkningar som en Glestain men tillverkad i Aogami 1 eller aogami super eller 19c27, handtag i något snyggt halvmörkt flammigt stabiliserat trä, balanserad precis framför handtaget för en kockniv och några cm längre fram för en förskärare.
 
JMT; sa:
1.I köket. Takeda 240 mm kockkniv

2. Gillar också min Tojiro dp 270 och Kobayashi seikon dojo kuroichi ca 19 cm kockkniv.

3. ( Har också en sån där trevlig "köttyxa" av kinesisk modell också. Om du letar efter en sådan DePaul så kolla på japanesechefsknife ( beställde min därifrån ) eller sök på Suien chinese cleaver )

4. Drömkniv. En kniv i förskäraremodel 300 mm eller kockmodel 240 mm med insänkningar som en Glestain men tillverkad i Aogami 1 eller aogami super eller 19c27, handtag i något snyggt halvmörkt flammigt stabiliserat trä, balanserad precis framför handtaget för en kockniv och några cm längre fram för en förskärare.
1. Jag har ärligt talat aldrig använt den här typen av kockkniv. Hur tycker du att ergonomin funkar?

2. Ja, det är fina knivar!

3. Har funderat på det då och då men är inte säker på att en sådan yxa passar mitt sätt att strimla och skiva. Jag kör oftast med push-cut metoden. Känner till Japanes Chef's Knives. De har mycket fina knivar.

Vi diskuterar det här ämnet precis nu på Flashback-forumet och en kille som hade skickat efter en kniv från JCK rapporterade att frakten kostade endast 70 kronor, ingen tull och inga andra avgifter!

4. Jag antar att du med insäkningar menar dimps? JCK har en del sådana, t ex Misono. Jag har aldrig provat Aogami 1 (Blue Steel), men det påstås att det är ypperligt. Enligt min åsikt så har japanerna på sista tiden gått förbi amerikanarna i utvecklingen av utsökta ståltyper.

~Paul~
 
Re: Min kniv

Zeeke; sa:
Med min kniv toppade jag frukostäggen medan jag läste på Utsidans forum.

Senare på dagen delade jag på en kaka vid Stora Hästevattnet. Bredde leverpastej med den på kakskivan och använde de slutligen som sked när jag åt en Risifrutti till smörgåsarna. Jag satt utanför vindskyddet och njöt av motljuset som fick en tallkrona att gnistra och vattnet i sjön att ryka.

Har min kamera skött sig lika bra som kniven lägger jag ut bilderna på hemsidan nästa vecka.

Vad jag har för multifunktionskniv? Mora 2000 fö´ståss :) Men de e kla´t. Det går ju inte att fotografera med kniven.
Här var det tänkt att lägga in en bild...
 
Ergonomin på Takedan fungerar bra, givetvis en smaksak om man gillar oktagonala handtag, tyngdpunkten ligger längre fram än normalt.
jck tar bara $7 dollar frakt, om man sedan kommer undan utan tull o moms är helt upp till Svenska tullen.
En del paket slinker förbi andra inte, man ska alltid ta med i beräkningen att man kan bli tvungen att betala moms+tull plus avgift på 100 kr för att de tar moms och tull :( ( 25% procents moms känns verkligen befängt när man måste betala den separat )
Pushcut är vad jag kör med "köttyxa" också och är vad jag uppfater det som iallafall vad de är gjorda för.
Håller kniven med fingrarna i ett V tecken på ena sidan bladet, tummen på andra, ungefär som ett kockgrepp
( Med push cut menar jag inte tryck rackt ned mot skärbrädan, utan eggen parallel med skärbrädan och sedan trycka framåt och nedåt ). Hugger man med de tunna varianterna av "köttyxa" kommer eggen inte se så snygg ut efter ett tag, De är gjorda endast för sådant man skulle använda en kockkniv till. Med de varianter som är tjocka och som är gjorda för att kunna gå igenom tunnare ben är hugga inget problem att hugga.
Har du tur kan du dock hitta betydligt billigare varianter av köttyxor i asiatiska affärer som också är bra. Tyvärr har jag inte sett några riktigt bra tunna varianter här i Sverige, de som är gjorda i Kina är dock av lite varierande kvalitet stålmässigt, vissa blir slöa av att man tittar på dem andra är utmärkta.
 
JMT; sa:
1. En del paket slinker förbi andra inte, man ska alltid ta med i beräkningen att man kan bli tvungen att betala moms+tull plus avgift på 100 kr för att de tar moms och tull :( ( 25% procents moms känns verkligen befängt när man måste betala den separat )

2. ( Med push cut menar jag inte tryck rackt ned mot skärbrädan, utan eggen parallel med skärbrädan och sedan trycka framåt och nedåt

3. Tyvärr har jag inte sett några riktigt bra tunna varianter här i Sverige
1. Rena lotteriet.

2. Ja, ungefär så. Dessutom har främre delen av kniven hela tiden kontakt med brädan.

3. Inte jag heller tyvärr. Har kollat i många år.

~Paul~
 
Re: Re: Re: Re: Re: Min kniv

dePaul; sa:
Zeeke; sa:
Då får jag tillfälle presentera min gode vän 2000 från Mora :)
Ser gott ut Sune. Är det leverpastej på brödet? :)

~Paul~
Jups, slapp tjöpa smör då. Men jag skulle ha vinklat kniven och tagit hänsyn till skuggorna. Kortet, och några till, är från Hästevatten-Rasta och tagna med en analog systemkamera. Har provat en digital ett tag nu och det är ju en himmelsvid skillnad.
 

Liknande trådar