Tack för ett snabbt svar. Det var som jag gissade.
Mvh
Björn
Mvh
Björn
Ledsen att behöva göra dig besviken . Vet hur det känns. Har råkat ut för liknande "nedköp" rätt många gånger. Framför allt i början av mitt samlande.Tack för ett snabbt svar. Det var som jag gissade.
Mvh
Björn
Det har ju nämnts tidigare. De här modellerna ser inte "färdiga" ut. Dock tycker jag nog att själva bladformen är rätt OK. Det är den där förbaskade tumknoppens placering som stökar till det.
Den där "metallbiten i slutet av handtaget" är själva bladlåset, dvs fånglinelåset (lanyard tab lock). På mina 82/92-or så har jag självklart fånglina i vilken jag drar i när jag skall till att fälla ned bladet. Tummen har jag som anhåll mot knivens nedre del. Svårt att förklara i text.
Den där stora logon började man när amerikanska Outdoor Edge tillverkade i princip identiska modeller som EKA. För att lättare skilja dem åt så införde man därför den här storleksmässigt överdrivna logon.
~Paul~
Ha ha, jag blir till och med lite upprörd. Det är bra för blodomloppet. Intressant att se bilderna på nya 9an och T9.
Trodde först att knivfan var från Mantis eller något annat plojmärke: T9 - 130 gram tung trots relativt tunt bladgods (2,5mm) och inte särskilt överdriven höjd på bladet. Tyder på tungt handtag och därmed usel balans. Den har därtill svart blad och tantospets samt orange handtag och är utrustad med en rejält stor vass metallbit i slutet av handtaget. Och misären slutar inte där, tumknoppen är typexempel på en felplacerad dito och bladet försett med en rejäl blaffig logga. Recept för en riktigt usel kniv.
Den är inte bara ful och saknar balans i utseendet den är därtill löjlig enligt mig. Det av den enkla anledningen att den kommer från ett företag som EKA. Skomakare bliv vid din läst! Avdelningen "tacticoola" knivar skall endera göras av dem som åtminstone behärskar det eller göras extremt billigt.
Extra stor blir kontrasten om den görs mot den i mina ögon praktisktvackra 88an som är allt som de nya knivarna inte är.
Så här illa kan det sluta när man sneglar för mycket på trender och inte håller sig till det när man kan. Det är som när Crescent i mitten av 90-talet försökte göra Mtb efter det att de tappade ett par år i början eftersom de trodde det var en trend.
Jag vet inte heller hur det egentligen ligger till men jag hoppas såklart att tillverkningen är kvar i Sverige.1. Hm, intressant. Jag har i o f bara talat med en enda källa så några andra uppgifter har jag följaktligen inte fått. Vete fasiken hur det ligger till i så fall...
~Paul~
T9:an förvånar. Att EKA går den här vägen känns nästan lika osannolikt som att Opinel skulle börja tillverka taktiska knivar.
Jag är på inget sätt reaktionär och vet att EKA under åren på många sätt legat i utvecklingens framkant. Swede 7 ( här pratar vi "en skomakare som blir vid sin läst") gladde mig mycket när den kom, här förvaltas EKA:s varumärke på ett föredömligt sätt.
Jag antar att det ligger ekonomiska orsaker bakom den nya inriktingen vilket gör det hela mer förvånande. Att bygga upp ett starkt varumärke som EKA tar många år men att få det urvattnat kan gå på endast ett par år. Och EKA har ett starkt varumärke! Ur ett varumärkesbyggande perspektiv är en del av de nya modellerna enligt mig steg helt i fel riktning...
/Lux
Det är inte riktigt de uppgifter jag hört. Tyvärr kan jag som sagt inte säga mer för då skulle jag avslöja för mycket.Jag vet inte heller hur det egentligen ligger till men jag hoppas såklart att tillverkningen är kvar i Sverige.
Enligt den ena kontakten ligger det till så här:
Alla EKAs knivar tillverkas och monteras i Sverige. Det har förekommit illvilliga (och svårutplånade) rykten om att hela eller delar av produktionen skulle ha flyttats till Kina, men så är inte (och har aldrig varit) fallet. Stålet tillverkas i Sverige, knivarna tillverkas och slipas i Sverige, plasten till handtagen pressas i Sverige, osv.. Det enda som kontakten inte vågade garantera är skruvarna som knivarna monteras ihop med. De köps nämligen in från ett företag i Småland.
/Lux
Det är inte riktigt de uppgifter jag hört. Tyvärr kan jag som sagt inte säga mer för då skulle jag avslöja för mycket.
~Paul~
Hm. Tråkigt. Förstår inte riktigt allt detta hemlighetsmakeri.Utan att avslöja för mycket kan jag säga att min andra kontakt inte hade det heller...
/Lux
Exakt! Det är inte det att det behöver vara fel på kniven även om vad jag kan utläsa från bilderna får mig att misstänka det. Vad blir nästa steg - En "OTF" från Nontron, en taktisk farfarskniv från Roselli, en dubbeleggad stöveldolk från Victorinox eller en slöjdkniv från Strider kanske?
Den som lever får se
/ John
Ja och ja. Spännande om Fält och MoS kunde klämma fram något ihop. För min del så behöver de inte uppfinna hjulet igen, utan bara göra en Mora 2000 i uppdaterat skaftmaterial (det de har på Companion) och i deras 3.2mm 12C27 samt utan den där uttunnade biten längst fram på bladet. Homerun. Fodralet kunde de också gjort a la Companion.
De har ju uppenbarligen riktat blicken mot andra sidan pölen med dessa nya designer. Personligen tycker jag det är synd att Eka släpper sin mer traditionella prägel och ger vika för den "tacticoola" trenden som finns i knivvärlden, inkl gimmicks. MoS är inte där ännu tack gode Gud, men deras Bushcaft Survival paket är nästan inne och tafsar på området.
Är det någon som vet vem som designar knivarna på Eka?
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |