Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det ser onekligen ut som samma mekanism men antar att fjädern måste vara svagare för att möjliggöra enkel enhandsöppning. Annars borde det bli tufft för tummen att öppna...
Har dock svårt att se att det skulle gå att stänga den (lätt) med en hand.

/Lux
Jo, själva fjädern bör vara lite mer medgörlig. Skall bli intressant att prova kniven, trots allt.

~Paul~

Ha ha, jag blir till och med lite upprörd. Det är bra för blodomloppet. Intressant att se bilderna på nya 9an och T9.

Trodde först att knivfan var från Mantis eller något annat plojmärke: T9 - 130 gram tung trots relativt tunt bladgods (2,5mm) och inte särskilt överdriven höjd på bladet. Tyder på tungt handtag och därmed usel balans. Den har därtill svart blad och tantospets samt orange handtag och är utrustad med en rejält stor vass metallbit i slutet av handtaget. Och misären slutar inte där, tumknoppen är typexempel på en felplacerad dito och bladet försett med en rejäl blaffig logga. Recept för en riktigt usel kniv.

Den är inte bara ful och saknar balans i utseendet den är därtill löjlig enligt mig. Det av den enkla anledningen att den kommer från ett företag som EKA. Skomakare bliv vid din läst! Avdelningen "tacticoola" knivar skall endera göras av dem som åtminstone behärskar det eller göras extremt billigt.

Extra stor blir kontrasten om den görs mot den i mina ögon praktisktvackra 88an som är allt som de nya knivarna inte är.

Så här illa kan det sluta när man sneglar för mycket på trender och inte håller sig till det när man kan. Det är som när Crescent i mitten av 90-talet försökte göra Mtb efter det att de tappade ett par år i början eftersom de trodde det var en trend.

Ha ha, jag blir till och med lite upprörd. Det är bra för blodomloppet. Intressant att se bilderna på nya 9an och T9.

Trodde först att knivfan var från Mantis eller något annat plojmärke: T9 - 130 gram tung trots relativt tunt bladgods (2,5mm) och inte särskilt överdriven höjd på bladet. Tyder på tungt handtag och därmed usel balans. Den har därtill svart blad och tantospets samt orange handtag och är utrustad med en rejält stor vass metallbit i slutet av handtaget. Och misären slutar inte där, tumknoppen är typexempel på en felplacerad dito och bladet försett med en rejäl blaffig logga. Recept för en riktigt usel kniv.

Den är inte bara ful och saknar balans i utseendet den är därtill löjlig enligt mig. Det av den enkla anledningen att den kommer från ett företag som EKA. Skomakare bliv vid din läst! Avdelningen "tacticoola" knivar skall endera göras av dem som åtminstone behärskar det eller göras extremt billigt.

Extra stor blir kontrasten om den görs mot den i mina ögon praktisktvackra 88an som är allt som de nya knivarna inte är.

Så här illa kan det sluta när man sneglar för mycket på trender och inte håller sig till det när man kan. Det är som när Crescent i mitten av 90-talet försökte göra Mtb efter det att de tappade ett par år i början eftersom de trodde det var en trend.
Det har ju nämnts tidigare. De här modellerna ser inte "färdiga" ut. Dock tycker jag nog att själva bladformen är rätt OK. Det är den där förbaskade tumknoppens placering som stökar till det.

Den där "metallbiten i slutet av handtaget" är själva bladlåset, dvs fånglinelåset (lanyard tab lock). På mina 82/92-or så har jag självklart fånglina i vilken jag drar i när jag skall till att fälla ned bladet. Tummen har jag som anhåll mot knivens nedre del. Svårt att förklara i text.

Den där stora logon började man när amerikanska Outdoor Edge tillverkade i princip identiska modeller som EKA. För att lättare skilja dem åt så införde man därför den här storleksmässigt överdrivna logon.

~Paul~

Läst men inte skrivit. Nu är det dags.

Hej
Först svar på TS frågor.
1. Vilken kniv använder du till vardags?
En gammal Leatherman supertool från -95
och min morfars gamla fickkniv.

2. Vilken kniv använder du där ute?
Mora av olika slag.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Samma Leatherman.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Oj, mest billiga skräpknivar.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Inget märke som jag suktar efter men funderar på att skaffa en bra kökskniv.

Mvh
Björn

Hej
Först svar på TS frågor.
1. Vilken kniv använder du till vardags?
En gammal Leatherman supertool från -95
och min morfars gamla fickkniv.

2. Vilken kniv använder du där ute?
Mora av olika slag.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Samma Leatherman.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Oj, mest billiga skräpknivar.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Inget märke som jag suktar efter men funderar på att skaffa en bra kökskniv.

Mvh
Björn
Tackar! Det verkar som sagt att en bra kökskniv/kockkniv är vad du behöver oavsett om det handlar om en drömkniv eller ej :).

~Paul~

En påse knivar.

Hej
Fick för ett tag sedan en påse gamla fällknivar från min pappa.
En salig blandning. Från några EKA till billiga reklamknivar. Många verkar vara använda.
Min fråga till er som är kunnig på området är, trots lite dåliga bilder (som blev ännu sämre efter uppladdningen :( ), verkar det finns något som kan vara av värde? Jag gillar de pyttesmå knivarna även om de mest bara går att kapa ett litet snöre med.
Inser att det är svårt att svara på men tänkte ändå göra ett försök.
De som verkar vara av lite bättre kvalitet är de fem översta på första och andra bilden.
(EDIT: De fem översta till vänster.)
A. Andersson Eskilstuna med fodral
Hedengren & Son Eskilstuna med fodral
EKA (Telub märkt)
EKA (LM Ericsson märkt. Märket syns nog inte på bilden)
Ahlström Eskilstuna. med fodral. Rätt sliten.

Mvh
Björn

Bilagor

• IMAG0352.jpg
    IMAG0352.jpg
    72 KB · Visningar: 624
  • IMAG0355.jpg
    IMAG0355.jpg
    46.3 KB · Visningar: 613
  • IMAG0356.jpg
    IMAG0356.jpg
    36.8 KB · Visningar: 609
När det gäller värdet på den här typen av knivar så måste jag göra dig besviken. Dessa modeller har formligen spottats ut under vissa perioder varför det finns stora mängder av dem därute.

Det som trots allt gör att de ibland har ett visst värde är originalförpackningen, samt skicket. Är de i nyskick så kan de trots allt vara värda något. Tyvärr verkar det inte så när det gäller dina knivar.

Som märke torde Emil Olsson-kniven och Hedengran & Son vara lite bättre än andra i denna samling. Den första pga ett (till synes) någorlunda bra skick och det senare pga att de är lite mer ovanliga.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg