Stort knivintresse - välj din favoritkniv

De har ju uppenbarligen riktat blicken mot andra sidan pölen med dessa nya designer. Personligen tycker jag det är synd att Eka släpper sin mer traditionella prägel och ger vika för den "tacticoola" trenden som finns i knivvärlden, inkl gimmicks. MoS är inte där ännu tack gode Gud, men deras Bushcaft Survival paket är nästan inne och tafsar på området.
Är det någon som vet vem som designar knivarna på Eka?

Hade såklart önskat att tumöppningens-knappen satt lite längre bak likt:Rick Hinderer Fatty
Men i övrigt ser nian perfekt ut. Nättare och smäckrare än swede 60. Gillar bladformen. Clippet går ju att plocka dän.

1. Jag vet svaret på den frågan men tyvärr så får jag inte yppa det. Har avlagt ett löfte. Sorry.
2. På den här punkten håller jag inte med dig. De gamla mässingsskruvarna är ju totalt värdelösa, framför allt för oss samlare. De är nämligen på tok för mjuka och blir deformerade i samband med den minsta lilla justering. Det spelar sedan ingen roll om man använder plastskruvmejslar! Min förhoppning är att de nya skruvarna inte är tillverkade i lättmetall utan i rostfritt!
3. Huvudet på spiken. Man skulle kanske vänta på Gen. 2? ;)

~Paul~

1. Spännande då jag också har avlagt ett tystnadslöfte som gäller EKA-knivar och deras produktion. Vad som komplicerar det hela är att jag fick helt motstridiga uppgifter från annan "säker" källa.
2. Mässingskruvarna gör knivarna vackrare i mina ögon men håller med dig om att de är för mjuka. Största invändningen är dock att EKA frångår spårsskruvar till förmån för torx eller insex (lite svårt att se på bilderna). Jag gillar de rostfria spårskruvarna på Swede 7 och har inget emot bytet till rostfritt på Swede 92.
3. Får nog bli så...:(
/Lux

1. Spännande då jag också har avlagt ett tystnadslöfte som gäller EKA-knivar och deras produktion. Vad som komplicerar det hela är att jag fick helt motstridiga uppgifter från annan "säker" källa.
2. Mässingskruvarna gör knivarna vackrare i mina ögon men håller med dig om att de är för mjuka. Största invändningen är dock att EKA frångår spårsskruvar till förmån för torx eller insex (lite svårt att se på bilderna). Jag gillar de rostfria spårskruvarna på Swede 7 och har inget emot bytet till rostfritt på Swede 92.
3. Får nog bli så...:(
/Lux
1. Hm, intressant. Jag har i o f bara talat med en enda källa så några andra uppgifter har jag följaktligen inte fått. Vete fasiken hur det ligger till i så fall...

2. Visst är mässing snyggare! Rostfria spårskruvar skulle förstås vara idealet.

3. Samma här. Jag avvaktar med köpet tills "barnfelen" är åtgärdade.

~Paul~

Hade såklart önskat att tumöppningens-knappen satt lite längre bak likt:Rick Hinderer Fatty
Men i övrigt ser nian perfekt ut. Nättare och smäckrare än swede 60. Gillar bladformen. Clippet går ju att plocka dän.

Ok då, men tum-piggar för enhandsöppning verkar hamna alldeles för mycket i vägen. Från bild går det bara att gissa hur mekanismen beter sig, men blir det inte i stället knöligt att fälla in bladet om man ska låsa upp i bakre ände?
Jag skulle hellre ta en liknande utan tum-piggar, clip och bladlås.
http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?173699-The-perfect-combined-camping-fishing-and-every-other-all-purpose-knife-EKA-Swede-60&p=2219454

1. blir det inte i stället knöligt att fälla in bladet om man ska låsa upp i bakre ände?

2. Jag skulle hellre ta en liknande utan tum-piggar, clip och bladlås.............
1. Det är ju i princip samma mekanism som 82/92-modellerna? Eller har jag missuppfattat det hela?

2. Den utlösaren är ju avsevärt snyggare. Liknar ett traditionellt mittmonterad rygg-lås. Hur är det rent praktiskt?

~Paul~

Ursprungligen postat av MAW:
För att fortsätta på spåret. Jag har aldrig förstått mig på knivfodral som sitter högt på bältet. De är extremt opraktiska. Skaftet trycker i buk och revben. Kniven är svår att nå och svår att föra tillbaka. Och när man bär ryggsäck så blir det än mer värdelöst. Någon som kan nämna fördelar? Lättare och billigare att tillverka kanske?

Seved:
Nej där håller jag inte med riktigt. Men man måste göra slidan så att kniven pekar lite framåt. Då slipper man få kniven i sidan. En av fördelarna med Hi ride är att det är lättare att åka bil med kniven, o kliva i o ur bilen. Och att det är lättare att att dölja kniven om man ska in o handla eller nåt. Om man tycker det är nödvändigt.
O går man mycket drev så är det fint med Hi ride, man slipper att kniven fastnar i buskar o dyl.
Sen är det inte bra att ha Hi ride om man ska ha ryggsäck, det håller jag med om :)
Nej billigare blir det inte med Hi ride slidor tvärtom, det tar längre tid att göra dom.

Seved

Vad som dock är intressant i sammanhanget är att så väldigt få High ride-slidor är konstruerade på det sättet d.v.s. att de pekar framåt.

En del slidor är konstruerade med en svängtapp så att de lätt kan föras undant t.ex. vid bilkörning; en trevligare lösning i min ögon.
T.ex.:
http://www.condortk.com/productos-detalle.php?producto=37&cat=13

En favoritkniv hos mig, J.P. Peltonen SissiPuukko m95, har kanske den bästa knivslida jag har stött på.
http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=219
Kniven kan bäras både vertikalt och "horisontellt" (lutande framåt) på bältet eller t.o.m upp och ner på en av ryggsäckens bärremmar. Kniven sitter också mycket säkert och kan enhandsmanövreras. Dessutom stark och lättviktig. Exemplarisk knivslida enligt mig.

/Lux

Ett intressant område du berör där. I princip och för övrigt rent praktiskt håller jag med dig! :)

Som jag också skrev i min text så är urtaget för slipningen mycket riktigt felplacerat och slipfasen för svepande in mot hälen på Harndskniven vilket skäl utrymme från eggen. I konsekvensens namn befinner sig dock tumdisken inom det området. Det är dock ett vanligt problem.
//
----
//
På nämnda kniv är allt egentligen mycket lättlöst. Flytta tillbaks disken några millimeter, halvera eller ta bort ricasson men behåll urtaget för att underlätta slipningen et voila!

Oj, nu blev det mycket text mina vänner! :)
Men området är intressant. Dvs varför når en del knivar bara nästan fram formgivningsmässigt, det gäller ju för övrigt betydligt dyrare och mer välrenommerade knivar än den här.​

/ John

Först vill jag tacka för en intressant recension. :)

På sätt och vis har diskussionen fortsatt i och med nya Swede 9...

/Lux

Ursprungligen postat av soundoptics:

1. blir det inte i stället knöligt att fälla in bladet om man ska låsa upp i bakre ände?

dePaul:
1. Det är ju i princip samma mekanism som 82/92-modellerna? Eller har jag missuppfattat det hela?

Paul~

Det ser onekligen ut som samma mekanism men antar att fjädern måste vara svagare för att möjliggöra enkel enhandsöppning. Annars borde det bli tufft för tummen att öppna...
Har dock svårt att se att det skulle gå att stänga den (lätt) med en hand.

/Lux

Nytt från Spyderco, prototypen har funnits något år. Lite tjockt blad på 5mm, men ser annars ut som en duglig jaktkniv.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    60.6 KB · Visningar: 821
Hm, återigen en kniv som är behäftad med ett antal brister trots det på pappret någorlunda fina stålet och det flatslipade bladet.

Det första felet är att man utrustar kniven med en "kabelskalare" dvs urtaget mellan eggen och greppet som sitter på den onödiga ricasson. Den allvarligaste missen är dock enligt min mening själva tumdisken. Den tillsammans med de andra två bristerna förhindrar effektiva skär i organiskt material där tjockleken på detsamma överstiger bladbredden,.

På de bifogade bilderna ser man knivens originalutseende och på bilden med det rödsträckade markerade området kan man se stycket som helt i onödan berövar bladet på effektiv arbetsyta.

Fixade till din drömkniv.

Bilagor

• Harnds20Viper202a.jpg
    Harnds20Viper202a.jpg
    99.7 KB · Visningar: 745

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg